כיצד זה נראה כאשר הפורש הוא הבעלים-מייסד העסק המשפחתי? תלוי את מי שואלים
פורסם: 1.3.16 צילום: Eric Draper (ויקיפדיה)
אחד האירועים הדרמטיים בחייו של אדם קשור לשלב בו הוא מגיע לפרישה, עזיבת מקום עבודה או קריירה, בין אם מדובר בהפסקת חיי העבודה מרצון, ובוודאי כאשר הפרישה נכפית עליו בניגוד לרצונו.
הכרעות בעניין חיי התעסוקה הנעשות תחת השפעת גורמי-חוץ, לפעמים בניגוד לעמדה המנטאלית של האדם, בעיקר כאשר מדובר באדם פעיל ויצירתי הפרישה מחיי העבודה דומה לעמידה בנקודת אל-חזור, אין באפשרותו לחזור לאחור אל חייו כפי שהוא הכיר אותם ובמקביל, דרכו החדשה דורשת ממנו מאמצים, אנרגיה מחודשת והסתגלות למציאות לא מוכרת.
בדומה לשכירים, גם עצמאיים הפורשים מן העסק עוברים תקופה מאתגרת המאופיינת בחששות מפני העתיד, לפעמים פגיעות בנושא הדימוי העצמי, רלוונטיות מול הבנים הממשיכים והתמודדות מול שעות פנאי רבות מידיי.
בשונה משכירים פורשים, מהעצמאיים נחסכת העמידה בפני נקודת האל-חזור. ברוב המקרים קיימת עבורם האופציה לחזור אל העסק במינון המתאים להם. בעניין זה קיימת תרבות עסקית-משפחתית ישראלית כמעט מוסכמת, אבות מייסדים שפרשו מתקבלים בברכה והפעם הם על תקן של "עוזרים לבנים" וממלאים תפקידי שמירה ופיקוח על העסק. כל זאת נכון במידה ומדובר במייסד שהוציא את עצמו לפרישה במודעות מלאה ומתוך רצונו החופשי והאמתי לחוות חיים שקטים נטולי דאגות לעסק המשפחתי (ללא דחק מצדם של הבנים הממשיכים).
המייסד הפורש בשמחה
מי הם המייסדים היכולים להרשות לעצמם לפרוש בשמחה? התשובה נמצאת בגוף השאלה, אלה הפורשים המרשים לעצמם ליזום שינוי בחייהם האישיים והמקצועיים, ולהתחיל לראשונה בחייהם "לטפל" בחלקים בהווייתם שלא טופחו, מעיין השלמת חסרים בנושאים שקיבלו עדיפות משנית או נדחו על הסף (טיפוח קשרים משפחתיים, תחביבים, עשייה יצירתית..) המאפיין המשותף להם נשען על בסיס תפיסת עולמם את הפרישה מן העסק. עפ"י תפיסתם קיימים חיים נוספים מעבר לניהול העסק. מעבר לכך, פרישתם מחיי העסק היא חלק בלתי נפרד /אורגני וטבעי מחייהם העסקיים/מקצועיים. לכן הפרישה עבורם מסמלת בין השאר אתגר והזדמנות מסקרנת.
מאפיין נוסף הקשור לפורשים בשמחה מעסקיהם קשור למידת האופטימיות והאמון שהם נותנים בדור ההמשך. לתפיסתם דור ההמשך שהם העמידו, מספיק ראוי, חכם ומוכשר להמשיך את דרכם ויותר בכך, להגדיל, לפתח ולשמור על העסק והמשפחה. שני המשתנים האלה מאפשרים להם לפרוש בביטחון ורק טבעי הוא שהם גם ממתנים את החלק הדרמטי של הפרישה מן העסק.
המייסד שפרש ולא ידע על כך
סיפורי מייסדים כוללים ברובם מרכיבים דרמטיים ומיתיים המתארים התחלות קשות, תקופות ארוכות של הישרדות, קשיים פיננסיים ועמידה עיקשת מול סיכויים דלים, והסוף כמעט תמיד טוב. העסק הצליח והדור השני תורם את חלקו להצלחה גדולה עוד יותר.
תהליך הקמת העסק, וההתמודדות עם קשיים וגם עם הצלחה! מייצרים סגנון חיים פעלתני ואינטנסיבי ואלה מייצרים "התמכרות" לאתגרים המספקים ריגושים ומבטיחים את אספקת האדרנלין הנחוץ לשימור חדות וערנות אישיים ולליבוי אש התשוקה והמוטיבציה לגדול יחד עם העסק.במקביל באופן בלתי מודע חל תהליך של כרסום זוחל במאגר הכוחות, ושימור אש התשוקה המקצועית והעסקית דורש יותר ויותר אנרגיה שהופכת לפחות זמינה.
בעת כזאת המייסד מבקש לעצמו פסק זמן זמני, האמצעי הטבעי ביותר להגשמת המשאלה עובר דרך העברת נתחים גדולים מניהול העסק אל הדור הממשיך.במקרים אלה המייסד (לרוב צעיר עדיין) מוצא את עצמו מחוץ לעסק ממודר שלא במתכוון, חסר עניין ותעסוקה ובעיקר פורש בעל כורחו. "העסק מתנהל היטב בלעדיי, וגם הבנים" אחד מלקוחותיי צלח את משבר פרישתו הבלתי מודעת ומתוכננת באמצעות לחיצה על כפתור האתחול מחדש, ברוב חוכמתו הוא חזר למקורות האנרגיה הראשוניים שלו ופנה להקמה של עסק "בוטיק" בענף בו עסק כל חייו, הפעם ללא תחושת דחיפות, נטול חובת הוכחה אך מלא במוטיבציה לעשייה העונה על הצורך שלו בריגוש, בפיתוח והגשמה עצמיים ובעיקר הנאה. את התינוק הזה הוא אמר, יגדל בעצמו ללא עזרת צאצאיו הביולוגיים.
המייסד שלעולם לא יפרוש
המחשבה על פרישה מן העסק שנבנה "בדמו" של המייסד עלולה לעמת אותו עם סוגיות אישיות ברובד המנטאלי והרגשי, היבטים מהותיים בחייו אשר אינם קשורים במישרין אל העסק אך בהחלט משפיעים על סגנון ניהולו את העסק ובהתאמה גם תפיסתו את הפרישה מן העסק. את דחיית המחשבה על הפרישה כדאי לבחון גם מנקודת טיב הקשר בין המייסד לעסק. ככל שהעסק מהווה עבורו מקור בלעדי לביטוי עצמי, מרכז עיקרי בבניית הדימוי העצמי, ההערכה העצמית ומשמש בסיס לאושרו והנאתו, כך הפרישה תיראה לו מאיימת ובלתי אפשרית. האם הפרישה מן העסק הכרחית, האם ניתן לבחון אותה במושגים של טוב או רע? התשובה מורכבת ומושפעת מאופיו של המייסד, בקשרים האישיים שלו עם בני משפחתו ודור ההמשך בפרט, בתרבות התקשורת והערכים במסגרת המשפחה והעסק.
*הכותבת אביגיל וולקוב עוסקת בייעוץ ואימון עסקים משפחתיים, יזמת הגישה Family Buisness Tree שגשוג העסק והמשפחה באמצעות פתרון בעיות במערכות היחסים.
Tags: אסטרטגיה ניהול עסק משפחתי עסקים קטנים ובינוניים