בשונה מקהילות המתגבשות על גבי פלטפורמות ריכוזיות (פייסבוק, לינקדאין וכו') הפלטפורמה של ה DAO נטולת אינטרס, היא מבוססת קוד ואובייקטיבית
צילום: יח"צ
צוקרברג בחר להכריז על המטברס כטכנולוגיה מפציעה ועתידית. דיסנטרלנד, פלטפורמה מבוזרת לתלת מימד ומציאות מדומה פועלת בשיא הקיטור מפברואר 2020, ופלטפורמות ותיקות יותר (לא מבוזרות) כ Second Life ופלטפורמות משחקים דומות פועלות כבר עשורים. הדור הראשון של האינטרנט העתיק את המודל העיסקי לדיגיטל As is, ולא שינה את מבנהו. תוכן נוצר באופן ריכוזי Top Down כמוצר ללקוחות ואיפשר, ברוב טובו, תגובתיות מגבלת למשתמשים. הדור השני של האינטרנט התמקד ביצירה ריכוזית של פלטפורמות בהן התקשורת ושיתוף תכני המשתמשים היו מרכז הפעילות (כמובן ב"תשלום" של איסוף מידע מהמשתמשים). העובדה כי המשתמשים אקטיביים ומרחיבים את האינטראקציות שלהם ברשת תרמה בעיקר לחברות שיצרו את הפלטפורמות וראו בהן מקור הכנסה עיסקי. המשתמשים היו העבדים הדיגיטליים שיצרו את התוכן.
ובכן, לא עוד! המודל התהפך על ראשו. כעת פורחות באינטרנט רשתות חברתיות מבוזרות, שסיבת התגבשותם היא עניין משותף של משתמשים רבים מרחבי העולם (אלפים, מיליונים). כיום כבר אין צורך לשלם בפרטיות ובמידע לתאגידים החזיריים של הרשתות החברתיות, ה- DAO (Decentralized Autonomous Organizations הן רשתות ללא בעלים מרכזי אחד, בהן מתגבשת קהילת בעלי עניין המנהלת את עצמה ומקדמת אינטרסים ואמונות בשותפות מלאה.
משילות (Governance) בארגון גדול, מחייבת השקעה רבה בעלויות תיאום בין עובדים, לוחות זמנים, אינטרסים מנוגדים, פוליטיקה ארגונית, קליקאיות ואף בתפעול כפשוטו, גם כשהארגון מנוהל בצורה היררכית וריכוזית (כמו כל תאגידי הענק, או חברות מסחריות). לא כל שכן, בארגון מבוזר, בו אין הנהלה שמעבירה פקודות לביצוע והקהילה מנהלת את עצמה. הרשתות החדשות DAO, הן קהילות שהתגבשו סביב אינטרסים ותמריצים משותפים (רכישת עבודות אמנות, שרותי הלוואות בין משתמשים, השקעה במטבעות דיגיטליים, קידום הצמחונות בעולם, או בנקים קואופרטיביים)
כשאין ראש לקבוצה או מוביל, ההתנהלות השוטפת, מבוססת על קוד שמהווה פלטפורמה אובייקטיבית וחפה מאינטרסים (הפועלת על גבי בלוקצ'יין), להעלאת הצעות לסדר היום, ומנגנון דיון והצבעה שבעזרתו נבחנות ההצעות, מועלות להצבעה ולאחר מכן מועברות לביצוע. ארגונים מבוזרים אלו, מחזיקים בבעלות משותפת של נכסים וירטואליים, פיזיים או פיננסיים, כבסיס התקציבי לפעולתם. על מנת להשתתף ב DAO, יש לרכוש טוקן (פיסת קוד המייצגת בעלות, זכות הצבעה, או זכויות אחרות) שעלותו נקובה מראש. על אף שמם, ה-DAO אינם אוטונומיים לגמרי ודורשים מערך המגדיר את המשילות (מי זכאי לזכויות, בעבור מה ועל פי אילו תנאים, אייך מצטרפים, אייך עוזבים את המסגרת, ואייך מעודדים בה פעילות קונסטרוקטיבית לקידום המטרות המוצהרות של ה- DAO ). המשילות מסייעת לקבלת החלטות לצורך התנהלות פיננסית ותפעולית של הארגון. הפעולות שקופות, דמוקרטיות, מאובטחות, יעילות ומהירות, ומייתרות כל מתווך, בגלל אופן הפעולה משתמש-למשתמש (Peer-to-Peer).
בשונה מקהילות המתגבשות על גבי פלטפורמות ריכוזיות (פייסבוק, לינקדאין וכו') הפלטפורמה של ה DAO נטולת אינטרס, היא מבוססת קוד ואובייקטיבית. המשתמשים נעזרים בה על מנת לבסס אמון ביניהם לפעולה משותפת. שלא כמו בפייסבוק, הקהילה לא מתמקדת בדיונים ושיחות בלבד, ומטרתה להביא לביצוע (Exaction) של פעולות אופרטיביות עסקיות ואחרות, שלשמם משתמשים בכסף, בנכסים או בערבון (Stake) של החברים (על ידי רכישת טוקן, המרכיבים את "אוצר" ה- DAOלצורך פעולתו. עיר הבלוקצ'יין בוויומינג, לדוגמא, גובשה כ DAO, בורסות פיננסיות מבוזרות (Decentralized Finance DeFi)
בתחילת השנה התפרסם בפורבס מאמר תחת הכותרת " מה זה DAO ולמה זה צריך לעניין אתכם". ה- DAO נחזה כארגון קולקטיבי (קואופרטיב) שבעליו הם חבריו, והם אלו מנהלים אותו בדמוקרטיה ישירה, חברי ה- DAO מנהלים את התקציב (כחשבון פנימי , לא במסגרת חשבון בנק). המבנה הארגוני החדש נתפס כעתיד התאגידים והחברות העסקיות, ומשנה לחלוטין את מערך הכוח וההשפעה בכלכלה הגלובלית. קולקטיבים אלו, המנוהלים על ידי הקוד (בלוקצ'יין) מחליפים כבר היום שירותים פיננסיים כהלוואות, השקעות בטוקנים, קבוצות רכישה של נדל"ן ואמנות ועוד, ומשתמשים בכלי ה- E-commerce העתידיNFT המהווים את הבסיס למטאברס. המאמר ממליץ לעסקים, מותגים וחברות עסקיות להכיר את המבנה המבוזר של תאגידי העתיד, ללמוד אייך מתבצעות האינטראקציות הטרנזאקציות והמעורבות (Engagement) האימרסיבית (סוחפת) המסמנים את הכלכלה העתידית שעל סף דלתנו.
פייסבוק, ותאגידי ענק אחרים, עדיין לא הפנימו את השינוי של תנועת הביזור מבוססת הבלוקצ'יין המשנה את חוקי המשחק, ויכולה להפוך את פייסבוק ודומותיה מ-מטה ל… מתה.
*הכותבת ד"ר מילי פרי היא מומחית מדיניות בלוקצ'יין ויועצת חדשנות באיחוד האירופי.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: בלוקצ'יין פייסבוק פינטק רשתות חברתיות