הרגלים מהווים מעין צומת דרכים בין ידע לבין מיומנות לבין רצון או תשוקה. על מנת לוודא השגת מטרות, יש צורך ליצור הרגלים שעקב בצד אגודל יוליכו אותנו לקראת המטרה…חומר למחשבה
פורסם: 25.12.18 צילום: יח"צ
בדרך כלל בבואנו לסייע לארגונים בהם מנהלים ועובדים, כמושכל ראשון אנו אמורים להתמקד בראש ובראשונה במטרות וביעדים הנגזרים מתוכם. בהחלט משימה חשובה שבלעדיה הארגון מאבד כיוון. אולם, על מנת להשיג את המטרות ולעמוד ביעדים, חייבים להתמקד בהרגלים קיימים של העושים במלאכה ובשינויים לפי הצורך.
בעוד שמטרות נשענות ותלויות במידה רבה במניעים חיצוניים , הרי שהרגלים הם למעשה תהליכים אוטומטיים הפועלים ברקע חיינו. הרגלים טובים מסייעים להשגת מטרות ופחות טובים מחבלים בהשגתם.
כאמור ,מטרות נסמכות על גורמים שלא בהכרח אנו שולטים בהם, לכן לא תמיד ניתן להשיג את המטרה על אף המאמצים והמשאבים המושקעים בה. השגת המטרה נסמכת בדרך כלל על משמעת עצמית, כוח רצון ודבקות בה. מטרות שאינן ריאליות, עלולות להוביל גם לעיוותים והתנהגויות שאינן עולות בקנה אחד עם ערכי הארגון.
הרגלים מהווים מעין צומת דרכים בין ידע לבין מיומנות לבין רצון או תשוקה. על מנת לוודא השגת מטרות, יש צורך ליצור הרגלים שעקב בצד אגודל יוליכו אותנו לקראת המטרה. למשל, להפוך להרגל באבחון מצב, את ההבחנה בין קושי לבין בעיה, או לטפל בשורש ולא רק בסימפטומים של הבעיה, לחשוב מראש בכל מצב ,מה עיקר ומה טפל, מה חשוב ומה דחוף וכיוצא באלה. אלה הם רק חלק מהרגלים שמן הראוי ללמדם למנהלים ולעובדים שיהפכו לאורך חיים ויסייעו בידם להשיג את מטרותיהם בדרך היעילה והאפקטיבית.
הרגלים הם חזקים מצד אחד אך גם עדינים מצד שני. הרגלים מסוגלים להיות מעוצבים במודע ומאידך גיסא בתת מודע. הרגלים למעשה מעצבים את סגנון חיינו. לעיתים הם גורמים לנו להיצמד אליהם גם בניגוד לשכל הישר.
מכאן, כדאי וראוי שנתן דעתנו מעבר למיקוד במטרות ויעדים ליצירת הרגלים חיוביים בקרב כל הנפשות הפועלות בארגון, שיסייעו לעמידה ביעדים ולהשגת המטרות.
*יוסי פשר הוא מומחה בתהליכי תקשורת בינאישית יועץ ומדריך לאירגונים בארץ ובחו"ל http://www.pasher.co.il/
Tags: אסטרטגיה מנהיגות ניהול ניהול ידע ניהול פרויקטים פיתוח אישי