
ידוע כי מיקור חוץ יכול לאפשר לעסק להתמקד בליבת עבודתו, אך מיקור חוץ מקצועי המנוהל נכון ונעשה בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוח יכול להיות גם מקור מפתיע לחדשנות
ידוע כי מיקור חוץ יכול לאפשר לעסק להתמקד בליבת עבודתו, אך מיקור חוץ מקצועי המנוהל נכון ונעשה בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוח יכול להיות גם מקור מפתיע לחדשנות
מאת: ערן קריסטל
פורסם 29/07/13
גישת הספק לקוח
עשרים שנות גלובליזציה הפכו את מיקור החוץ למהלך עסקי דומיננטי ומרכזי במרבית החברות הגדולות בישראל ובעולם. מחקרים ועובדות בשטח מצביעים פעם אחר פעם כי העברת פעילות מתוך חברה לחברה מתמחה חיצונית, מייעלת את הפעילות ומאפשרת לחברה להתמקצע בליבת עסקיה. אולם ערך מוסף שיכול לבוא לידי ביטוי במיקור חוץ, וזאת אנו רואים ביחסי ספק-לקוח הנעשים בשיתוף פעולה הדוק, הנו מקור מצוין לחדשנות, כלומר, ליצירתם של מוצרים חדשים, תהליכים ודרכי עבודה מקוריים ויעילים.
בעולם ה-(BPO (Business Process Outsourcing גישת הלקוח-ספק בנוייה על מתן תמורה כספית עבור שירותים. ההיגיון העסקי תמיד יכוון לאמץ את ההצעה הזולה יותר שתיתן את המענה הרב ביותר האפשרי. השיטה הוכיחה עצמה ככזו שצמצמה את הוצאותיהן של חברות בצורה משמעותית, אפשרה להן לחסוך עלויות, להפיק רווחים גבוהים יותר לבעליהן וכמובן, להתמקד בליבת עסקיהן.
קטליזטור לחדשנות
מניסיון של למעלה מעשור שנים בענף מיקור החוץ, זיהינו כי מעבר למוזכר לעיל, התנהלות נכונה של ספק-לקוח יכולה גם להוביל להפריה הדדית ולחדשנות. ההתנהלות הזו צריכה להיות מבוססת על שיתופי פעולה הדוקים ובין השאר גם על גרף תגמולים הולם, כזה המספק רווחים הן ללקוח והן לספק במקרים של הצלחה. נקודת המוצא היא תפיסתו של הספק החיצוני כשותף לעשייה, כמי שחשוב לשתפו בדיונים ובתהליך קבלת ההחלטות, ולא רק כמי שנותן מענה לפעילות נקודתית (תהליך תפעולי,טכנולוגי,מגע עם לקוח סופי וכו'.).נקודת מוצא זו מתחזקת בהנחה ולספק נסיון מגוון שיכול להקנות ללקוח,הוא מהווה מומחה בתחום המענה שמספק ללקוח והוא יכול לתרום כפידבק חיצוני לפעילות הלקוח. זו נקודת מוצא והבחנה חשובה שהתרומהבצידה הנה נקודת ראות שונה ורעיונות שלא ניתן היה לקבל מתוך החברה עצמה. הצבת מודל תגמולים נכון יכול רק להוסיף ולדרבן את הספק ליעל את המענה שהוא נותן עבור הלקוח. את כל אלה אנו מזהים יומיום במקצוע, וכעת אנו גם מקבלים לכך סימוכין ממחקר חדש מבית הספר לכלכלה של לונדון המתייחס לתוצר תהליך העבודה בין הספק החיצוני ללקוח כ"חדשנות דינאמית".
ההולנדי המעופף
אותה "חדשנות דינאמית" העולה במחקר משקפת לא רק את התוצאות של שיתוף הפעולה בין הספק ללקוח אלא גם הדרך בה השניים מתנהלים יחד. דוגמא חיה לנושא הנו הרה-ארגון של חברת התקשורת ההולנדית KPN שזיהתה באירופה שוק מיקור חוץ בוגר ורציני והחליטה לבזר חלק ניכר ממחלקותיה בין חברות חיצוניות שונות ביבשת. התוצאה היתה זרימה של רעיונות חדשים אל החברה שהובילו להתייעלות ופינוי סכומי כסף לא מבוטלים להמשך השקעה וגידול. כל אלה לא היו קורים כמובן אילולא החברה ניהלה את התהליך בצורה מושכלת ונכונה שכן החדשנות וההתייעלות לא הגיעו מעצם השימוש במיקור חוץ אלא לאור שיתוף הפעולה המקצועי והקרוב בין הספק החיצוני לחברה. עם החברות הרבות הנוספות שבחרו במיקור החוץ כספק של שירות מקצועי ניתן למנות בין השאר גם את אינטל, מיקרוסופט, AT &T, קרייזלר, General electric, Wal-Mart. DELL
צמיחתן העקבית והמהירה של מדינות אסיה ודרום אמריקה תורמות אף הן לערך המוסף של מיקור החוץ כספק של חדשנות. באזורים הללו קיימות שכבות אוכלוסיה אקדמיות הגדלות במהירות, מוכנות לעבוד בסכומים נמוכים יותר מעובדי מדינות המערב ובעלות יוזמה וידע טכנולוגי.
תומס פרידמן , בספרו "העולם הוא שטוח" ,משרטט היטב את בשורת מיקור החוץ וכיווני ההתפתחות מאז תחילת שנות ה-2000 .אם בתחילה המגמה היתה גלובליזציה "והשטתחות" הרי שהמגמה היום ברורה :
תהליכי מיקור החוץ בעולם מתפתחים ועולים מדרגה חשובה! הם אינם רק כ'דרך הזולה' לעשות את העבודה שחברה לא ששה לעשותה, והם אינם רק ההכרה שאנשי המקצוע צריכים לעשות את העבודה שהם התמקצעו בו. היום, מיקור חוץ המנוהל נכון, הנו מקור לרעיונות מקוריים ,לחדשנות ומהווה בסיס איתן ליתרון תחרותי.
ערן קריסטל, הוא מנכ"ל חברת המוקדים בזק און ליין
Tags: מיקור חוץ