כשהופיעו הכספומטים הראשונים, רבים תהו האם לקוחות הבנק יסכימו לוותר על המגע האנושי. ואכן, מטרתו של הכספומט האלקטרוני הראשון שפותח ב 1969 לא היתה להקל על לקוחות הבנק למשוך כסף, אלא כמצעי שנועד למנוע גניבות
צילום: יח"צ
בשנים האחרונות אי אפשר להתעלם מהן: עמדות השירות העצמי. העמדות מאפשרות לשכור אופניים לנסיעה ברחבי תל-אביב, לשתות מים מטוהרים וקרים במחיר סמלי ולהעניק מתנה כספית דרך כרטיס האשראי (גם בתשלומים) באולמות האירועים, במקום מתן צ'ק או מזומן.
אכן מהפכה. מדוע היא מתרחשת דווקא עכשיו? מהן היתרונות של העמדות לעסק ולצרכן? כיצד עמדות המידע מתממשקות לעולם הטלפונים החכמים? על מה צריך לשים לב בפרויקט של בניית עמדות מידע לשירות עצמי? ומדוע פרויקט כזה לא כל כך פשוט כמו שזה יכול אולי להיראות למשתמש?
קוסיסט מערכות מקבוצת קונסיסט, פיתחה את התשתית הטכנולוגית לכמה מעמדות השירות העצמי המצליחות בישראל, בניהן: תל-אופן, Woosh water ו- Easy2give.
תל-אופן הינו מיזם השכרת האופניים של עריית תל-אביב. המיזם מאפשר לכל אחד לשכור אופניים בתל-אביב באמצעות כרטיס אשראי או מנוי. פרויקט תל-אופן כולל בשלב זה יותר מ-1,400 זוגות אופניים ב-155 תחנות, ויותר מ- 12,000 מנויים קבועים העושים בהן שימוש יומיומי.
Woosh הינו מיזם תחנות המים האורבניות. המיזם שהחל לפני שנה כפיילוט בתל-אביב, נוחל הצלחה ומתפשט למדינות נוספות בעולם. המיזם מציע חוויה של שתיית מים טהורים וקרים "על הדרך" בחינם והצליח לאחרונה להלהיב גם את שר הכלכלה נפתלי בנט, כפי שניתן לראות בסרטון היו-טיוב הזה: https://www.youtube.com/watch?v=064y3n36piw
מיזם Easy2give הושק לפני כחודש על ידי היזם גיא גיאור. המיזם שבו שותפה גם חברת ישראכרט, נועד לחולל מהפכה צרכנית בתחום האירועים: באמצעות העמדה של Easy2give ניתן לתת מתנה באשראי ישירות לחשבון בעלי האירוע, ללא תלות בצ'קים ובמזומן.
הגעתי למשרדי קונסיסט בפתח-תקווה, על מנת לראיין בנושא את עפר שקד מנכ"ל קוסיסט מערכות ואת אבי גוטמן מנהל תחום פיתוח ואינטגרציה בקונסיסט מערכות.
ירידת מחירים והתממשקות לטלפון החכם
כשהופיעו הכספומטים הראשונים, רבים תהו האם לקוחות הבנק יסכימו לוותר על המגע האנושי. ואכן, מטרתו של הכספומט האלקטרוני הראשון שפותח ב 1969 על ידי דונלד ווטצל והותקן בבנק כמיקל בניו יורק, לא היתה להקל על לקוחות הבנק למשוך כסף, אלא כמצעי שנועד למנוע גניבות.
המכונה המגושמת של ווטצל כוסתה לכן בברזל עבה, שעל מנת לנסרו נדרשו שמונה שעות. המכונה הצליחה מעל ומעבר למצופה, קהל לקוחות הבנק "התאהב" בכספומט, לא בזכות המיגון, אלא בזכות הנוחות שהוא הציע במשיכת כספים. כתוצאה מכך, ארבע שנים לאחר מכן פעלו כבר 2,000 כספומטים ברחבי ארצות הברית.
היתרונות לצרכן בשימוש בעמדות השירות האוטומטיות ובראשם הנוחות למשתמש, ברורים. גם היתרונות לעסק ברורים: מכונה אוטומטית זמינה 24/7, היא אינה מתעייפת, אינה יוצאת לחופשות ולא גולשת בפיסבוק בזמן העבודה… . מצד שני, מאחר ואינך יכול (עדין) לדבר למכונה ולהסביר לה את מבוקשך, עליה להיות בעלת ממשק משתמש נוח ואינטואיטיבי, אך פשוט לשימוש. עליה לאפשר את כל מגוון האפשרויות הרלוונטיות לשירות ולא פחות חשוב, להיות אמינה ולפעול ללא תקלות.
שקד מסביר, כי בשנים האחרונות התחברו מספר גורמים, שהאיצו את התפתחות תחום עמדות השירות האוטומטיות: מערכות תוכנה מתוחכמות ואמינות, ההבנה והיכולת לבנות ממשקים נוחים ואינטואיטיביים למערכות מורכבות ולבסוף ירידת מחירי החומרה (ובראשם מחירי מסכי המגע). כל אלה יצרו מצב שבשנים האחרונות ניתן לבנות עמדות שירות אוטומטיות, סביבן ניתן לבנות מודל עסקי מנצח.
ולגבי מקומם של הטלפונים החכמים? אלה מאפשרים לנו לעשות דרכם מגוון פעולות, אולם כמה דברים נראה שהם לא יספקו גם בעתיד הנראה לעין. כך למשל, מאפשרות עמדות השירות של Easy2give, להדפיס שיק מהודר וברכה אישית, מה שאי אפשר לעשות עם טלפון, חכם ככל שיהיה.
בנוסף העמדות עצמן יכולות להתממשק לטלפון החכם ולנצל את יכולותיו. כך למשל, עמדות השירות של Easy2give יודעות להתממשק לטלפון החכם באמצעות אפליקציה מאובטחת, דרכה ניתן להעניק מראש את המתנה הכספית לבעלי השמחה.
מורכבות טכנולוגית
גוטמן מסביר כי אחד האתגרים, הינו תכנון של ממשק משתמש אינטואיטיבי וקל לשימוש, גם כאשר המערכות מאחור מורכבות. "מאחורי הפרויקטים עומדת מורכבות טכנולוגית, שהמשתמש אינו מודע לה ואינו צריך להיות מודע לה", מסביר גוטמן "כך למשל, מערכת השליטה והבקרה של תל אופן, מאפשרת לנטר ולשלוט במצאי האופניים בתחנות השונות. מערכת בלעדיה לא ניתן היה לתכנן את שינוע האופניים בין התחנות ולמקסם את זמינות האופניים בתחנות המתאימות בחלקי העיר השונים ולאורך שעות היממה השונות".
"הפעולה הפשוטה, לכאורה, של העברת כרטיס השאלת האופניים והחזרתם" אומר גוטמן, "דרשה פיתוח מערכת תוכנה המיישמת אינטגרציה בין 14 מערכות שונות, כגון: Billing, סליקה, Help-Desk ועוד. כל זאת, תוך שימת דגש על קלות השימוש, מיזעור הזמן הנדרש לתהליך ההשאלה וההחזרה".
במיזם של Easy2give העמדות נבנו על בסיס של מנגנון עסקי מתקדם המאפשר לבעלי השמחה לקבל את סך מתנותיהם בתום ארבעה ימי עסקים ישירות לחשבון הבנק בתשלום אחד. העמדות גם מנפיקות לנותני המתנה שובר בסיום התהליך הפשוט, הכולל העברת כרטיס האשראי, הקשת סכום המתנה ומספר התשלומים הנוחים לו (בעלי השמחה אינם מודעים למספר התשלומים).
שקד, מוסיף כי לכל פרויקט הייחודיות שלו: במיזם של Easy2give ניתן דגש רב על ידידותיות למשתמש, גמישות מירבית, אבטחת המידע ושרידות המערכת. במיזם של Woosh, הושם דגש על בניית מערכת השליטה והבקרה שמאפשרת לשלוט באיכות טיהור המים.
העתיד כבר כאן
לפני כחודש, הציגה חברת אינטל עמדות שירות המקבלות תשלום באמצעות הטלפון החכם. החידוש בעמדות, הינו בכך שהן כוללות קישוריות לרשתות חברתיות וניתנות לשליטה מרחוק על ידי הספק. כיצד הדברים יבואו לידי ביטוי בפועל? למשל, בשליחת סטאטוס לפייבוק או צילם סלפי, ברכישת משקה במכונה לממכר משקאות.
נראה אם כן, שיותר ויותר שירותיים יינתנו על ידי עמדות שירות עצמי ושאלה יהיו ליותר ויותר מתוחכמות. הוזלת העלויות, האמינות, היכולת להציע שירות מורכב המסתתר מאחורי ממשק משתמש אינטואיטיבי וקל לשימוש, כל אלה מרמזים על עולם חדש של הזדמנויות עסקיות.
לחברות ויזמים שמחפשים דרכים חדשות לצמיחה וכיבוש של נתחי שוק חדשים, כדאי לחשוב האם הדרך להשיג זאת היא על ידי הצבתם של עמדות שירות אוטומטיות? כמו בכל תחום צומח, אלו שיהיו ראשונים להציע פתרון חכם ואלגנטי יזכו ליתרון תחרותי.
* ליאור עילם הוא בעלים של מספר עסקים המלווה יזמים להצלחה ובעל משרד יחסי ציבור
Tags: חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל סטרטאפים שירות