ללא תשוקה – כמו של יזמים מחוץ לארגון – להצליח בנושא שבחרו – איכות העבודה במקרה הטוב תהיה בינונית בלבד
פורסם: 2.7.17 צילום: יח"צ
אסטרטגיה מתהווה
כבר כתבתי בעבר על הצורך לעבור מתכנון אסטרטגי רגיל לפיתוח יכולת ארגונית חדשה – הארגון כ״מעבדה חיה״(Living Lab) , שמאפשרת התחדשות מתמדת ואסטרטגיה מתהווה. הפעם ארחיב על כך את הדיבור.
נתחיל בהנחת העבודה הבסיסית – כדאי ללמוד מתאוריית המורכבות, שמקורה במדעי הטבע גם לטובת מדעי ההתנהגות בכלל והתנהגות ארגונית בפרט. הסיבה פשוטה: כל ארגון הוא מערכת שנוצרת על ידי אנשים – ומחפשת דרך טובה לארגן אנשים, כך שישיגו תוצאות טובות לאורך זמן. אם הנחת העבודה שואבת השראה מעולם ההנדסה והתכנון המדוייק ואופטימיזציה של משאבים – אנחנו עושים את הטעות הבסיסית. כפי שאי אפשר לתכנן בכלים הנדסיים את התפתחותו של ילד – כך לא ניתן לעשות זאת לגבי ארגונים. "ארגונים כמו אנשים זקוקים לחום ולאהבה כדי לצמוח" – משפט שהמצאתי מזמן כחלק מן המסר בברכת ראש השנה ששלחנו לידידינו. לדאבוני הגדול, ברוב הארגונים אנשים לא זוכים למספיק חום ואהבה כדי לצמוח, ולכן גם הארגון לא צומח כארגון בריא ובר קיימא.
HI-TECH –HI-TOUCH
הצורך באהבה הולך וגדל בעידן הדיגיטלי. כשיושבים מול מסכים אלקטרוניים שעות רבות נוצר רעב למגע אנושי – כפי שזיהה ג'ון נסביט במחקר המגטרנדס שלו כבר לפני שנים רבות. הוא איתר את מגמת העל של Hi-Touch – Hi-Tech. זה המקור לנורמות ההתנהגות החדשות, למשל, של ריבוי חיבוקים – שלא היתה קיימת בעידן הקודם, שהיה עידן מאופק, שלא הפגינו בו רגשות. היום יש לגיטימציה לחיבוקים ונשיקות חבריים גם במקומות העבודה, אבל זה לא מספיק.
תשוקה
מחקרים מלמדים אותנו, שאנשים יכולים להיות מאושרים בעבודתם, רק אם יצליחו למצוא עיסוק, שעונה על תשוקה שלהם, נושא שהם משתוקקים ללמוד אותו, בעייה שהם משתוקקים לפתור אותה. ארגון העבודה בדרך של הטלת משימות מלמעלה למטה לא אפקטיבי, כשרוב העבודה היא עבודה של עובדי ידע, שנדרשים ליזום, להמציא, לחדש. ללא תשוקה – כמו של יזמים מחוץ לארגון – להצליח בנושא שבחרו – איכות העבודה במקרה הטוב תהיה בינונית בלבד. יש מעט מאוד שיח על נושא זה במקומות העבודה. כולם רוצים חדשנות והתחדשות, אבל מעטים מבינים שרק טיפוח תרבות של יזמות תוך ארגונית, שמעודדת עובדים לבטא את תשוקותיהם לעסוק בנושאים שבחרו – מאפשר להגיע לכך.
לעיתים קרובות אנחנו זוכים אפילו ללגלוג בארגונים כשאנו מדברים על תשוקה. להתחבק כן – לדבר על תשוקה לעסוק בנושא מסויים או לפתור בעייה מסויימת – עדיין נחשב ללא לגיטימי.
מתשוקה לאהבה
כשאנו יוצרים בארגונים פלטפורמה לשיח פתוח, שבו לגיטימי לשאול במה אתה משתוקק לעסוק, מה אתה חולם לעשות בעתיד, מה החלום שלך לגבי הארגון הזה, שאתה עובד בו בעתיד – העיניים של בן השיח נוצצות, והתשוקה החבוייה מקבלת לגיטימציה והשיחה הופכת לשיחה קסומה, נרגשת, ואנשים יוצאים ממנה נכונים להתנדב לעסוק בנושא מסויים מעל ומעבר להגדרות התפקיד הרגילות שלהם. זה בונה אמון בין המשוחחים, נכונות לסייע זה לזה להגשים חלומות – קרקע פורייה לפריחתה של חברות, עבודת צוות, שמחת חיים וחדוות יצירה שבה הפרט אוהב ונאהב. בקיצור – נוצרים סיפורי אהבה ארגוניים שהופכים ארגונים לאטרקטיביים למיטב האנשים, נוצרת קהילה חמה ואוהבת שאנשים רוצים להיות חלק ממנה לאורך זמן. כל כך פשוט וכל כך נדיר.
החסמים
החסם העיקרי לתהליכים מלהיבים ומרגשים כאלה היא תרבות ניהולית מיושנת שמעודדת שליטה ובקרה, שלא מאפשרת לתהליכים כפי שתוארו כאן לפרוח. יש חוסר ודאות מובנה בתוך התהליכים המתהווים האלה בפלטפורמה פתוחה שמעודדת ניסוי וטעייה , הצטוותות של אנשים מלמטה למעלה על פי נושאי עניין ותשוקה , לגיטימציה לעבוד עם מי שאוהבים. האתגר הגדול הוא בפיתוח יכולת ארגונית כזו בתוך מערכות היררכיות ובירוקרטיות שחונקות יוזמה, שמפחדות מסיכונים, שמבקשות לדעת מה ייצא מראש – ולכן אנחנו מחפשים לקוחות נועזים, אוהבי הרפתקה ואוהבי אדם, כאלה שבאמת רוצים לגדל את הדור הבא של העובדים כמו שמגדלים את הדור הבא במשפחה – עם הרבה חום ואהבה, כאלה שמוכנים לדבר על תשוקותיהם, ומאפשרים לאחרים לדבר על שלהם, כאלה שיודעים לבקש עזרה ולתת עזרה מעל ומעבר להגדרות התפקיד הפורמליות, כאלה שמוכנים להתרגש יחד איתנו בתהליכים מרגשים, וללתת אמון זה בזה וגם בנו, כאלה שאוהבים חוסר ודאות ומורכבות, כאלה שיודעים לאהוב ולהיות נאהבים. וזו כל התורה כולה! כי "ארגונים כמו אנשים זקוקים לחום ולאהבה כדי לפרוח".
*התהליכים המתוארים במאמר מבוצעים בהצלחה בארגונים. לאחרונה קם מיזם משותף של הכותבת עם לקוח לשעבר – אל״מ (מיל׳) ד״ר דן טורטן, רופא, טייס ומפקד, שביחד הובילו תהליך כזה בבסיס של חיל האוויר שדן פיקד עליו, והיום שניהם שותפים להובלת תהליכים כאלה בארגונים אחרים.
הכותבת היא יו"ר קבוצת פשר יועצים לניהול ומתמחה בליווי ארגונים בניהול חדשנות והתחדשות בהשראת תיאוריית המורכבות. edna@pasher.co.il
Tags: אסטרטגיה חדשנות מעבר לדיגיטל ניהול ניהול ידע