
רחלי וחברים": עו"ד רחלי פשר אייקנאר- בשיחה עם יוסי פשר
פורסם: 20.1.21 צילום: יח"צ
הפעם -ב"רחלי וחברים"- אני שמחה מאוד לארח את יוסי פשר, מנהל תחום הדרכות ופיתוח ארגוני בקבוצת ד"ר עדנה פשר ושות' יועצים לניהול בע"מ ועבורי בעל תפקיד חשוב עוד יותר- אבא שלי 😍.
יוסי, בהתבסס על נסיונו הרב בהוראה ובהדרכה של כל קשת הגילים ובכל הפורומים, החל מבית ספר ועד וכולל תואר שני באוניברסיטה וכן במגוון התעשיות והארגונים- מהתעשייה, דרך השירותים, גופים פרטיים וציבוריים וכולל את עולם ההייטק- משתף במחשבות, בניסיונו ובתובנות שלו.
יוסי מסביר – כיצד כלים כהפעלה של התלמידים או של הקבוצות שהוא מוביל אונליין- במקום הרצאה- הם המפתח להצלחה. אנשים שיושבים באופן פאסיבי ומקשיבים להרצאה מול מסך- עלולים לנשור באמצע, ומחשבותיהם חופשיות לנדוד ליום יום כגון- מטלות בבית, ילדים, או אם המדובר בילדים- למיליון ואחד דברים אחרים.
כך למשל, חלוקת קבוצה של תלמידים או עובדים ל"חדרים" קטנים, אונליין- כדי להכין חומרים, או פעולות ואז חזרה למליאה ושיתוף של מה שנעשה בקבוצות- היא דרך אפקטיבית הגורמת למשתתפים לא רק ליצור אלא ללמוד תוך כדי כך.
אחת הדוגמאות שיוסי נתן, לשימוש בעובדה שאנשים משתתפים במפגשים אונליין מבתיהם – נוגעת ליצירת קשר אישי יותר- בינם לבין המדריך ושאר חברי הקבוצה. למשל- נערה יושבת בחדרה והמורה רואה מאחורי תמונה מסוימת על הקיר. המורה יכולה לגרום לנערה להרגיש מחוברת לשיעור וכי למורה אכן אכפת ממנה עם שאלה פשוטה- את רוצה לספר לנו משהו על התמונה שמאחורייך? הנערה עשויה לשמוח על ההזדמנות לשתף במשהו אישי שלה, הקבוצה יכולה ליהנות מסיפור מעניין והמדריך או המורה- לומדת דברים שעשויים לסייע להם ביצירת הקשר עמה.
הכלים האמורים נראים פשוטים לכאורה- אבל אין זה כך. המפעילים, מדריכים, מורים או מחנכים- זקוקים להדרכה ולידע נצבר –על מנת לדעת כיצד להפעיל את ה"צופים" למשל בזום. כיצד גורמים להם להיות מעורבים, כיצד להתחבר לצרכים שלהם ולסביבתם, מה שפת הגוף הנכונה, מה המניעים מאחורי תגובות של משתתפים ועוד. כל זאת כדי למשל, לדעת לטפל בהתנגדויות של משתתפים או באנשים שנראה כי הם משועממים – לא חשוב אם הם תלמידים מכיתה א' ועד לאוניברסיטה- להרגיש חלק בלתי נפרד מהקבוצה ומהפעילות המתקיימת בה.
שוחחנו על האפשרות שחלק מהשינויים שנגרמו כתוצאה ממגפת הקורונה יוותרו אתנו ועל כך שייוצרו מיזוגים בין שני העולמות העולם הפיזי והעולם האינטרנטי. ישנו סיכוי גדול שהעבודה מהבית תוך חיסכון בשעות של ישיבה בפקקים ובשטחי נדל"ן עצומים – כך למשל- חברות ההייטק הגדולות שסגרו בעידן הקורונה בניינים שלמים ושלחו עובדים לעבוד מביתם- אולי ימשיכו לאפשר זאת אך יעשו שימוש בשטחים גדולים למפגשים פיזיים קבועים- לישיבות ולפעולות חברתיות- כדי לשמור על הקשרים הבינאישיים ועל ההנאה מהעבודה של הצוותים השונים. שוחחנו על כך שמפגשים כאלו נדרשים ל"ריענון הכיף"- שכן אין ספק שבארגון בריא- העובדים הם עובדים מרוצים- וישיבה לבד בחדרון קטן מול מחשב- לאורך זמן- ללא קשרים חברתיים- עלולה להפכם לעובדים עצובים.
סיימנו בכך שהצרכים של תלמידים או אנשים בקבוצות מודרכות או עובדים- אינם משתנים כבעבר. העולם הפך ל"עולם אונליין"- ולכן על מובילי המפגשים להשתמש בכלים שיאפשרו גם בעולם זה, לענות על צרכים אילו.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: הדרכות חינוך משאבי אנוש ניהול קורונה