בארגונים רבים מתחבטים באשר לתועלת ולתרומה המעשית לארגון, בשימוש במשחקים בהדרכת העובדים
פורסם: 20.9.16 צילום: shutterstock
משחקים מהווים כלי חשוב בתהליכי ההדרכה המסייעים למדריך לגוון את תהליך ההדרכה ולמודרכים ליצור קשב, ריכוז והנאה. המשחק למעשה מנתק את המשתתפים מהמציאות המידית וכמובן מפעיל את הדמיון. לאחרונה הפכו המשחקים לפופולריים עם התפשטותם של "חדרי הבריחה " המגוונים ,הדרכות ה – OUT DOOR ומשחקים אלקטרונים המדמים מצבי אמת כביכול.
בארגונים רבים מתחבטים באשר לתועלת ולתרומה המעשית לארגון, בשימוש במשחקים בהדרכת העובדים, וזאת מעבר להיבט החיובי של גיבוש הצוות. סיבת ההתחבטות נובעת מהחשש שהמשחק יראה בעיני המשתתפים כבידור, שהקשר בינו לבין המציאות והבעיות השוטפות איתן מתחבט הארגון קלוש.
על מנת להעריך את מידת הרצינות והאפקטיביות, מן הראוי להתייחס למשחק מצד אחד בהיבט של שעשוע, היינו, באיזו מידה המעורבים אכן נהנים ומצד שני, באיזו מידה המשחק האמור לדמות מצבים ריאליים הקשורים לעיסוקם ולמיומנויות הדרושות לעובדים, אכן משיג את מטרתו.
מכאן עלינו לשאול מספר שאלות:
- באיזו מידה אכן המשחק נאמן למציאות כלומר לדרך קבלת ההחלטות ופתרון בעיות?
- מהו האיזון בין המיומנויות הנלמדות לבין החלק המשעשע של המשחק?
- באיזו מידה המשוב הניתן למשתתפי המשחק אכן הוא משוב מלמד המתמקד בהבנת התהליכים העוברים על הארגון והקשר בינם לבין מה שאירע במשחק?
- בנוסף לכל אלה האם המשחק מתאים מבחינת מרכיבי הסימולציה לרמתם של המשתתפים?
- האם המשחק מתאים לתרבות הארגון, לגיל המשתתפים וכמובן ברוב המקרים שלפחות אני מכיר?
- מהו המחיר הנלקח בחשבון בעלות ימי עבודה ובעלות ההדרכה?
שאלות אלה מסייעות להעריך את איכותו של המשחק. בכל מקרה אין להסתמך על המשחק בפני עצמו שישפר מיומנויות ויטמיע אותן, הדרך עוד ארוכה ומצריכה שיחות אישיות והדרכות להטמעה והפנמה של הנלמד.
…אכן חומר למחשבה…
*יוסי פשר הוא מומחה בתהליכי תקשורת בינאישית יועץ ומדריך לאירגונים בארץ ובחו"ל http://www.pasher.co.il/
Tags: outdoor אסטרטגיה טיפים משחוק