מה יותר פשוט להחזיר את העובדים למשרד או את משחת השיניים לשפופרת?
צלום: יח"צ
ב- 2020 הקורונה פגעה בעולם המשרדים כמו שמטאור או אסטרואיד פוגע בכדור הארץ… פיצוץ. אש. חום. שום דבר כבר לא יחזור להיות כפי שהיה.
קראתי באחרונה כתבה ב FORBES שכותרתה: Gen Z And The Great Office Debate Won’t End In 2023. אנחנו כבר ב 2024 ומרגיש שהכותרת נכונה גם כיום. אז איך באמת מחזירים את העובדים למשרד, האם זה אפשרי בכלל? והאם זה נכון לארגון?
משיחות עם סמנכ"לי תפעול, סמנכ"לי HR בכירים ואדריכלים מובילים, אם לתמצת את מה ששמעתי ואת עשרות המאמרים שקראתי בנושא, המפתח הוא:
אנשים רוצים להיכנס למשרד ולהרגיש אחרת, שונה ממה שהם מרגישים או חווים כשהם עובדים מהבית.
פשוט ומסובך כאחד.
כאן נכנסת החדשנות ועיצוב הפנים לקדמת השיח סביב הפרודוקטיביות וערך המשרד.
בעבר, לפני "פגיעת המטאור", המספר הממוצע של מקבלי החלטות לגבי מיקום ועיצוב המשרד היה שניים (מנהל הכספים והמנכ"ל או מנהל הכספים ומנהלת משאבי האנוש). היום מתכנני הפנים מתמודדים בממוצע עם עוד 14 בעלי תפקידים שונים. אם בעבר ה CFO וה CEO היו מקבלים את ההחלטות המרכזיות. עכשיו יש בנוסף את ה CHRO, ה CTO אולי את ה head of hybrid, head of remote. יש הרבה אנשים עם מגוון סדרי עדיפויות מתחרים. זה נהיה מאוד מאתגר כשיש אנשים קריאטיביים שמנסים לקחת בחשבון את הפרספקטיבות השונות ולנסות להגיע למקום שהוא בעצם הכי מועיל עבור העובדים שיתפסו את המרחב המשרדי.
לעובדים יש היום את הכוח שלא היה להם בעבר בכל הקשור לעיצוב המשרד. רבים מהם הוכיחו שהם יכולים לבצע ביעילות את עבודתם מרחוק, וכשהם קיבלו את החופש הזה, קשה להחזיר את הגלגל לאחור.
אני חושב שזו הזדמנות ענקית לעיצוב מחדש. זוהי הזדמנות ענקית עבור החברות לחשוב מחדש על המשרדים, לגבי האופן שבו הם צריכות לפעול בעתיד ואחת ההזדמנויות היא לערב עוד אנשים בדיון כדי באמת להסתכל איך ניתן ליצור חללים שיהיו יותר פונקציונליים ויגרמו לאנשים לרצות לעזוב את הבית שלהם, ובמקביל לתת להם תחושת נוחות כמו בבית שלהם.
נדמה שכבר מוסכם על כולם, 4 שנים לאחר פרוץ המגפה ששינתה את העולם, שאפשר לעבוד באופן היברדי גם מהמשרד וגם מהבית. אבל אי אפשר לוותר על המשרד. אי אפשר לוותר על סביבת עבודה וקשרים אישיים שנרקמים בין עובדים, בין צוותים, בין מנהלים לעובדים ובין מחלקות נפרדות שצריכות לעבוד בצוות משותף.
אם מסתכלים על סביבת עולם העבודה הרי שהיא עברה מהפכות גדולות בעשורים האחרונים ואם פעם עבדו בלי מחשב אישי, היום אי אפשר לעלות על הדעת עבודה ללא מחשב אישי. אם פעם עבדו מאד לוקאלי הרי היום שהעבודה היא כמעט בכל התחומים כפר גלובלי אחד ועידן מהפכת המידע שינה את אופי השווקים לחלוטין. אבל, הספייס, מקום העבודה כמעט ולא השתנה. מסתכלים על תמונות של משרדים בשנות החמישים בארה"ב ובשנת 2019 והן דומות מידיי. עמדות עבודה, חדרי ישיבות, ארוניות, מטבח, חדרי קפה, תאורה חזקה מהתקרה. אבל אנשים השתנו, צרכים השתנו, וכן, היה גם "צונמי" או "פגיעת מטאור" וזה חייב לבוא לידי ביטוי בסביבת עבודה מעודכנת, שונה, לא רק אסטטית, אלא בכל צורת החשיבה.
אתן כאן דוגמא אחת לחשיבה שונה עיצובית ופונקציונלית. משרדים בהם חדרי הישיבות הפרטיים (החדרים המיועדים לשיחות טלפון וזום פרטיות או עם מעט משתתפים או לספייס פרטי לחשיבה) מתחלקים לכאלו שהם מלאי גירויים (עם מוזיקה רקע, צבעוניות רבה, מסכי מגע) לכאלו שהם שקטים, אטומים, מינימליסטיים ומעוטי גירויים. למה? כי יש עובדים שטובים יותר כך ויש טובים יותר בסביבה אחרת.
אמרנו שהאנשים רוצים להגיש אחרת מאשר בבית. משרדים הכוללים עמדות משחקים (מגלשות, שולחנות ביליארד, פינג פונג וגם באולינג). ולא, זה לא חייב להיות בחברות העשירות ביותר. כיון שבמשרדים החדשים יש פחות עמדות, חישוב שטח לעובד מבוסס על 3 ימי עבודה במשרד ו-2 מהבית.
ולא אמרנו מילה על ESG, קיימות ומחשבה על עתיד סביבתי וקהילתי טוב יותר, משרדים כיום, בטח של חברות בינלאומיות וציבוריות חייבים לקחת בחשבון את הפרמטרים הללו. מדובר בתקן שהופך במהירות לתקן חובה ולא רשות. מנהלות משאבי אנוש משתפות שמאפיינים מהעולם הזה חשובים לעובדים יותר מגובה השכר שלהם.
אז איך יראו המשרדים ב 2030? חלקם יראו אולי דומים למה שאנו מכירים, אבל חברות בינלאומיות מצליחות ודומיהן הישראליות ישבו בחללים אחרים לגמרי. וכן המשרד הפך לסיבה לבחור במקום העבודה.
גיא עמוסי, מנכ"ל אביסון יאנג ישראל, שרותי נדל"ן מסחרי, צילום: לילך ברעם
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: אסטרטגיה מכירות שיווק תרבות ארגונית