האתגר המרכזי העומד בפני צוות הניהול הינו כיצד להפוך את אותם מועסקים מרחוק לחלק בלתי נפרד מהארגון
פורסם: 27.2.18 צילום: shutterstock
הקצב המסחרר של ההאצה הטכנולוגית בשנים האחרונות הביא לגידול במספר העובדים אשר בוחרים לעבוד מהבית או לאלה המועסקים בשלט רחוק. סקר Gallup שנערך בארה"ב מצא כי 37% מהעובדים במשק האמריקאי עושים זאת מהבית או במרחק רב מהמשרדים הראשיים של החברה. נתון זה גדל ב-30% רק בעשור האחרון, והוא גבוה היום פי ארבע משיעורו בשנת 1995 שהסתכם ב -9% בלבד של עובדים ניידים מכלל כח האדם המועסק..
שילוב של העסקה בשלט רחוק במודל העסקי של החברה, עשוי לעלות את שיעורי הפרודוקטיביות ושביעות הרצון בקרב העובדים. סקר Gallup מראה כי 53% מהעובדים נוטים להשקיע שעות עבודה נוספות מהבית, לעומת 28% בלבד שמוכנים להישאר זמן נוסף במשרד. כמו כן, אנשים שעובדים מהבית חווים פחות הסחות דעת מאשר עמיתיהם במשרד, ובכך מגדילים את התפוקה היומית שלהם.
תכנון וניהול נכון של אסטרטגיית העסקה בשלט רחוק יכול לחסוך לחברה כסף רב. בממוצע, אימוץ מודל זה עשוי להפחית אלפי דולרים בעלויות נדל"ן ואף לחסוך למועסקים עצמם הוצאות שונות הקשורות להתארגנות ליציאה לעבודה, כהוצאות לבוש, מזון ועוד. במילים אחרות, תכנון וניהול נכון של העסקה בשלט רחוק מיטיב עם כולם. מנהל טוב יודע כי כוח עבודה מרוצה הוא הנכס החשוב ביותר בארגון. כל תחלופה בכוח אדם היא יקרה ומתסכלת עבור החברה כי היא פוגעת ביכולת החברה להתמקד בהשבת רווחים ואף מערערת את מוניטין המותג בשוק. עוד עולה מהסקר, כי 95% מהמעסיקים ציינו כי למתן האפשרות לעבוד מרחוק יש השפעה חיובית על שיעור שימור העובדים.
ההנחה העיקרית היא אם כך, כי העסקה בשלט רחוק יש בה כדי להשפיע על ההצלחה של הארגון. השיטה, הפכה לזמינה הודות למהפכה התעשייתית הרביעית. גל של טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך, בשילוב אנשים מוכשרים, דעות ויכולות מגוונות, מאפיינות את העידן הזה. היום, בין אם הצוות יושב במשרד בתל אביב, או סביב שולחן המטבח במשרדים באמסטרדם, הם עדיין יכולים לעבוד יחד ולשתף פעולה על ידי שימוש בכלים המודרניים. יתרה מזאת, אותם מוחות גדולים, אשר לא יכלו להגיע אל המשרד בגלל מגוון רחב של סיבות, הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהחברה, בזכות הטכנולוגיות המהפכניות, ויכולים היום להשקיע את כישוריהם ואת הידע שלהם לטובת הארגון ולפתח את הקריירה האישית שלהם.
האתגר המרכזי העומד בפני צוות הניהול הינו כיצד להפוך את אותם מועסקים מרחוק לחלק בלתי נפרד מהארגון. מנהל אינו יכול לצפות לכוח עבודה מחויב ופורה אם אינו משכיל לייצר תרבות ארגונית פעילה ונעימה התורמת לבניית ערכים חיוביים ותחושת נאמנות בקרב המועסקים. עובדים בשלט רחוק מתארים לעיתים את חוויית ההעסקה שלהם כמנותקת ואף מבודדת. חוסר היכולת לקיים שיחות חולין או סיעור מוחות ספונטני עלול לעכב את תהליכי קבלת ההחלטות, והמרחק הפיזי בין חברי הצוות יכול לגרום לתחושה של תקשורת לקויה, ולהוות מכשול משמעותי בעבודת הצוות. הפיזור הגיאוגרפי, לצד ניהול לא תקין של מודל ההעסקה בשלט רחוק, עלולים לגרור אי הבנות, אי עמידה בלוחות זמנים ובמקרה הגרוע ביותר, התשה ותסכול בקרב חברי הצוות.
להלן שלוש שיטות שפיתחנו ב-Salesforce כדי לעזור לדרג הניהולי להמשיך להוביל את החברה לגבהים חדשים, לאור המהפכה המתחוללת בעולם העבודה והקריירה:
אימיילים ופגישות צריכים להיות חלק מ'תהליך העבודה' ולא 'העבודה עצמה': קל להיסחף אל תוך שרשור של הודעות אימייל ופגישות במהלך היום, אך ברור שזה לא עיקר יום העבודה. בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית, טכנולוגיה יכולה לעזור לכולנו להיות פרודוקטיביים יותר, ולתת מקום ליצירתיות בפיתוח קמפיינים ייחודים וממוקדי מטרה. אפליקציות דוגמאת Chatter ו-Quip מאפשרות לצוותים שלנו לשתף פעולה בזמן אמת, מכל משרד ברחבי העולם, ולעבוד יחד סביב פתרון לבעיה או נושא מסוים. הטמעה של מערכות מסוג זה בארגון מבטיחות תחושת שייכות ארגונית לכל עובד באשר הוא, ומאפשרות לקיים עבודת צוות פורה ויעילה בכל זמן או מכל מקום.
אחת הדוגמאות הבולטות לעוצמה שמערכת ה- Quip מביאה לארגון הוא סיפורה של חברת ההפקה פוקס המאה ה-21, הנמנית בין הלקוחות המובלים שלנו. האם חשבתם פעם איך גורמים לכ-30 אלף חברי צוות לעבוד ביחד על הפקה של סרט קולנוע, המצולם בלוקיישנים שונים במקביל,??? תשאלו את עובדי פוקס המאה ה-21 שמזמן וויתרו על אימיילים כדרך תקשורת עיקרית. בכל יום, העובדים של ענקית הקולנוע משתמשים ב-Quip לניהול תהליך הפקת סרטים, תיאום לוחות הזמנים, התקשרויות מול ספקים, שיתוף קבצי וידאו או תמונות סטילס ואפילו לצורך שיווק ומכירות. לדוגמא, צוות הקריאטיב משתמש ב-Quip למעקב אחר תסריטים, סטורי-בורדי וגיליונות הפקה של תכניות טלוויזיה וסרטים. כל שינוי מתבצע על גבי מסמך נגיש לכולם, שהמצא בענן וכך ניתן לעבוד ולערוך את אותה הגרסה בזמן אמת, עם אפשרות לחזור אחורה ולשחזר עד הפסיק הקטן ביותר.
ה-Quip היא פלטפורמה לשיתוף קבצים המשלבת אלמנטים של מסמכים, גיליונות אלקטרוניים, אפליקציות, צ'אט ונתוני DATA בענן והכל בזמן אמת. היתרון של האפליקציה הוא מתן פלטפורמה אחת לשיתוף פעולה פנים ארגוני, וכך היא מהווה במה לניהול משימות משותפות לכמה גורמים במקביל.
על תכני הכשרה והעשרה מקצועיים להיות נגישים לכל חברי הצוות: כל העובדים, בין אם הם מועסקים מרחוק או במשרדים הראשיים, זקוקים לנתיב קריירה ברור והגדרה מדויקת של מיקומם בארגון והאופק הקידומי שלהם. פלטפורמת Trailhead של Salesforce מאפשרת ניהול שוויוני וזמין של הידע בתוך הארגון. הפלטפורמה מציעה מגוון הדרכות ללא תשלום בשלל תחומי ההיי-טק וה-IT, כגון שפות תכנות שונות, ניהול רשתות, פיתוח מוצרים ועוד. בשל הקצב חסר התקדים של ההתפתחות הטכנולוגיה נדרש העובד המודרני להתעדכן באופן שוטף בחידושים האחרונים ולהמשיך לפתח את הכישורים המקצועיים שלו כל הזמן. "השבילים" (Trails) החדשים המתווספים ל-Trailhead כמעט מידי יום, מבטיחים הזדמנויות למידה חדשות ומגוונות, שגם עונות על הצרכים העסקיים של המחר. כל זה תוך מתן גמישות בתכנון זמני ההדרכות בהתאם ללוח הזמנים של העובדים והנושאים הרלוונטיים לגביהם.
הטיפ השלישי קשור לאופן בו מיצרים תרבות ארגונית תומכת: אחד הסודות לצוות מצליח הוא תרבות ארגונית תומכת המטפחת את היצירתיות ואת ה"דרייב" של חברי הצוות. אנחנו ב- Salesforce קוראים לזה " Ohana", או בפשטות, "משפחה". רעיון זה אומר שכולנו אחראים לדאוג זה לזו. תרבות הארגונית הזאת שלנו מתבטאת ב-Ohana Groups שתומך במגוון תרבותית, בייחודיות עיצוב המשרדים שלנו ברחבי העולם, או בתוכנית הרווחה שלנו. לדעתי, התרבות החזקה שלנו היא חלק ממה שמניע את העובדים וזה לא חשוב אם זה במשרדים הראשיים בארה"ב או פה בישראל.
אני מאמין כי כוח עבודה מרוצה הוא כוח עבודה פרודוקטיבי, אני מאמין ב"אוהאנה שם כולל לתמיכה, שיתוף פעולה ועידוד הצוותים להעריך את ההצלחות של כל אחד מחברי הצוות". חשוב לזכור כי כדי להעצים ארגונים להתחבר ללקוחותיהם בדרך חדשה, טכנולוגית ופורצת דרך, יש להתחיל מתחושת שייכות פנים ארגונית.
*הכותב אוליביה אלבז, סגן נשיא למכירות ב-Salesforce , ישראל
Tags: אסטרטגיה ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית