
הכניסה כיום לכמעט כל רשת בתי קפה או מסעדות, חושפת את המבקר הרעב למוזיקה המתנגנת ברקע ולמסכי וידאו גדולים כקטנים. הלקוח נהנה מהחוייה החושית וממידע ממוקד והעסק מקבל אפשרות להתחבר רגשית אל המבקרים ולהציע להם הצעות שקשה לסרב להן
צילום: יח"צ פורסם: 22.6.14
אתה מגיע לבית הקפה השכונתי (נכון, גם הוא חלק מרשת ארצית) ללגום את קפה הבוקר. רצוי עם נשנוש קטן עמוס פחמימות. סביר, שעם הכניסה, וגם אם אתה לא ממש חש בכך, אתה מיידית תוקף במוזיקת רקע, והעיניים ייחשפו לתוכן דינמי על גבי מסכי ווידאו שינעים את זמנך וידווח לך מהו המבצע של הבוקר. נכון. המדיה הדיגיטאלית נמצאת בכל מקום ויש לה אפקט משמעותי עליכם ועל החושים שלכם בתור לקוחות.
סקר גלובלי חדש של חברת המחקר PQ Media, מגלה כי כל אחד מאיתנו נחשף למסרים המגיעים משילוט דיגיטאלי במשך 14 דקות בממוצע במהלך השבוע – קפיצה של 75% משמונה דקות שבועיות – תוך 7 שנים. על פי ההערכות, עד 2017 יגיע זמן החשיפה השבועי לממוצע של 20 דקות.
בין הגורמים לעליה מזהה המחקר את העלייה בזמן אותו מבלים אנשים מחוץ לבתיהם, את העובדה ששלטים דיגיטאליים רבים מקיימים קשר כלשהו עם הצרכן על ידי הפעלתו – ובעיקר בחיבור לסמארטפון, יותר זמן שאנו מבלים בנסיעה לעבודה ובחזרה והעלייה המשמעותית בזמני פתיחת חנויות. על פי הסקר, עיצוב נכון יותר, תכנים ממוקדים ואינטראקטיביות תורמים אף הם לחשיפה הממושכת. "התוצאה", אומרים החוקרים, "הוספה של עשרות אלפי שלטים דיגטאליים חדשים". לדברי החוקרים, שילוט דיגיטאלי הוא אחד מתחומי הפרסום הגדלים בקצב המהיר ביותר והוא אף ימשיך במגמה הזו. "החשיפה למדיום השילוט הדיגיטאלי, כמו גם ההכנסות מהענף ימשיכו לצמוח בו בזמן שתחומי פרסום אחרים מאותגרים ביכולות שלהם להגיע לציבור".
ייצוב הקשר מותג–לקוח
לשימוש במדיה דיגיטאלית בבתי הקפה ובמסעדות יש שני תפקידים מובהקים: הראשון, לבדר. השמעת מוזיקה מותאמת אווירה לארוחת בוקר, צהריים או ערב, יכולה לתרום להנאת הלקוח והקרנה של סרטוני תדמית ואו תוכן עוזרת לחבר, רגשית, בין הלקוח למקום. השני, הצגת תפריט המסעדה בצורה מושכת בפני הלקוחות, כשכאן יש מקום להצגת תפריטי קומבו, מבצעים ממוקמי שעה ומזג אוויר ועד הצעות היום האטרקטיביות במיוחד.
לפי מחקר שנערך ב-ABI Research, ההשקעה של עסקים בשילוב המדיה הדיגיטאלית בחנויות תעלה מ- 1.3$ מיליארד בשנת 2010 ל- 4.5$ מיליארד בשנת 2016. ישנן שתי סיבות מרכזיות להצלחה של שילוב טכנולוגיה דיגיטאלית זו בעסקים ביצירת וייצוב הקשר מותג-לקוח; הראשונה, המדיה הדיגיטאלית מצליחה להגיע לרבדים רגשיים עמוקים יותר של הלקוח מאשר פלטפורמות פרסום אחרות. דרך טכנולוגיה זו יכולים בעלי העסק להעביר את תחושת ה'לייף-סטייל' שהלקוח רוצה, לעורר תחושת שייכות למותג ובכך לייצב את המותג כעולם שלם שהלקוח רוצה לקחת בו חלק. הסיבה השנייה, הינה מסכי תצוגה ושילוט דיגיטאלי שיוצרים קשרים רגשיים חיוביים בין הלקוח לחנות. יצירת קשרים חיוביים ועמוקים כאלו הינה קריטית בימים בהם התחרות בשוק עזה ובעלי עסקים צריכים למצוא דרך אחרת להתבלט מעל מתחריהם.
ברשת החנויות בוטיק סנטרל, בית עוגות ו- pattiseri, סיימו ממש בימים אלה להתקין ב-8 סניפי הרשת הפזורים ברחבי תל אביב וכן בסניף החדש במתחם הסינמה סיטי בירושלים, מערכות מסכי ווידאו ומוסיקה מנוהלת ומותאמת של YCD Atmosphere, המתמחה בפיתוח והטמעת פתרונות מדיה דיגיטאלית חכמים. המערכות החדשות יסייעו לרשת למקסם את חויית הלקוח ולהשלים את חויית הביקור בבוטיק.
בוטיק סנטרל היא רשת חנויות בוטיק המוכרת מבחר עשיר של מאפים טריים, כריכים, עוגות, עוגיות וקישים הנאפים בקונדיטוריית הבית, לצד קפה איכותי. "לפני כעשר שנים כשפתחנו את החנות הראשונה שינינו את חויית הצריכה האורבנית", אומרת תמר יערי, מנהלת רשת בוטיק סנטרל. "יצירת אווירה נינוחה, רגועה ומזמינה חשובה להעצמת חוויית הלקוח שירצה לחזור לחנות גם בפעם הבאה. הגענו למסקנה, שכחלק בלתי נפרד מהעיצוב הכולל צריך להתייחס בכבוד הראוי גם למוסיקה שהמבקר בחנויות שומע מבחינת הסגנון והתוכן, וכך יצרנו לעצמנו בעזרת הצוות של YCD 'פרופיל מוסיקלי' שמאוד מזוהה איתנו ועם הערכים שלנו. מסכי הוידאו ששולבו באלגנטיות בחנויות משלימים את החוויה, והסרטונים שרצים עליהם נותנים, מעבר לאווירה נינוחה ומזמינה, גם מידע מצולם על 'איך אופים קרואסון' או על 'תהליך ייצור הקפה'. זוהי חלק מתפיסת עולם של שקיפות והצגה של מהיכן מגיעים הטעמים שכולם אוהבים".
אחד היתרונות הבולטים שבשימוש בטכנולוגיות דיגיטאליות, כגון מסכים ותצוגות דיגיטאליות, הינו מימד המהירות. בניגוד לפרסום בעיתון, בטלויזיה או בכל מדיום אחר, השימוש במדיה הדיגיטלית בחנות יכולה להיות מותאמת בזמן אמת לצרכי החנות, למבצעים המוצעים ואפילו למצב המלאי של מוצר מסוים.
"המערכת של YCD Atmosphere נוחה לשימוש וברורה למשתמש" אומרת יערי. "מעבר לכך, לבוטיק סנטרל יש חנויות קטנות לצד חנויות קצת יותר גדולות וב- YCD ידעו להתאים את המערכות לכל בוטיק לפי צרכיו – שבמקומות היותר קטנים המסכים לא ישתלטו על האווירה הכללית ובגדולות – שהם לא ילכו לאיבוד".
"הרבה מאוד טמון ביכולת של השילוט הדיגיטאלי החכם להציג מסרים נכונים, בזמנים נכונים ולקהלים ממוקדים. חויית לקוח חיובית מעצבת את סיפור המותג, מקדמת מכירות ולמעמיקה את הקשר של מותג-לקוח", אומר גיא קונפורטי, סמנכ"ל השיווק של YCD Atmosphere.
"אחד היתרונות הבולטים של הפתרון שלנו הוא ממשק יצירה ועדכון תכנים שיש לצוות השיווק של בוטיק סנטרל, שמאפשר להם להגיב בצורה מהירה ולייצר תכנים מונפשים במהירות ובגמישות תוך חסכון בעלויות ייצור אותם תכנים… מסקרים עולה ש-60 אחוז מכלל החלטות הרכישה כיום מתקבלות כאשר האנשים נמצאים כבר בשטח. מותגים רבים, גם בתחום ההסעדה ובתי הקפה, זיהו את הכח שבהכנסה של סוגי מדיה עשירים, להם רגילים הקונים מהבית (טלויזיה/אינטרנט), היישר אל בתי העסק".
סקר נילסן האחרון שנעשה בתחום, מגלה כי למעלה מ-80% מהמותגים שבחן, חווה עלייה משמעותית של עד 33% במכירות באמצעות שימוש במדיה דיגיטאלית בחנויות. אחת הסיבות: יכולתן של הטכנולוגיות הדיגיטאליות לגעת בלקוח ברמה רגשית שקשה להשיגה בשילוט המודפס, המסורתי. שילוט דיגיטאלי הוא מדיום שובה עיין ולב, בעל יכולות ל'ספר סיפור'. שימוש נכון בטכנולוגיה ושילובה בשלל טכנולוגיות מוטות שיווק אחרות, דוגמת אפליקציות מובייל ומסכי וידאו אינטראקטיביים, יוצרים חיבורים חיוביים רגשית עבור לקוחות ומחזקים משמעותית את המותג. בעידן של הורדות מחירים בלתי פוסקות, משווקים חייבים לחשוב מעבר להנחה הבאה, כיצד מבדלים את המותג מול המתחרים. השימוש בפתרון מדיה דיגיטאלית המביא את סיפור המותג קדימה, כחלק מחוייה העוברת בערוצים נוספים, בהחלט יכול להוות את ההבדל בין הצלחה לכשלון עסקי.
Tags: חדשנות טכנולוגיה מכירות שיווק שירות