
בניגוד לשמות שהורים מעניקים לילדיהם, שלא ניתן לקבל על השימוש בהם זכות לייחודיות, סימן מסחר דווקא יכול להעניק זכות לשימוש ייחודי. שימוש ייחודי בשם מאפשר לנו לצבור מוניטין ולקוחות תוך שמתחרינו אינם רשאים לעשות שימוש בסימן הרשום ובהתאמה- במוניטין שהוא רכש
פורסם: 5.11.17 צילום: shutterstock
מה הוא סימן מסחר
סימן מסחר אינו אלא שם או סימון אחר(כ-לוגו), שאנשים בוחרים לתת למוצר, לשירות, לחברה, לארגון ובכלל זה לאפליקציה, למכשיר חכם, לתוכנה ולאתר אינטרנט. שם הוא הרבה פעמים המגע הראשון שיש לציבור וללקוחות הפוטנציאליים עם כל מה שאנחנו רוצים לפרסם ולמכור. לאור זאת, חשוב לבחור שם שייצג אותנו באופן מכובד, שיגרום ללקוחות לזכור שהוא קשור אלינו ורק אלינו ולמוצרינו ושניתן יהיה לרשמו כסימן מסחר.
רגע לפני שבוחרים סימן מסחר, ולפני שמגישים בקשה לרשום אותו אצל רשם סימני המסחר, כדאי להבהיר מה הוא בדיוק.
ההגדרה המשפטית לסימן מסחר רשום מצויה, בפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972). סימן מסחר רשום מוגדר שם, במספר שלבים. תמצות ההגדרה הוא: אותיות, ספרות, דמויות או סימנים אחרים, המשמשים במסחר, ושאושרו לרישום על ידי רשם סימני המסחר (העומד בראש רשות הפטנטים שהיא חלק ממשרד המשפטים). סימן מסחר מעניק בלעדיות למבקש לרשמו, רק בנוגע לאותם המוצרים או השירותים הנכללים בבקשה(ישנם יותר מ-40 קטגוריות של מוצרים ו/או שירותים ובכל אחת מהם רשימה מפורטת). ניתן להגיש בקשה לרישום הסימן במספר קטגוריות.
הסימן נרשם למשך 10 שנים וניתן לשלם אגרה לחידושו, בכל פעם לעשר שנים נוספות. סימן המסחר יכול להירשם בארץ ויכול להירשם במרבית המדינות ברחבי העולם. הבחירה- היכן לרשמו, נוגעת ליעדי הפרסום וליעדי המכירה של המוצרים שהוא מסמן.
מונופול עם מערכת איזונים
סימן מסחר שנרשם – מקנה לבעליו זכות לעשות בו שימוש באופן בלעדי. זה הוא בעצם מונופול על הסימן. לאור העובדה שמדובר במונופול, ברור שחייבות להיות דרכים לאזן, בין המונופול לבין הרצון שלא להפריע לאחרים למכור את שירותיהם ואת מוצריהם.
המחוקק מעניק למי שרשם ראשון את הסימן, בלעדיות, כדי לעודד את המסחר ואת היזמות, במיוחד לאור חשיבותו העצומה של סימן מסחר לעסק. לעומת זאת, המחוקק קבע כי סימני מסחר המתארים את הסחורה או את השירותים שאותם הם מסמנים- לא ירשמו, ובגינם לא יינתנו זכויות לבלעדיות בשימוש. זאת כדי שלא להפריע לגורמים אחרים למכור מוצרים ו/או שירותים מאותו הסוג, שלגביהם נרשם הסימן. למשל- חברה שתבקש לרשום סימן מסחר על המילה "נקי" בנוגע לסבון, תתקל בסירוב של הרשם, מאחר ואין למנוע מיצרני סבון אחרים להשתמש במלה.
העניין נעשה יותר מורכב כשאותה חברה תבקש לרשום לגבי "סבון" מילים שאינן מתארות אותו אך רומזות על חוויית השימוש בו. למשל: האם המילים נעים, נחמד, רך או מרגיע, יציבו מתארות דווקא סבונים- או האם לא בהכרח ואז יתכן ויתקבלו לרישום כסימנים. אולם, אפילו אם המילים אינן מתארות את המוצרים באופן ישיר- אם יתכן ולא ירשמו. כך למשל, לתת ליצרן אחד מונופול על המלים טוב, מצויין או נהדר עשוי להיות בעייתי. יוער בהקשר זה, שהחוק מאפשר רישום סימנים אפילו אם שאינם עונים על כל דרישות החוק- במקרים שבהם המבקש הוכיח- כי הסימנים כבר צברו מוניטין רב והציבור ממילא משהה אותם ככאילו המסמנים את מוצרי המבקש. למבקש הסימן אפשרות להגיב במקרה שהרשם מתנגד לרישום. ניתן אף לערער לבית משפט על החלטת הרשם.
שיקולים בבחירת סימן מסחר לרישום
העובדה שלא ניתן לרשום סימן מסחר המתאר את הסחורה, אין פירושה שלא ניתן לעשות שימוש בסימן כזה. אם רוצה הסוחר לפתוח אתר אינטרנט ו/או אפליקציה לסבונים ייחודיים ואיכותיים, ולקרוא לה סבון- זו זכותו המלאה. אלא, שאין לו את הזכות הייחודית לעשות זאת ומתחריו יוכלו לקרוא לאתר ו/או לאפליקציה שלהם, באותו השם. אבל, אם בחר הסוחר לכתוב את המילה סבון בצורה ייחודית, או אם בחר לשבצה בסימן מסחר הכולל גם איורים, הוא יכול לבקש מרשם סימני המסחר שהסימן הייחודי הזה ירשם. במקרה כזה, המתחרים יוכלו אמנם ליצור אפליקציה ששמה סבון- אך אסור יהיה להם להעתיק את צורת הסימן שנרשם! בבחירת הסימן , מבוקש סימן שיתאר את המוצרים או השירותים של המבקש ויבדל אותם ממוצרים אחרים.
ישנן מספר גישות בבחירת הסימן המבוקש, ולהלן כמה מהן:
בחירת סימן ללא קשר למוצר או לשירות שהוא יסמן: זה הוא סימן שקל יחסית לרשום אותו כסימן מסחר רשום- שכן הוא אינו מפריע למתחרים למכור את אותם המוצרים. בתחילה, ברור שהציבור לא יזהה את המוצרים עם הסימן. אבל, לאחר שיווק ופרסום שלו- הציבור ילמד לחבר בין השניים. כך למשל- מאות מליוני אנשים ברחבי העולם למדו , לאחר השקעה עצומה לאורך זמן רב, שחברת APPLE איננה מוכרת תפוחים, ושהאפליקציות הנמכרות על ידי החברה אינן נוגעות לגידולם.
בחירת סימן ללא קשר ישיר, אולם עם משמעות או תיאור כלשהו של המוצר: הסימן נווה מדבר לסבון- אינו מתאר סבון. אולם, ניתן יהיה לפרסמו כסבון נגד יובש. אם רשם סימני המסחר ישתכנע כי ניתן למכור סבון נגד יובש בשמות תואר אחרים וכי באיזון שיש לקיים בין זכותו של מבקש הסימן לבלעדיות , לבין זכות הציבור למכור סבונים ללא הפרעה גוברת זכותו של המבקש- יתכן ויצליח לרשום את הסימן. אם יוכיח שרכש מוניטין עם סימן זה- הדרך לרישום תהיה לו קלה יותר.
בחירת סימן השונה במעט ממלה עם משמעות או קשר למוצרים : לא פעם, סוחרים או חברות בוחרים מלה או סימן המתארים את השירות או המוצר, משבשים את האיות שלה ועל השיבוש מבקשים סימן רשום.לעיתים קרובות, הסימן לא יתקבל אם המלה המקורית בשימוש רב של הציבור ואם למרות השינוי עדיין ניתן לזהותה בסימן. לעומת זאת, אם מדובר בסימן שאין בו מילות שבח או מילים שחשוב להשאירן פתוחות לשימוש, למשל, המילה GOOGOL, המתארת מספר עצום בגודלו בן 100 אפסים. הבחירה בסימן GOOGLE מצביעה על רצון לסימן מקורי וייחודי- אך אין ספק בנוגע לקשר שלו למילה המקורית. למרות זאת הסימן נרשם כסימן רשום. עם הזמן התברר למה נבחר השם- ומדוע הוא הולם את ענק החיפושים ושאר המיזמים העצומים.
בחירת סימן ללא משמעות שהמציא מבקש רישומו: סימן שאין לו כל משמעות יכול לעיתים להיות ראשי תיבות של מילים או שמות , ויכול לעיתים להיות המצאה מקורית ללא כל בסיס או רקע. רישום סימן כזה הוא קל- שכן אינו מונע או מפריע לאחרים לרשמו. הגנה על הסימן קלה גם כן, במקרה של העתקה שלו- שכן איזה תירוץ או הגנה יכולים להיות לאדם שהעתיק דווקא סימן שהמבקש המציא? דוגמאות של סימנים ידועים מסוג זה הם EXXON ו- KODAK. פרסום סימן כזה לעומת זאת דורש זמן והשקעה לא מבוטלים- שכן הציבור צריך ללמוד בנוסף לקשר שבין הסימן לבין המוצרים – גם את הסימן עצמו שהוא מילה או ביטוי חדשים לחלוטין.
עם מי כדאי להתייעץ בבחירת סימן מסחר ומתי?
הקלות שברישום סימן המסחר, היא רק אחד מהשיקולים בבחירתו. את בחירת סימן המסחר המתאים ביותר, כדאי לעשות בשיתוף של מספר גורמים: האחראים על השיווק און ליין ואוף ליין, האחראים על המיתוג,האחראים על קשרי הלקוחות והיועצים המשפטיים. כל אחד מאילו יתרום ידע מהתחום שהוא אמון עליו, לוודא שסימן המסחר יענה על כולן.
את בחירת הסימן מוטב לבצע בשלב מאוד מוקדם של הכנת המוצרים או השירותים לשיוק , פרסום ומכירה. זאת על מנת למנוע מצב שבו יושקעו כספים בסימון ובפרסום המוצרים או השירותים , ובכלל בסימון החברה, האתר, האפליקציה או הארגון שבהקמה – ולאחר ההשקעה יסתבר שהסימן איננו עומד באחת מהדרישות להצלחתו, או בכולן.
*הכותבת היא מומחית להגנה על ידע וחידושים בקבוצת ד"ר עדנה פשר ושות'.
**כתבה זו איננה מקיפה ואיננה מתיימרת להקיף את התחום המשפטי והשיווקי של סימני מסחר. הכתבה אף איננה בבחינת ייעוץ משפטי.
Tags: מיתוג ניהול ידע עסקים שיווק