בתגובה לכתבה "בוטל חיבור יישובי ואדי ערה לרכבת: כמעט 200 אלף תושבים – ללא פתרון" מאת אסנת ניר "דה מרקר " 7.2
פורסם 27.2.19 צילום: Rotemdanzig (ויקיפדיה)
ביטול תוכנית סלילת מסילת עירון היא איוולת תחבורתית בכל מובן. יתרה מזאת: סלילתה היא צו השעה במערך התחבורה הצפוף והנחנק מגודש של ישראל, בעדיפות עליונה: לפני מסילת העמק, קודם למסילה לכרמיאל ולשלוחות הצפוניות של דרך מספר 6, כביש חוצה ישראל.
מסילת עירון היא חיבור מסילתי חיוני מאין כמותו בין "צומת רמז" (מפגש המסילות בין חדרה לפרדס חנה) לתחנת הרכבת החדשה של עפולה, סמוך למכללת יזרעאל. במקום נדרש מסוף תחברה ענק לריכוז התחבורה הציבורית מהגליל ומהעמקים, חניון ל 10,000 מכוניות פרטיות – ע"מ להסיעם במהירות, בנוחות וביעילות (45 דקות) לגוש דן ותחנות ת"א, תוך עקיפת מטרופולין חיפה.
מנקודת ראות ענף הנוסעים ברכבת ישראל היתה השקעת הענק ברכבת העמק השקעת סרק: מדובר בפתרון לקוי של מסילה בודדת, תחנות מרוחקות מריכוזים עירוניים, רמת שרות נמוכה, וגרוע מכל – הצורך לעבור את כל מפרץ חיפה, כדי להגיע לגוש דן ולדרום.
השר כ"ץ אלוף טכסי גזירת סרטים לחנוכת כל מחלף וקטע כביש, אפילו טרם הושלם, מתפאר בתוכניותיו לסלילת מסילת ברזל לקריית שמונה. עם כל האהדה לבירת אצבע הגליל אין ולא תהיה מעולם הצדקה כלכלית למסילה זו. חיוניותה התחבורתית נחותה אפילו מזו של רכבת העמק, המיועדת להוביל בעתיד את מטעני השלום מנמל חיפה לבית שאן, ומשם לצפון ממלכת ירדן. אנשי קריית שמונה צריכים יהיו להגיע בתחבורה ציבורית, או ברכבם, תוך שעה, למסוף עפולה ומשם ברכבת המהירה דרך נחל עירון ב 45 דקות לתל אביב.
שר התחבורה התיר לרכבת ישראל לבזבז 80 מיליון ₪, 28 דונם קרקע יקרה ,ועצירה נוספת המאטה את מהלך כל הרכבות הפרבריות במסילת החוף – על הקמת תחנת מיותרת לחלוטין – נתניה ספיר – במרחק 1,400 מ' מתחנת בית יהושוע ו 2.5 ק"מ מתחנת נתניה; עליו לאפשר לאוכלוסייה של 200,000 תושבי ואדי ערה, כולל העיר חריש, ליהנות ממנעמי תחבורה רכבתית ראויה, ע"י מיקום התחנה בנחל עירון !
*דניאל מורגנשטרן – יועץ סביבתי ומתכנן תחבורה, חבר מייסד במכון הישראלי לערים חכמות ובעבר מנהל המח' לספנות נמלים ורכבות
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: אחריות חברתית אסטרטיה חלם\ משרד התחבורה