
ד"ר עדנה פשר מראיינת את נעם סמל מבכירי אנשי התרבות בישראל ומי שניהל את תיאטרון חיפה, הקאמרי והבימה על ספרו החדש המגולל חיים שלמים של ניהול מאחורי אור הזרקורים, עמידה בצד הבמה ומאחורי הקלעים בכל הצמתים המשמעותיים של התרבות הישראלית
צילום: מגזין "סטטוס"
בספרו החדש מסכם סמל למעלה מ-50 שנות קריירה מאחורי הקלעים של עולם התרבות הישראלית מאז ועד היום. בשיחה מרתקת על ניהול, תרבות וגם ציונות, מצליח סמל לגעת כמעט בכל רגעי המפתח שהיו בתרבות הישראלית המודרנית במהלך שישה עשורים של עשיה ויצירה.
הספר "כניסת אמנים: זיכרונות וסיפורים מן החזית של התרבות הישראלית" משוטט בין תחנות תרבות חשובות של עולם התיאטרון, המוזיקה, הספרות, הפוליטיקה ועולם התרבות הבינלאומי משנות ה-60 ואילך. ומספק הצצה נדירה על המון דמויות מוכרות, רגעי מפתח בתרבות הישראלית ובמקביל תופס את רוח הזמן והשינויים שחלו בעולמות התרבות והבידור. הוא גם חושף את האני מאמין של סמל והניסיון מצד אחד להכיל את טעמם של הצופים ומצד שני לאתגר ולפתות אותם לנסות דברים חדשים.

כשאריק איינשטיין ואורי זוהר כתבו בדרכים את "סע לאט"; כששלמה ארצי הפתיע עם "גבר הולך לאיבוד"; כשנינה סימון הפציעה בארץ לשתי הופעות מיתולוגיות – סמל היה שם. מניע, יוזם, הוגה. גם כשתיאטרון חיפה נולד מחדש עם "גטו", "פלשתינאית" והבמה הערבית־יהודית; כשענת גוב ועדנה מזי"א עשו מהפכה נשית בתיאטרון הישראלי; כשחנוך לוין ירה מחזות מופתיים בצרורות; וכשאלן גינסברג ויבגני יבטושנקו עשו קבלת שבת בניו יורק, סמל נמצא, נוכח, לא מהסס לערער על הקונצנזוס – מתוך אמונה שלמה שזהו תפקידה של אמנות.
בכניסת אמנים מרים נעם סמל מסך מעל עולם התרבות בארץ, משתף במסלולו המסחרר בין שלל תפקידי ניהול, ומספק מבט נדיר מבפנים על דמויות, יצירות ואירועים שהם חלק בלתי נפרד מהארץ הזו, ומאיתנו, החיים בה.
*נעם סמל, מנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה, התחיל את דרכו בעולם התרבות והבידור בתיאטרון העממי א. דשא פשנל, היה מנכ"ל התיאטרון העירוני חיפה בשנות השמונים ומנכ"ל התיאטרון הקאמרי של תל אביב בין השנים 2017-1992 ושימש קונסול התרבות של ישראל בארצות הברית בין 1992-1988.
סמל נולד ב־1946 בנס ציונה, לרבקה ויוסף סמל. אביו היה ראש המועצה הראשון של המושבה. בוגר לימודי משפטים מהאוניברסיטה העברית. היה נשוי לסופרת והמשוררת נאוה סמל, שהלכה לעולמה ב־2017.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: מכירות מנהיגות ניהול ערים חכמות שיווק תרבות