
העולם המשתנה דורש מצוותי רכש ושרשרת אספקה להתמקד מעבר להיבטים טקטיים ולהתחיל להסתכל על היבטים אסטרטגיים יותר מקרוב
פורסם: 29.6.16 צילום: shutterstock
במשך שנים מנהלי רכש התמקדו בצמצום עלויות רכישה של מוצרים ושרותים והבטחת אספקה מהירה ומדויקת של מוצרים ושרותים. היום הנוף העיסקי נשלט על ידי סוגיות משפטיות מורכבות, תקינה, שיקולים אתיים, קיימות אשר עלולים להשפיע לא רק על ה-P&L של החברה אלה גם על המותג ותדמית ציבורית של הארגון.
כדי להביא ערך לארגון מנהלי רכש צריכים לבצע תפקיד רחב יותר בתוך הארגון. הם צריכים להיות שומרים של מותג החברה, לדאוג לנוהלי קיימות וחדשנות לצורך פתוח מוצרים ושרותים חדשים. הארגונים אשר יאמצו נקודת מבט רחבה יותר זו עבור צוותי הרכש שלהם ימצאו את עצמם במצב טוב יותר להתמודדות עם העולם המשתנה החל מניהול סיכונים ועד אימוץ הצורך ליותר שקיפות לאורך כל שרשרת אספקה.
התמודדות עם השפעות של גלובליזציה, התנודותיות בשוק , הפרעות בשרשרת אספקה, עליה בעלויות של חומרי גלם, עומס יתר של תקינה – אם אי פעם היה צורך רכש להוביל את הדרך, הוא עכשיו.
האתגרים הם:
- ניהול סיכונים – אסטרטגיה הכוללת חחשיפה לסיכונים ומיטיגציה
- גלובליזציה – השווקים המתעררים מקבלים תפקיד גדול יותר בכלכלה העולמית. כדי להתמודד עם המשימה צוותי הרכש צריכים להתמקצע בשווקים מקומיים של כלכלות מתפתחות
- אינטגרציה – מכח המעמד בתוך הארגון צוותי הרכש צריכים להיות מודעים לכל המידע שיווקי הזורם לתוך הארגון ומתוך הארגון. הם צריכים לשחק תפקיד קריטי בשיתוף מידע לגבי הוצאות פנימיות וחיצוניות של הארגון.
- ברקזיט – התמודדות עם אי-ודאות בתווך הקצר והשלחות בתווך הארוך.
- מיומנות – מנהלי רכש צריכים להרחיב את המיומנויות שלהם כדי לסייע לארגונים שלהם להתמודד עם המורכבות של ניהול שרשרת אספקה. הנהלות צריכות לנקות צעדים לחזק את הקשר בין הכספים והרכש כדי לשפר את הכישורים הפיננסיים של צוותי הרכש שלהם.
- חדשנות – צוותי רכש צריכים להפוך לערוץ ראשי למציאת דרכים חדשות כדי ליצור ערך מתוך בסיס אספקה גלובלי.
אני מאמינה כי רכש צריך להוביל דרך על ידי פיתוח אסטרטגיה שמותאמת לאסטרטגיה עיסקית של כל הארגון על ידי שקיפות לנתונים של הוצאות. התמודדות עם עלויות עולות של מוצרים ושרותים, שתוף פעולה עם מחלקות אחרות בארגון כדי להשיג תאימות עם החוזים תוך מניעת דליפות, התמודדות עם דרישות תקינה, מניעה ומיטיגציה של סיכונים, שימוש בטכנולוגיה חדשנית ברכש.
אבל שום אסטרטגיה ויוזמות לא יצליחו אם צוותי רכש לא יעבדו בשתוף עם הספקים כדי לקיים תקשורת אקטיבית ורצופה איתם. עבודה אקטיבית עם הספקים תבטיח לארגונים להשיג את היתרונות במו"מ איתם.
ישנן דרכים רבות כדי לשפר את תהליך הרכש אשר יוסיפו ערך לארגון:
- ייעול תהליכי עבודת הרכש – צוותי רכש מקבלים יכולת לחסוך זמן בניהול פרטים של RFP כדי להתמקד בהעדפות אסטרטגיות אחרות
- השגת שליטה הדוקה יותר בהוצאות – שיפור תהליך הרכש יכול להביא ערך עצום לארגון על ידי בקרה על ההוצאות
- בניית ידע פנימי – ביצוע שינויים חיוביים בתהליך הרכש יכול לסייע בפיתוח המקצועי של צוותי הרכש. ניתן לעשות זאת על ידי בניית מדיניות. יצירת תהליך התיעוד, הדרכות זמינות בצורה יעילה לצוות הרכש וכל בעלי העניין פנימיים. שיתוף ידע זה משפר ביעילות תהליך התאמה ונצילות.
- קבלת החלטות מושכלות – תהליך שיפורים אשר מוביל להגברת ניראות וזמינות נתונים יכול לסייע להנהלה בקבלת החלטות מושכלות יותר בנוגע לרכש ותפעול.
- שיפור התקשורת עם בעלי העניין – שיפור תהליך הרכש יכול להקל על תקשורת עם בעלי העניין הפנימיים וגם ספקים.
- הפחתת עלויות הרכש – יצירת תהליך יעיל תוביל בסופו של דבר לירידת העלויות הקשורות לרכש. שינויים, כמו שיפור כיצד משווים הצעות מחיר במכרזים יכולים לסייע לארגון להשיג חיסכון מיידי על מוצרים ושירותים. שינויים אחרים, כמו יצירת תיעוד,יכול גם להוביל לחסכון בעלויות התפעול על ידי הפחתת זמן ומשאבים המושקעים בתהליך.
הדרכים לשיפור תהליכי הרכש ושרשרת אספקה תלויים בארגון וביוזמת ההנהלה.
*הכותבת גליה סובול היא חברת הנהלת ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל, עם שנים רבות של ניסיון בניהול בכיר של רכש ולוגיסטיקה בחברות גלובליות, עם יכולות מוכחות בהשגת חיסכון בעלויות באמצעות מו"מ וניהול חוזים, עם רקע נרחב ומקיף, ניסיון בינלאומי בהיבטים שונים של ניהול שרשרת אספקה: מיקור, חיזוי, תכנון ניצול, רכש ולוגיסטיקה, קיימות. היא מומחית עם הבנה עמוקה של כל היבטי רכש ויכולת לתרגם שפת החוזים לצרכים טכנולוגיים ואסטרטגיים של הארגון.
Tags: אסטרטגיה לוגיסטיקה מכירות רכש שיווק