![](https://status.co.il/wp-content/uploads/2017/07/מעורבות-וחדשנות-דר-עדנה-פשר-610x350.jpg)
מה מניע את העובדים באמת, וכיצד זה עוזר לנו להטמיע חדשנות בתהליכי הייצור בארגון? : תקציר ההרצאה בכנס התאחדות התעשיינים בצפון ב-5 ביולי 2017
פורסם: 11.7.17
העובד במרכז ולא הלקוח!
במשך שנים רבות כולנו מטיפים לתפיסה, שהלקוח במרכז. בשנים האחרונות התפיסה הולכת ומשתנה. בארגונים בריאים – העובד במקום הראשון והלקוח במקום השני.
Employees First Customers Second
הוא שם ספר של מנכ"ל חברת ענק של שירותי תוכנה בהודו, ויניט נאייאר, שהצליח רק בשל התפנית הנועזת הזו בתפיסת הניהול.
ואני מאמינה בכל ליבי, שרק עובדים מרוצים יכולים ליצור לקוחות מרוצים, ולכן כדאי להשקיע קודם כל בשביעות הרצון שלהם. כך במערכת החינוך, במערכת הבריאות וגם בתעשייה. מורים מוערכים יגדלו תלמידים מאושרים, רופאים מרוצים יטפלו בחולים באהבה, עובדים מרוצים יעסקו בשיפור מתמיד.
ממעורבות לחדשנות
כולם מדברים על חדשנות. מעטים יודעים, כיצד להטמיע אותה באמת בארגונים בכלל ובתעשייה המסורתית בפרט.
סוד ההצלחה הוא ביצירת מעורבות עובדים. ג'ק וולצ' המנכ"ל האגדי של GE אמר:
"People support what they help create" – אנשים תומכים במה שעזרו ליצור.
גם ניסיוני לימד אותי, שמעורבות יוצרת מחוייבות.
מה משפיע על מעורבות עובדים
סקר על מדגם מייצג של 1500 עובדים חשף: מערכת היחסים עם הממונה הישיר, אמונה בהנהלה הבכירה וגאוות יחידה משפיעים על מעורבות העובדים. יש חשיבות גדולה להשקיע במנהלים בדרג הביניים ובדרג הזוטר, כדי שיבינו את החשיבות של יצירת המעורבות של העובדים. חשוב מאוד שההנהלה הבכירה תהווה דוגמא אישית טובה להם וחשוב לטובת גאוות היחידה, שהארגון יהיה בריא, מצליח והגון.
כך יוצרים מנהלים אכפתיים עובדים יותר מחוייבים להצלחת הארגון, וזה כמובן מביא לעלייה בפריון, במכירות וברווחים.
רמות שונות של מעורבות עובדים
הרמה העליונה ביותר היא עובד עם תחושת בעלות. הוא מרגיש שהארגון הוא שלו! ממש כמו הבעלים! הוא עובד בהתלהבות כדי לתרום לארגון. הוא מרגיש מוערך ומעורב בכל הקורה.
מנהיגות משוחחת יוצרת מעורבות עובדים, חוכמה קולקטיבית ופעילות חכמה. השיחה היא תהליך ליבה בארגון. כל מחזיקי העניין מעורבים בטיפול בסוגיות המהותיות של הארגון ושותפים לעיצוב החזון, המטרות והאסטרטגיות להשיגם.
ממעורבות ליזמות פנים ארגונית
עובדים מעורבים ישמחו לתרום לפיתוח החדשנות בארגונים, אם נטפח תרבות של יזמות פנים ארגונית.
אם נסייע להם לאתר ולהמציא רעיונות למוצרים חדשים, פתרונות חדשים, תהליכים חדשים – כאלה שהם משתוקקים לעסוק בהם – ניצור מעורבות גבוהה, שתביא ליזמות ולחדשנות בתוך הארגון – ממש כמו שהתופעה קיימת מחוץ לארגון – יזמים פועלים מתוך תשוקה.
הפירמידה של יכולות אנושיות
אם אנחנו רוצים לטפח תרבות של יזמות וחדשנות תוך ארגונית – כדאי לאמץ את פירמידת היכולות האנושיות שהיציע גרי האמל – מומחה מוערך לחדשנות בעולם כולו. האמל טוען שבראש הסולם נמצאים המאפיינים של יוזמה יצירתיות ותשוקה. אלה עובדים שמובילים לחדשנות ארגונית. אלה גם בעיני "שחקני הנשמה" , שיוזמים שיפור מתמיד, שמנסים תהליכים חדשים, שמשתוקקים לפתח רעיונות חדשים ומצמיחים את הארגון להצלחה.
מרכיבים בניהול חדשנות
שלושה מרכיבים יוצרים ניהול חדשנות אפקטיבי: איתור הזדמנויות לחדש בעזרת מעורבות העובדים, ניהול צנרת הרעיונות – מן הרעיון ועד ליצירת הערך – כולל "קרן הון סיכון" פנים ארגונית שמאפשרת לעובדים ליזום רעיונות חדשים בכל תחום, ולאו דווקא בתחום הממונה הישיר שלהם, ולבסוף – ניהול אפקטיבי ויעיל של פורטפוליו המיזמים החדשים שנבטו כך בארגון.
סוד ההצלחה – מבנים משחררים
מה מונע מעורבות שיוצרת יזמות וחדשנות בארגון? החסם העיקרי הוא תרבות ניהול, שמקדשת שליטה ובקרה, ולא מאפשרת לכל מה שתואר כאן לקרות. רוב המנהלים עדיין שבויים בקונצפציות מיושנות לגבי מה מניע אנשים. הקונצפציות הישנות שמקורן בתפיסת הניהול כמכונה, לא מאפשרות יצירת מעורבות וחדשנות בעקבותיה. עובדים חוששים ליזום, כשזה לא בתחום אחריותם, אין להם לגיטימציה לנסות ולטעות, הם חסרים אהבה ומשמעות בסביבה ההיררכית והביורוקרטית.
העתיד שייך לארגונים, שבהם יש מנהלים, שלא חוששים לשחרר את החבל ולאפשר לעובדים שלהם להיות מעורבים ונועזים – ממש כמו היזמים שמחוץ לארגון.
כדי להשיג זאת אנחנו מציעים למנהלים ארגז כלים חדש שמחליף את מנגנוני השליטה והבקרה של העבר- "כלים משחררים". "קהילות עשייה", "קפה ידע", "מרחב פתוח", "משחקים רציניים" הם דוגמאות לכלים כאלה. כלים כאלה יוצרים ארגון משוחח, לומד, מערב מחדש ומתחדש לשמחת העובדים והבעלים!
*התהליכים המתוארים במאמר מבוצעים בהצלחה בארגונים. לאחרונה קם מיזם משותף של הכותבת עם לקוח לשעבר – אל״מ (מיל׳) ד״ר דן טורטן, רופא, טייס ומפקד, שביחד הובילו תהליך כזה בבסיס של חיל האוויר שדן פיקד עליו, והיום שניהם שותפים להובלת תהליכים כאלה בארגונים אחרים.
**ד"ר עדנה פשר היא מומחית לחדשנות והתחדשות ארגונית, יו"ר קבוצת פשר יועצים לניהול, שעוסקת במחקר יעוץ והדרכה בתחום הניהול והארגון ויו"ר כתב העת למנהלים "סטטוס". בנוסף יסדה ועומדת בראש "המכון הישראלי לערים חכמות" (עמותה רשומה) edna@pasher.co.il http://www.pasher.co.il
Tags: חדשנות ניהול ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית