כחודש לפני כניסתו של חג הקציר יצאנו לבדוק את העבודה המתוגברת וההכנות לחג בבית החרושת למאפים החלביים – ינון- המפעל המשפחתי למאפים ביתיים שבאלפי מנשה. מנהלי המפעל משלשים את קצב הייצור בפס להכנת המוצרים החלביים ומשתפים את קוראי "סטטוס" בסודות שעוזרים למפעל לספק את הביקוש הגובר
צילום: יח"צ
הסיבות לאכילת מאכלי חלב בחג מתן תורה רבות ומגוונות. יש שנסמכים על הפסוק "דבש וחלב תחת לשונך" ממגילת שיר השירים הממשיל את התורה לשני מאכלים אלה. יש שסבורים שהמנהג לאכול מוצרי חלב טמון ברצונם של בני ישראל להתנער מאכילת מאכלי בשר כבדים המחייבים שפיכות דמים, ויש כאלה שפשוט נהנים לייחד סוף סוף יום בשנה המוקדש כולו לאפייה ואכילה של מאפים אהובים ומעוררי תאבון על טהרת החלב. גם במפעל הביתי למאפים חלביים – ינון- מקדישים את מירב זמנם ומרצם להכנת מאפים מנצחים בקטגוריה זו בכל השנה, ובמיוחד בתקופה הסמוכה לחג השבועות.
ב-"ינון מאפים ביתיים" מייצרים בימים שבשגרה מגוון רחב של מוצרי בצק כגון: מלאווח, ג'חנון, פיצות ובורקסים, בצק עלים ועוד. אלי אפגין, מנכ"ל שותף והבעלים של המפעל, פותח צוהר על ההכנות של הדרג המנהל בימים אלה וטוען בראיון ל"סטטוס" שבתקופה זו של השנה נרשם גידול אדיר במכירות של מאפי בצק העלים החלביים ועל כן הם נערכים מראש לספק את דרישת הלקוחות להנאה משולחן שבועות.
כיצד המנכ"ל ומנהלי המפעל נערכו כדי לתת מענה לדרישות הלקוחות?
אפגין: "כפי שאנשים משנים את התפריט המשפחתי ולא יאכלו ארוחות רגילות וגם ארוחות חלביות, כך גם אנחנו משנים את סדרי העדיפות בפס הייצור כדי למנוע לחץ מיותר. ההנהלה ב"ינון מאפים ביתיים" החליטה על קצב ייצור משולש בימים אלה תוך שימת דגש על קטגורית המאפים החלביים: בורקס גבינה, פיצות, ו"טעימה" שהיא בצק מלאווח מגולגל במילויי גבינות (זיווה)".
איך החלטה ניהולית זו באה לידי ביטוי בשטח?
"ראשית, השינוי התבטא בסידור העבודה: אנו מייצרים קודם את המאפים החלביים, ורק אחר כך פונים לייצור המלאווח והג'חנון, המסורתיים. שנית, כחודש לפני שבועות אנחנו מוודאים שיש ברשותנו כמות גדולה של חומרי הגלם שמשמשים אותנו: החל מחומרי גלם אכילים כמו קמח, גבינות ותבלינים ועד חומרי גלם לאריזות הקפואות כמו האריזות, הקופסאות, והניילון. אסור לחכות עם ההכנות החשובות האלה לרגע האחרון. זה למעשה אחד הסודות שלנו להתמודדות עם ה"פיק" של תקופת שבועות".
סוד אחר שמנדב אפגין נוגע לטעם ולטיב המוצרים של "ינון". "במפעל המשפחתי שלנו מקפידים להיצמד למתכונים המסורתיים שעוברים מדור לדור. את המתכון האותנטי לג'חנון המפורסם שלנו למשל לא שנינו בעשרים השנים האחרונות והוא ידוע בקרב חובבי המאפה התימני הנימוח כמספר אחת בטעם", מציין הבעלים הגאה. גם בתחום הבורקסים משתדלים החברים ב"ינון" להפתיע ולהצטיין. "אנחנו משווקים בורקס פיצה. הרי הישראלים משתגעים על פיצה ולכן החלטנו לשלבו גם בתחום המאפים שלנו. וכמובן שאסור לשכוח את המוצר הנמכר ביותר בתקופה זו של השנה, בורקס הגבינה", מוסיף האחרון. "אנו צופים שמכירות מוצר זה יכפילו את עצמן ומשפחות רבות ייהנו בחג הזה ממוצר שמהווה גאווה גדולה עבורנו".
חשוב להדגיש שלמרות התכנון המוקדם במפעל, בשנים האחרונות נערכים ב"ינון" לטפל בתקופה זו גם בהזמנות לא שגרתיות. "רק אתמול למשל נודע לנו שהתעשייה האווירית בחרה לפנק את העובדים שלה בבורקס הגבינה, הפיצביס ובורקס הפיצה מתוצרת "ינון" כחלק מחבילות החג", מספר המנכ"ל אפגין. "אני לא נכנס למספרים, אבל ההזמנה הזאת מצריכה אף היא תכנון נוסף בפס הייצור, באגירת החומרים, באחסון ובשינוע".
הכפלת קצב העבודה והייצור נשמעים לאדם הממוצע כמשימה פשוטה למדי אך אפגין מספר שלמעשה המפעל המשפחתי המצליח אשר ממוקם באלפי מנשה ומתפרש על 1,000 מ"ר, מעסיק 25 עובדים ומייצר כחמישה טון בצקים קפואים מידי יום, מספק גם מוצרי מאפה לבתי מלון ומסעדות בהיקף נרחב מאוד.
היכן גובר יותר הביקוש האם מכיוון המלונות או דווקא מכיוון השוק הקמעונאי?
בשוק הקמעונאי ללא ספק. הסיבה היא שבענף המלונאות והמסעדנות יש גבול לכמות האורחים והסועדים, לעומת השוק הקמעונאי שהוא שוק דינאמי ותחרותי. לקראת החג רשתות השיווק והמרכולים מגבירים מכירות באמצעות מבצעים אטרקטיביים, וכך יוצא שגם לקוחות שאינם רגילים לרכוש מאפים חלביים- בחג שבועות- רוכשים ועוד איך.
לא זו בלבד שדרך הניהול הייחודית ב"ינון מאפים ביתיים" מעניינת כאשר בוחנים את ההחלטות שקשורות לפס הייצור, אלא גם בהחלטות שקשורות לפרסום ושיווק מוצרי המפעל באמצעי התקשורת. אפגין ושותפו נתן קנימח הבינו שהשקעה ביחסי ציבור ובפרסום תמצב אותם בשורה הראשונה בקטגוריה זו בקרב צרכנים פוטנציאליים. לכן אנשי יחסי הציבור מטעמם משווקים את מרכולתם בשלל דרכים ובאמצעי תקשורת מגוונים. במדיה המסורתית – בעיתונים ובקמפיין טלוויזיוני ראשון מסוגו ובמדיה חדשה – באתרים מקוונים וביומני בלוג אינטרנטיים. גם בגזרה זו נערכים מראש להערכות לתקופה החמה.
כיצד אנשי הפרסום ויחסי הציבור של "ינון" פועלים לקראת החג?
"כחודש וחצי לפני שבועות אנשי יחסי הציבור בדגן תקשורת ואנשי הפרסום בארנון ממן יועצים מגבירים הילוך ונערכים לשינויים שהתקופה הזאת מצריכה מאיתנו. אנחנו שולחים לכתבים ועיתונאים טעימות של המאפים החלביים שלנו להתרשמותם. וכמובן, בשנה האחרונה אפילו נכנסנו לזירה חדשה: הרחבנו את הקהל בו אנו מפרסמים ופנינו למובילי דעה ובלוגרים ברשת האינטרנט כותבים רק על מה שהם אישית טועמים ומתנסים בו. אנו אוהבים את הכתיבה האותנטית של הבלוגרים ומקפידים לשלב אותם בכל פעילות מיוחדת שמתקיימת במפעל. וחג השבועות לא יוצא מן הכלל".
אז מה יש במאכל הזה הבורקס שהופך אותו לאהוד כל כך בקרב הישראלים?
אפגין: "הבורקס הבלקני הפך ברבות השנים לאחד מ"אבות המזון" בתרבות הישראלית. ניתן למצוא אותו בכל אירוע בחיינו החל ממסיבות ואירועים משפחתיים, בחגים, כארוחת בוקר, צהריים או ערב בסתם יום של שגרה. הוא יכול להיות חלבי, בשרי או צמחוני. טעים כשהוא חם וגם קר כשהוא במילוי מתוק או מלוח. הוא בעצם המאכל האידיאלי. אני מעריך שבכל בית ישראלי יוצע בשולחן החג בורקס גבינה כחלק מהחגיגה המשפחתית".
Tags: מכירות עסקים קטנים ובינוניים צרכנות