השינויים הכלכליים-חברתיים העוברים על סין, מנבאים, לדעת מומחים, שהפוקוס העולמי בכל הקשור לתערוכות, יעבור בתוך עשור מסין אל המקום "הפנוי "היחיד בגלובוס – אפריקה
צילום: shutterstock פורסם: 19.6.2014
תערוכות בינלאומיות הן חלון הראווה, לא רק של המדינה בה מתקיימות התערוכות, אלא גם של השוק העולמי. תערוכות משקפות בצורה הנכונה ביותר את הביקושים וההיצע והן מתקיימות תמיד על רקע של צרכי שוק.
לכן, כדי לחוש את המגמות הכלכליות בעולם, כדאי ורצוי לסרוק את המפה תחת זכוכית המגדלת של התערוכות. נביא כדוגמא שני שווקים ענקיים שעומדים להחליף תפקידים ביניהם ואין כמו התערוכות ללמד על כך.
השינויים הכלכליים-חברתיים העוברים על סין, מנבאים, לדעת מומחים, שהפוקוס העולמי בכל הקשור לתערוכות, יעבור בתוך עשור מסין אל המקום "הפנוי "היחיד בגלובוס – אפריקה.
יצרנים, משקיעים ומשווקים המחפשים שווקים מתעוררים, מעריכים שתוך עשור, סין תהיה משק רווי. שכר העבודה עולה עם התגבשותו של מעמד ביניים חדש ומעבר של מיליונים מהכפרים אל הערים, כתוצאה ממדיניות מוצהרת ומגמתית של הממשלה.
התוצאה, מבחינת המשקיעים היא נטישה הדרגתית של סין לכוון המדינות בהן שכר העבודה נמוך עדיין והביקוש לטכנולוגיות ולידע מערבי הוא בגדר חמצן עבורם. המעבר אינו מתבצע ביום אחד ולכן כדאי שהמערב וישראל כחלק ממנו, יהיו "שם" ביום הנכון, כי התהליך כבר החל.
כמו בעבר וסין היא דוגמא טובה לכך, כי היא עברה את התהליך, רואים בהדרגה יותר ויותר מארגני תערוכות מהעולם, המעבירים מותגים לאפריקה. בהתחלה זה הורגש במיוחד בקניה, אך היום כבר ניתן לחוש שמדינות כמו ניגריה, אתיופיה, זאיר, טנזניה ועוד, מצטרפות.
כדרך הטבע ובהתאם לצרכי היבשת, התערוכות הראשונות להגיע, הן אלו הקשורות לטכנולוגיות לייצור מזון, שימורו ואריזתו. מצטרפות אליהן תערוכות לטכנולוגיות לתעשייה, אנרגיה, חקלאות ומים.
המארגנים מגיעים מכל העולם וכמו תמיד, הגרמנים הם הראשונים. באופן יוצא דופן, רואים גם מארגני תערוכות ממדינות המפרץ שיחד עם שותפים מבריטניה, עושים צעדים משמעותיים בכוון.
קיימות שתי סיבות מרכזיות לכך שהגרמנים הם הראשונים לזהות צרכים ושווקים חדשים:
1. התעשייה הגרמנית "סובלת" מעודפי יצור
2. המדינה בהכירה בחשיבות התערוכות כמנוף ליצוא עודפים, מעודדת את המפעלים הבינוניים והקטנים להציג בתערוכות מחוץ לגרמניה ואף מסבסדת את השתתפותן, כאשר השוק בו מתקיימות התערוכות, מוגדר כשוק יעד עבור גרמניה.
אגב, גם בישראל קיימת מגמה כזו, אלא שההבדל נובע מרמת העידוד ומגובה הסבסוד.
מנוע החיפוש לתערוכות בעולם www.expoexpo.com שאיתר את מגמת המעבר לאפריקה, הוסיף את המדינות שם למאגר ובאמצעותו, ניתן לעקוב אחרי התערוכות החדשות ביבשת.
עבור ישראל, שלא יכולה היתה ליהנות משנות ההצלחה של התערוכות בסין, זו הזדמנות מצוינת להשתלב יחד עם מדינות המערב בניסיון "לכבוש את אפריקה". זאת, מתוך כך שנושאי התערוכות שם הם בליבה התעשייתית של ישראל וכמובן כדי למנף את התדמית הטובה שיש לטכנולוגיות הישראליות באפריקה
על כן, מוצע ליצרנים ישראלים לעקוב אחרי התהליך ולנסות להצטרף, בשלב זה, לתערוכות המאורגנות על ידי מארגני תערוכות מגרמניה ולתקוע, יחד איתם, יתד, כדי שבעוד 10 שנים, גם אנחנו נהיה שם.
* יצחק שלו הוא מומחה לתערוכות בינלאומיות ומחבר הספר "תערוכות – 1440 דקות של הצלחה או כישלון".
Tags: אנגלית עסקית אסטרטגיה חדשנות מכירות עסקים שיווק