לעיתים עסקים מאבדים זמן יקר מאוד בהבנה ובעיקר בהפנמה שהם בעיצומו של משבר המחייב שינויים בהתנהלות העסקית. עיתוי בהפנמת עוצמת המשבר הכלכלי יכול לחסוך את הצורך בביצוע שינויים כואבים יותר בהמשך ואף עד לסגירתו
לעיתים עסקים מאבדים זמן יקר מאוד בהבנה ובעיקר בהפנמה שהם בעיצומו של משבר המחייב שינויים בהתנהלות העסקית. עיתוי בהפנמת עוצמת המשבר הכלכלי יכול לחסוך את הצורך בביצוע שינויים כואבים יותר בהמשך ואף עד לסגירתו
מאת: פביאנה גאון, צילום: shutterstock
פורסם 03/07/13
מה הסיכויים של עסקים קטנים לשרוד משבר כלכלי? משברים כלכליים פוגעים בין היתר בעסקים הקטנים. מספר לא מבוטל של עסקים קטנים בישראל לא הצליחו ולא מצליחים לשרוד את המשבר הנוכחי.
נשאלת השאלה : האם מחויב המציאות שכל אותם עסקים אכן ייעלמו או יפגעו באופן בלתי הפיך?
במהלך השנתיים האחרונות ליוויתי מספר עסקים קטנים שנקלעו למשברים פיננסיים לא קלים ומורכבים. מניסיוני ברור לי כי בהתנהלות עסקית אחרת, שלהם ושל סביבתם העסקית, התוצאות יכלו להיות לגמרי שונות. ברצוני לשתף במספר תובנות ולציין נקודות חשובות שמסייעות לאותם עסקים קטנים לצלוח את המשבר:
- עיתוי נכון בזיהוי המשבר
- מיומנויות ניהוליות נדרשות בעת משבר כלכלי
- ליווי מקצועי ופיננסי בעת משבר כלכלי
- הובלת תהליכי שינוי הנדרשים בעת משבר כלכלי
- התנהלות מול ועם הבנקים בעיתות משבר כלכלי בעסק.
עיתוי נכון בזיהוי המשבר
לעיתים עסקים מאבדים זמן יקר מאוד בהבנה ובעיקר בהפנמה שהם בעיצומו של משבר המחייב שינויים בהתנהלות העסקית. עיתוי בהפנמת עוצמת המשבר הכלכלי יכול לחסוך את הצורך בביצוע שינויים כואבים יותר בהמשך ואף עד לסגירתו של העסק בכלל ישנם מספר גורמים היכולים "לעכב" את הפנמת המשבר בזמן הנכון כגון:
- שיקולים אמוציונאליים (מתעצם במקרה של עסק משפחתי)
- אופטימיות שבעיקרה היא חיובית מאוד אך לפעמים מעוורת.
- העדר יכולת מקצועית לזהות "נורות אדומות"
- שמרנות יתר ופחד שינויים.
מיומנויות ניהוליות נדרשות בעת משבר כלכלי
בכל שלב בחייו של העסק רצוי מאוד כי המנהל יהיה בעל יכולות ומיומנויות ניהוליות מתאימות לאופי העסק. צורך זה מתעצם ומקבל משנה תוקף כאשר אנו נדרשים להוביל עסק בעיתות משבר.
אם " בתקופות הטובות " היעדר אותן מיומנויות יוביל את העסק להתנהלות שהיא לא בהכרח מיטבית וימנע מקסום רווחים , בזמן משבר העדר יכולת ניהולית יכול להביא לקריסה. במצבים אלו אני ממליצה על שתי חלופות :
1. הכנסת מנהל חיצוני מיומן – לא מחייב בעלויות אדירות ומהמובילים במשק אך בטוחה אני שניתן למצוא אלטרנטיבות לא יקרות וטובות באותה מידה. עלינו לזכור שבזמן משבר כלכלי מתפנים לא מעט אנשי מקצוע ממקומות עבודה אחרים. כמובן כי עלינו לוודא שתועלתו עולה באופן ניכר על עלותו.
2. הכנסת יועץ מלווה – כאן מן הראוי להסביר את המושג " יועץ מלווה". הכוונה היא לא לייעוץ בתחום הפיננסי שעיקרו ניתוח נתוני החברה על סמך הדוחות הכספיים והפקת דו"ח גרפים וטבלאות צבעוני, המציג את נתוני החברה. (כמובן שעלותו של דו"ח זה בד"כ אינה מבוטלת)
אלא יועץ מלווה אשר מבסס את עבודתו על ניתוח הנתונים הפיננסיים כחלק בונה ומשלים לעבודתו. הליווי במקרה זה יהיה שוטף ורב תחומי וכולל :
- ליווי פיננסי ע"ס נתוני העסק
- ליווי ניהולי רחב
- הנחייה ועזרה בקבלת החלטות
- תמיכה רגשית (בלי חלילה להתיימר להיות פסיכולוג)
- ליווי לפגישות חשובות במידת הצורך כגון : בבנקים , רו"ח ועוד.
בעצם היועץ המלווה הופך להיות משמעותי ואיש האמון המקצועי בעסק ותפקידו לתמוך במקבלי ההחלטות בעסק. היועץ המלווה בראש ובראשונה מלווה את הלקוח על מנת ללוות נכון את היציאה מהמשבר.
הובלת תהליכי שינוי הנדרשים בעת משבר כלכלי
הובלת שינוי בכל שלב בחיינו האישיים והן בחייו של עסק אינה פשוטה כלל. הובלת שינוי נעשית אף קשה יותר בתנאי אי וודאות מה שבד"כ מאפיין משבר כלכלי. ברור שללא ביצוע השינויים הנדרשים במגוון תחומים , גובר הסיכוי שהעסק יהיה בסיכון קיומי. למועד ביצוע השינויים יש חשיבות עליונה.
השינויים הנדרשים יכולים להיות במספר תחומים:
התחום הפיננסי– המשבר מחייב את רוב העסקים לצמצם באופן ניכר במרכיב ההוצאות על מנת להתאים אותן לירידה בהכנסות שנובעת מירידה בביקושים. על מנת לבצע את הצמצום בהוצאות באופן יעיל ומושכל חשוב לשים לב לשתי נקודות:
– להימנע עד כמה שניתן מהחלטות רגשיות , להשתדל לבצע ZOOMOUT , על מנת למקסם את יעילות ההחלטות. כאן בהחלט יועץ מלווה יכול להיות לעזר.
– זהירות " מאנורקסיה ארגונית ". מושג שאמצתי בחום מד"ר עדנה פשר. דהיינו לא לצמצם עד כדי כך שהעסק לא יהיה מסוגל לייצר הכנסות.
מבנה החברה וכ"א– בעיתות משבר אנו נדרשים ליעילות מקסימאלית במינימום עלויות. המשמעות הינה לפעול לשימור אותם עובדים יצרניים שתרומתם רבה בגידול בהכנסות.
כאן ברצוני לציין שלעיתים נאלץ לפטר ולצמצם כ"א בחברה. חשוב לעשות זאת בצורה מכובדת ואנושית . בדיוק כפי שאנו היינו רוצים שיתייחסו אלינו!!
תזרים מזומנים– בטח לא אחת שמעתם משפט : " אני עובד כמו חמור , אני גם יודע שהעיסקה רווחית אבל אין לי כסף לגמור את החודש "
במקרים רבים, אמירה כגון זו משקפת מצב קלאסי של בעיה בתזרים המזומנים של העסק. בעיות בתזרים המזומנים נוטות להתעצם בעתות משבר. חשוב לזכור כי לא רק שעלינו לדאוג שהפעילות תהיה רווחית אלא לא פחות חשוב, לדאוג לתזרים חיובי. כחלק מפתרון בעיית התזרים בזמני משבר יכול להיות התמקדות על עסקאות בעלות נפח כספי גדול יותר, גם על חשבון מרווחי הרווחיות.
התנהלות מול בנקים– זוהי אחת הנקודות הרגישות ביותר. ההתנהלות מול הבנק היא קריטית להמשך קיומו ויכולת הבראתו של העסק. במשבר האחרון חוו העסקים הקטנים "טראומה" לא מבוטלת מצד הבנקים שהיה להם חלק במצוקת אשראי. האשראי הבנקאי הינו אחד ממרכיבי החמצן של העסק. לדעתי לבנקים אחריות עצומה ביכולתו של העסק לשרוד את המשבר.
אחריות הבנקים נוגעת במספר תחומים :
- עזרה בזיהוי המשבר בזמן ובעיתוי הנכונים אצל הלקוח ודרבון העסק להתחיל בתהליך השינוי. נתקלתי בלא מעט מקרים שבנקים "נרדמו בשמירה" ובמקום לזהות את המשבר ולעזור בשיקום בוצעו פתרונות חלקיים שבסופם העסקים מוצאים עצמם עם רמת התחייבויות שאין להם יכולת להתמודד איתה. אישורי האשראי צריכים להוות חלק מתוכנית הבראה כוללת של העסק.
- בדיקה משותפת עם הלקוח על מנת לוודא שהיקף וסוג האשראי אכן מתאים לפעילות וצורכי הלקוח. התאמת האשראי תאפשר לעסק לעמוד בתשלומי השוטפים וכן ימנע מהבנק להגיע ל"סגירת ברז" חד צדדית, מה שיכול להוביל למחנק אשראי.
- צמצום עלויות בנקאיות כחלק מצמצום כולל בהוצאות העסק. ברור לכולנו כי גובה הריבית משקפת את הסיכון בעיני הבנק, אך גם כאן ניתן לנוע על רצף עלויות ולא חייבים להיות בנקודת קיצון.
- קיום קשר רציף ובשקיפות מרבית עם הבנק. זו בהחלט אחריות כמעט בלעדית של העסק דבר שיתרום לביסוס יחסי האמון ויוריד לבנק את רמת אי הוודאות. הבנק יהפוך שותף להליך ההבראה.
עלינו להבין כי בסה"כ לעסק ולבנק אינטרס משותף והוא שהעסק ימשיך להתקיים ויחזור לשגשג על מנת שיוכל בין היתר לשלם את כל התחייבויותיו.
ברשותכם נחזור לנקודת ההתחלה של מאמר זה : מה הסיכויים של עסקים קטנים לשרוד משבר כלכלי?
בהתנהלות נכונה קיימת אפשרות יותר מסבירה עבור העסקים הקטנים לשרוד משבר כלכלי. עליהם להיות נכונים "לקרוא את המפה" בעיתוי הנכון ולבצע את השינויים הנדרשים על מנת לצלוח את המשבר. חשוב להפנים שהשינויים יובילו את העסק לעתיד טוב יותר.
מרגע ההחלטה המושכלת כי "נלחמים " על קיומו של העסק, עלינו להיות אקטיביים ומפוקסים במטרה ולא לעסוק כלל בשאלה הקשה והמייגעת : " האם לסגור ??? " עיסוק בשאלה זו תגזול את אנרגיות העשייה החיובית הכול כך נדרשת ליציאה ממשבר.
על זה נאמר כולנו נופלים אך החוכמה זה לדעת לקום.
* הכותבת היא כלכלנית ויועצת פיננסית מקבוצת ד"ר עדנה פשר ושות' יועצים לניהול בע"מ www.pasher.co.il
Tags: ניהול משברים