יתכן שינוי ללא פיתוח אך לא כן, פיתוח ללא שינוי. בעולם הפיתוח הארגוני והאישי, קיימות שתי גישות המטפלות בנושא השינוי, האחת גורסת ששינוי הוא תהליך מורכב, רב מימדי שקשה לצמצמו לכדי אסטרטגיה מסודרת . השנייה, גם היא מתייחסת לשינוי כתהליך מורכב ורב מימדי, רק כאשר אין לנו אסטרטגיה מסודרת להתמודדות. במילים אחרות תהליך השינוי הוא […]
יתכן שינוי ללא פיתוח אך לא כן, פיתוח ללא שינוי.
בעולם הפיתוח הארגוני והאישי, קיימות שתי גישות המטפלות בנושא השינוי, האחת גורסת ששינוי הוא תהליך מורכב, רב מימדי שקשה לצמצמו לכדי אסטרטגיה מסודרת .
השנייה, גם היא מתייחסת לשינוי כתהליך מורכב ורב מימדי, רק כאשר אין לנו אסטרטגיה מסודרת להתמודדות. במילים אחרות תהליך השינוי הוא מורכב ומסובך בעיני המתבונן. ניתן להתמודד עם התהליך תוך "קפיצה למים" ושינוי תוך כדי תנועה, או לחילופין, התמודדות מתודולוגית תוך כדי בדיקה מעמיקה מראש באשר לדברים המועילים בתהליך.
למושג שינוי יש כמה וכמה יישומים, למשל, כאן ועכשיו, מעבר ממצב אחד לשני בתחומי ההתנהגות או, מצד שני שינוי עמוק ויסודי בתפיסת עולם, מגישה שלילית לגישה חיובית.
שינוי יתכן באותו כיוון, כשלוחה של מצב קיים, או שינוי כיוון למצב שונה.
במקרים רבים , אין לנו שליטה בשינוי ואז יש צורך למצוא דרכי התמודדות שונים.ישנם גם שינויים הבאים לתקן או לשפר מצב מסוים וכאלה הנבנים על בסיס חזקות.
בהינתן מצבי שינוי כה רבים, מורכבים ומגוונים, קשה לקבוע דפוס אחיד להתמודדות.
אחת האפשרויות גורסת שאנו מצוידים בכל הכלים המסוגלים להשפיע על השינוי.כך למשל אנו מסוגלים ל "תכנת" את מוחנו ולדמיין מה יקרה במידה ונחליף הרגל מסוים באחר.
אפשרות אחרת, שאיש אינו מסוגל לגרום לנו לשינוי,אלא אם כן תהיה לנו מוטיבציה לכך,בניסוח שונה, אנו חייבים להיות סוכני השינוי של עצמנו וכך "למכור" למודע ולתת מודע של עצמנו את הנחיצות בשינוי.
תהליכי שינוי כרוכים בכמה תנאי יסוד על מנת שיהיו מוצלחים.
ראשית, מחויבות אישית בכול הרמות . למשל, לעיתים יש לשנות אמונה (לאו דווקא) במובן הדתי לפני שינוי בהתנהגות.
לדוגמה, שינוי אמונה שלאנשים מסוימים בארגון או במפעל אין תחליף. אמונה כזו אינה מאפשרת שינוי ומקבעת מצב לא רצוי הפוגע בתפקודו התקין של המפעל והתאמתו לתנאים המשתנים בשוק.
שנית, השינוי ובעיקר התזמון אמורים להתאים לנו מבחינת הצרכים והאינטרסים. השינוי יופיע כאשר אנו הופכים להיות עצמנו תוך ניסיון להיות מה שאנו לא.תהליך זה דורש כוח רצון להכריח את עצמנו להשתנות. לעיתים זהו מאבק עצמי קשה הדומה לטיל המנסה להתנתק מכוח המשיכה של כדור הארץ, באם יצליח, הרי שירחף בחלל וימלא את ייעודו במקרה ולא, ישוב לכדור הארץ ויתרסק לרסיסים. פעמים רבות החשש מהתרסקות, מונע מאתנו ליטול סיכון, לשנות ולהמריא.
התנאי הבא,כרוך בתשוקה להשתנות הנובעת מחוסר שביעות רצון מהמצב הקיים. כאן אנו חייבים לדעת מה אנו רוצים ,מדוע אנו רוצים שינוי, כאשר יש לנו כבר תמונת מצב דמיונית כיצד נראה ונחוש אחרי השינוי.במקרים אלה, שם אויב השינוי הוא דחיינות, כולנו מכירים את הביטוי הנדוש "ממחר דיאטה"…
מכל האמור עד כאן, לא פלא הוא שבני אדם רואים בדרך כלל את השינוי כמאיים וכמטלה כבדה,כך שבמקרים רבים הם מעדיפים להשאיר את המצב על כנו גם אם הוא אינו אידיאלי בלשון המעטה, אך מוכר וידוע ,לכן לעיתים קרובות מצב זה עדיף עליהם על פני הבלתי ידוע. בחזקת "העסק פועל,אל תיגע בו"
כיוון שתהליכי שינוי הם מצב קבוע בחיים, נודעת חשיבות רבה ליכולתו של הפרט להתאים עצמו לתנאים המשתנים בתדירות רבה מבעוד מועד.
החכם שעיניו בראשו ,בין אם מדובר בפרט ,בארגון או במדינה,ישכיל להתמודד עם שינויים כלומר עם עתיד קיומו אם יאמץ את התנאים הבאים:
שאיפה למצוינות בכול התחומים , שהרי מצוינות בימינו אינה אופציה אלא הכרח המציאות . הכוונה לשיפור מתמיד, ליכולת להבחין בין עיקר לתפל ,למניעת בזבוז ולשינוי סדר עדיפויות.
גם כאן אליה וקוץ בה שהרי שיפור מתמיד,משמעו שינוי מתמיד וקשה להתנתק מכוח המשיכה של תחום הנוחות. כך שלעיתים קרובות ההבחנה בין העיקר לטפל היא מעורפלת.
התנאי הבא הוא חדשנות הכרוכה במצוינות, תנאי שישמר אותו בין המובילים בתחומו, כאן דרושה העזה, לסטות מדרך המלך המוכרת.
התנאי השלישי הוא ראית הנולד, בחזקת סוף מעשה במחשבה תחילה, היינו ניסיון לצפות מראש מה יהיו תנאי השוק , צרכים וציפיות של לקוחות, שירותים ומוצרים.
לסיכום,קצרה היריעה מהכיל את כל מה שניתן לתאר בנושא השינוי אך חשוב להדגיש ששינוי,דורש הכרה בצורך, נחישות, התמדה ומעל לכל קבלת אחריות אישית,שמשמעה פתיחות לרעיונות ותפיסות חיים חדשות, הפרכת אמונות חסרות הגיון, התגברות על חששות ופחדים,נטילת סיכונים והתמודדות חזיתית עם מכשולים. שינוי מחייב משמעת ושחרור מתלות בזולת, מעבר ממוסר של כוונות למוסר של תוצאות.
ומעל לכל אלה שינוי דורש אומץ לב. רק אנשים אמיצים מסוגלים לחולל שינוי בין אם זה בשדה הקרב,במדיניות, בחברה ובעצמך.
דחית השינוי יוצרת לעיתים משקע של כעס, דיכאון, כשל חברתי ומשפחתי, תלות פיזית ונפשית ועוד כהנה וכהנה מרעין בישין.
אכן חומר למחשבה.