איך ניתן וחשוב כמנהלים ללמוד מצעירי העובדים המסוגלים להאיר את עיננו בזוויות ראיה חדשות וחדשניות
פורסם: 7.9.16 צילום: shutterstock
לא להיבהל אין בכוונתי לכתוב רשימה על פרשנות הפסוק הלקוח מספר תהילים פרק ח' אלא להיעזר בו על מנת להעלות למודעות עד כמה אנו יכולים ללמוד מילדנו בתחומים שונים ובעיקר "באפליקציות" למיניהן, על אחת כמה וכמה איך ניתן וחשוב כמנהלים ללמוד מצעירי העובדים המסוגלים להאיר את עיננו בזוויות ראיה חדשות וחדשניות.
אמנם כבר בעל ספר תהילים ראה את הפוטנציאל הטמון בלמידה מהצעירים, אולם בעידן שלנו , לפני עשור, העלה ג'ק וולש ששימש כיושב ראש "ג'נרל אלקטריק" לתודעה את המושג
REVESE MENTORING שמשמעותו, הצעיר מנחה את המנהל או העובד המבוגר. באשר לעובדים מבוגרים וותיקים בארגון, הכוונה לעובדים בעלי תפקידי ניהול בגילאים "מתקדמים" ארבעים וחמישים כאלה שאינם מחוברים למציאות כבני העשרים, המצוידים בראיה רעננה, ראש פתוח המתחברים במהירות לטכנולוגיות העתידיות.
אין זה ענין של מה בכך שהצעיר ינחה את המבוגר, במיוחד כאשר מדובר בעל תפקיד בכיר, לזאת דרושים כמה תנאי יסוד ובראשם תיאום ציפיות בין המנחה למונחה כאשר הצדדים מתחייבים למערכת יחסים מורכבת זו. כאמור, להחדרת תרבות שבה העובד הזוטר הצעיר מנחה את העובד או המנהל הבכיר המבוגר, נדרשת פתיחות שאינה מאפיינת ארגונים רבים בהם קיים חשש אצל המבוגר בעל המעמד ההירארכי בארגון, שמא הצעיר יתפוס את מקומו ויהפוך אותו למיותר. יתרה מכך בארגונים אלה אין זרימת משוב אמתית וכנה מלטה למעלה. בכל מקרה בה רוצים לקיים תרבות כזו, חשוב לקחת בחשבון כמה היבטים, ראשית את כישוריו של המנחה הצעיר ביכולות ההנחיה והתקשורת . כמו כן חשוב להיזהר מיחס מועדף העלול להתפתח בין המנחה למונחה, העדפה העלולה לשבש קבלת החלטות. מעבר לכך, לאור נטייתם של בני הדור הצעיר להחליף מקומות עבודה בתדירות גבוהה על מנת "למצוא את עצמם", קיימת סכנה שפרויקטים שהחלו כתוצאה מההנחיה המשותפת יפלו בין הכיסאות כתוצאה מעזיבתו של מנחה צעיר.
יחד עם כל החסרונות, מומלץ בהחלט לאמץ גישה של למידה הדדית בין מנהל לכפיף, בין עובד חדש לוותיק, בחזקת סכין המתחדדת בירך חברתה
אכן חומר למחשבה
*יוסי פשר הוא מומחה בתהליכי תקשורת בינאישית יועץ ומדריך לאירגונים בארץ ובחו"ל http://www.pasher.co.il/
Tags: הכשרת עובדים מורשת ניהול ידע ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית