
עם רכישת המוניטין, הייבואן המקביל מחזק את מצבו המשפטי במקרה שיתבע על ידי הייבואן הרישמי או על ידי היצרן, בטענה של גניבת עין
פורסם: 5.9.19 צילום: יח"צ
מיתוג הוא מונח מתחום השיווק. הוא כולל את סך הכל הפעולות שהבעלים של עסק (או חברה), המוכר שירותים ו/או מוצרים נוקט בהן, כדי לייחד את עסקו ואת מה שעסקו מוכר, מעסקים אחרים וממוצרים ומשירותים אחרים. באמצעות המיתוג – מתכוון בעלי העסק לגרום לציבור להכיר את עסקו ולרכוש ממנו שירותים ו/או מוצרים בהתבסס על כך ועל המוניטין הטוב שהצליח לבנות בין השאר בהתבסס על המיתוג. פעולות מיתוג כוללות בין השאר בחירת מראה כולל (חוזי) לתאגיד גם במיקומו הפיזי וגם באופן הצגתו בכל האפיקים לציבור( באינטרנט ובכל פרסום אחר). החוזי, הכולל גם סימני מסחר – חלקם מלוליים וחלקם של דמויות ("לוגויים") – יופיע גם על גבי מוצרים שהעסק מוכר ו/או יקדם שירותים ו/או פרסומים מטעמו.
ייבוא מקביל הוא מונח המתאר ייבוא של מוצרים שנרכשו על ידי הייבואן כדין והמיובאים כדין למדינה מסויימת, במקביל לכך שבאותה מדינה קיים ייבואן רשמי שבאמצעות הסכם עם יצרן (הכולל בדרך כלל בלעדיות), מייבא את אותם המוצרים גם כן . מכאן כינויו של אותו הייבואן – ייבואן מקביל.
ככל שמוצר יקר יותר, גוברים הסיכויים שהצרכנים יתעניינו יותר במקור שלהם. כך גם בנוגע למוצרים מתכלים ובמיוחד למוצרים מתחום הקוסמטיקה או המזון. כשמדובר בייבואן הרשמי- מרבית הצרכנים סומכים על מקור הסחורה- ככזו שהגיע ישירות מהיצרן ומתאימה לפרסומים הנוגעים להם – שהיצרן או שהייבואן הרשמי פרסם. כאשר מדובר ברכישת מוצרים שלא מהייבואן הרשמי, לא מעט צרכנים נזהרים שלא לרכוש מוצר מזוייף, או מוצר שנופל באיכותו מהמוצרים המיובאים לארץ על ידי הייבואן הרישמי- וזהות הייבואן המקביל חשובה להם. גם בעלי עסקים, המפיצים ומוכרים את המוצרים שיובאו בייבוא מקביל, מעדיפים שלא למצוא עצמם נתבעים על ידי היצרנים ו/או הייבואנים הרישמיים ו/או בעלי זכויות אחרים בשל הפרת זכויות במוצרים, שאינם מקוריים או שאינם במצב תקין.
מיתוג מקביל מוצע כאן כמונח ייחודי המתאר את מיתוגה של פלטפורמה שיווקית, המציעה מוצרים למכירה, והמקבילה למיתוג היצרן ו/או מוצריו.
בפועל, מיתוג מקביל היה קיים גם במכולת השכונתית. אם הצרכנים במכולת של יהודה או של שרה, ידעו כי יהודה או שרה הם אנשים אמינים, הם סמכו על כך שהתוצרת של תנובה שהוצגה למכירה אצלם, היתה טרייה. דהיינו- המותגים "יהודה" או "שרה" היו בבחינת מיתוג מקביל לגבינה הלבנה שתנובה יצרה ומיתגה כגבינת תנובה. מהמכולות, צמח המיתוג המקביל לחנויות הכלבו הענקיות. רשת SEARS, אחר-כך WALMART, BLOOMINGDALES, MARK &SPENCER, PRIMARK ועוד ובארץ המשביר, השקם ועוד. מליוני קונים חיפשו את המותגים הללו- שבחלק לא מבוטל מהזמן הפכו למותג חזק באותה המידה כמותגי יצרני המוצרים, אם לא מותגים חזקים יותר. AMAZON ייבא את המיתוג המקביל לרשת ובמקביל, כל הענקים הצטרפו לשם גם כן. צרכנים רוכשים מוצרים ב-AMAZON או ב- ALI EXPRESS או בפלטפורמות גדולות אחרות ברשת, לעיתים קרובות- אפילו אם המוצרים אינם בעלי מותגים ידועים, בזכות המיתוג המקביל של הפלטפורמות הענקיות האילו שלעיתים קרובות הוא הדומיננטי יותר מזה של המוצרים עצמם.
מיתוג של הייבואן המקביל יוצר לייבואן המקביל מוניטין ייחודי, המסייע לו בבניית אימון אצל לקוחותיו בכל שרשרת הייבוא והמסחר- מהסיטונאים דרך הקמעונאים ועד לצרכנים. בנוסף לכך, הוא מסייע לייבאון ביצירת פלטפומת ייבוא -שאיננה תלויה עוד במוניטין של המוצרים המסויימים שהוא מייבא. המיתוג שלו, מסייע לו בבניית פעילות רחבה יותר עם לקוחות רבים יותר ונאמנים יותר, שיבקשו מוצרים שונים שהוא מייבא עתה ובעתיד. כל זאת יושג, בהסתמך על המוניטין שהייבואן המקביל רכש- כזה שנבנה באמצעות המיתוג וכמובן- באמצעות העובדה שהוא מספק שירותים טובים ואמינים ושהמוצרים שמיובאים על ידו אינם נופלים במאום מאילו המיובאים על די הייבואנים הרשמיים. הכוונה בין השאר לכך שמקור המוצרים ביצרן, שהם יוצרו בתאריך המצוין עליהם, שהם נרכשו על ידי היבואן המקביל כדין ושלמרות מחירם הנמוך יותר (בדרך כלל) , ממחיר מוצרים פרי ייבוא הייבואן הרשמי, יהנו רוכשיהם מאחריות מלאה למוצר.
במקביל ליתרונות המיתוג כאמור לעיל, עם רכישת המוניטין, הייבואן המקביל מחזק את מצבו המשפטי במקרה שיתבע על ידי הייבואן הרישמי או על ידי היצרן, בטענה של גניבת עין(טענה לפיה הוא מנסה לגרום לציבור לחשוב כי המדובר בסחורה שהמקור שלה הוא הייבואן הרישמי). אחד מטיעוני ההגנה של ייבואן, שהוא בעלים של מותג חזק כייבואן מקביל תהיה, שהצרכנים רוכשים את המוצרים שהוא מייבא, גם בהתבסס על המוניטין שהמותג שלו רכש. מיתוג יוצר מוניטין יסייע לטענה כי הצרכנים מעדיפים את הסחורה שהוא מציע לא רק בשל מחירה הנמוך אלא בשל המוניטין שרכש כמקור אמין למוצרים, ואין ברכישת מוצרי הייבוא המקביל כדי להצביע על כך שהייבואן מטעה את הציבור לחשוב כי מקור סחורתו בייבואן הרישמי. לעיתים- למשל בעניין AMAZONE המוזכר לעיל- ימכרו מוצרים מסויימים בהתבסס על המותג של הפלטפורמה המוכרת אותם- לא פחות מאשר על המוניטין של היצרן שלהם. מיתוג חזק עשוי לסייע לייבואן מקביל להשיג זאת.
מותג מקביל מסייע ביצירת פלטפורמה מיסחרית מצליחה. ייבואן מקביל המשקיע במוניטין של שמו ובמותג המייצג את שירותי הייבוא שהוא מציע, בונה לעצמו פלטפורמה לטווח ארוך שתסייע לו ליצור קשרים, לשמרם ולפתוח לו הזדמנויות חדשות ונוספות, לטוח הארוך יותר. הפלטפורמה הזו תסייע לו להגן על עצמו גם ממתקפות משפטיות כאמור לעיל. כמובן, שדברים אילו אינם נוגעים למי שפועל כייבואן מקביל שאיננו מעוניין להבליט את שמו, או איננו מעוניין להשקיע במותג- אלא מחפש הזדמנויות חד פעמיות לביצוע עסקאות.
- כתבה- עו"ד רחלי פשר אייקנר, עורכת דין העוסקת בין השאר בהגנה על ידע ובקניין רוחני.
- כתבה זו אינה בבחינת ייעוץ משפטי ואין להסתמך על האמור בה כייעוץ משפטי.
- הכותבת חברה בפורום הישראלי ליבוא מקביל, בפייס בוק- שהקימה עו"ד אליס אברמוביץ:
-https://www.facebook.com/groups/459836881506044/
Tags: מיתוד ניהול ידע קניין רוחני