
ישום מתודולוגית "הניהול הרזה" על תהליך ביצוע משלוח של מוצר מסוים, יוביל לניתוח כל אחד מהשלבים הכרוכים בתהליך זה ובסופו תוכל להוביל לשיפור השירות ללקוח, במקביל להקטנת צריכת הדלק ולפליטות מזהמים.
ישום מתודולוגית "הניהול הרזה" על תהליך ביצוע משלוח של מוצר מסוים, יוביל לניתוח כל אחד מהשלבים הכרוכים בתהליך זה ובסופו תוכל להוביל לשיפור השירות ללקוח, במקביל להקטנת צריכת הדלק ולפליטות מזהמים.
בשנים האחרונות, יותר ויותר ארגונים מכירים בחשיבות של יישום והטמעה של עקרונות האחריות התאגידית בליבת הפעילות שלהם. לשם כך, הם מחפשים כלים ניהוליים מוכרים ואפקטיביים ליישום, ואנו כיועצים נדרשים פעמים רבות ללוות אותם בקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי המשך פעילותם. קבלת ההחלטות מבוססת על בחינתם של משתנים רבים ומותנית בשיטות אבחון וניהול מגוונות, כאשר בשנים האחרונות, שב חינה של מתודולוגית "הניהול הרזה". אנו רואים יישום גובר שלה בארגונים ובמפעלים, ובפרט ניכרת תועלתה ביישום והטמעה של תהליכים לקידום אחריות תאגידית. "מחשבה רזה" הינה קונספט ניהולי שפותח ע"י ג'ימס וומאק ודניאל ג'ונס בספרם (Lean Solutions) בסוף המאה הקודמת, כאשר עקרוןהליבה הוא–שימור או שיפור הערך המוענק ללקוח תוך כדי שימוש מופחת במשאבים.
"הניהול הרזה", שיושם ב"טויוטה" ומוזכר במאות מאמרים וספרי ניהול, ומשם הועתק לתעשיות שונות שהבולטות בהן מתוארות ומיושמות במרכזים רפואיים, מהווה שיטת עבודה שמטרתה הורדת עלויות והעלאת הרווחיות, ומתוך כך – העלאת הערך והקטנת הבזבוז. כל זאת תוך ניהול מושכל של משאבים, הכולל בתוכו התייחסות למחזור חייו של המשאב ולכל אורכה של שרשרת הערך, החל משלבי ייצור המשאב (בחינת תנאי הייצור, חומרי גלם, צריכת משאבים לייצור, שמירה על אחריות חברתית וסביבתית וכד'), אל שלב רכישתו, דרך השימוש בו בפועל וכלה בשלב הפיכתו לפסולת (או למשאב…). בכל אחד משלבים אלו קיימת נקודת התערבות שמאפשרת הפקה של תועלות נוספות מאותו משאב, כגון: חיסכון כספי, חיסכון כמותי, הקטנת הפגיעה הסביבתית, שיפור תנאי העסקה והייצור וכו'.
הדגש בשיטה זו מושם על תהליכים, פירוקם לגורמים ובדיקת כל גורם מבחינת הערך שהוא מוסיף ללקוח, האם הלקוח בכלל מעוניין בו, מוכן לשלם ומשלם עבורו ואם לאו, מן הראוי לסלקו, שהרי לכל פעילות יש עלות (סביבתית, חברתית וכלכלית). כמובן שהשיטה דורשת מחויבות בכל רובדי הארגון, מהמנכ"ל ועד לאחרון הפועלים.
לדוגמא: יישום מתודולוגית "הניהול הרזה" על תהליך ביצוע משלוח של מוצר מסוים, יוביל לניתוח כל אחד מהשלבים הכרוכים בתהליך זה ובסופו תוכל להוביל לשיפור השירות ללקוח, במקביל להקטנת צריכת הדלק ולפליטות מזהמים. בהתאם לעקרונות האחריות התאגידית, גם תהליך זה, על מנת שיבוצע באופן אפקטיבי, חייב להיות שקוף ומשתף את כלל מחזיקי העניין לכל אורכו.
הדבר כרוך בהטמעה של תרבות ארגונית, הכוללת מנהיגות חזקה, העצמת העובדים, עבודת צוות, נהלים ושאיפה להצטיינות. זאת מתוך ראיה ארוכת טווח, הרואה בבזבוז רעה חולה מתוך תפיסה של מיקוד באדם ובסביבה, היינו בלקוח, בין אם הוא פנימי או חיצוני, מתוך מטרות ברורות ולא מתוך תרבות של "זרימה" כאילו אין מחר, אלא מתוך המודעות של הפרט הפועל, מתוך אכפתיות, התחשבות בזולת ובסביבה.
לטעמנו, הדבר יגרום לשידוד מערכות, חיסכון, מניעת בזבוז והשקעת המשאבים המוגבלים במקומות המתאימים, בהתאם למטרות המוגדרות של כל אחד. שוב מובן מאליו שהדבר מחייב חשיבה, תכנון, תעדוף והימנעות מ"זרימה" אחרי ההבל.
אם נצליח להטמיע את שיטת הניהול הרזה, ובעיקר את הלך הרוח והמחשבה שלכל פעילות יש עלות וש"חבל על כל טיפה", בכל הרבדים, החל מהאישי, בו יראה עצמו כל פרט כארגון בחזקת "אני בע"מ", ויגדיר לעצמו תפקידים, מטרות, יעדים ומדדים וכמובן יפעל על פיהם, אזי גם נצליח יותר להטמיע את תפיסת העולם והתרבות גם ברבדים הארגוניים, הציבוריים והממלכתיים, ואף לסייע לקרב גם את חזון ה"צדק החברתי" לשינוי סדרי העדיפויות של הפרט והמדינה. בל נשכח לרגע; הטמעת השיטה היא בידנו, שהרי נאמר "מעשיך יקרבוך, ומעשיך ירחקוך".
אם ברצונכם לשמוע עוד, הנכם מוזמנים להרצאה בנושא "Lean Managementכמנוף ליישום והטמעה של אחריות תאגידית", מפי מר צביקה פופר, ב-10.7.13 בשעה 18:30, במכללה האקדמית תל אביב יפו. פרטים נוספים בהזמנה להלן:
Tags: אחריות חברתית