
בעולם סוער היכולת לשרוד, לשגשג ולצמוח מותנית בהתחדשות מתמדת. מה שמצליח היום בודאי לא יספיק מחר, שכן הסביבה העסקית והטכנולוגית משתנה במהירות ומחייבת הסתגלות מהירה של ארגונים והאנשים שבהם. הידע מתיישן במהירות, היכולת, שהיוותה יתרון תחרותי בעבר, כבר אינה רלבנטית, חלון הזמן להזדמנויות קטן מאוד: מצמצת – הפסדת, וגם האיומים מגיחים בתכיפות הולכת וגדלה. כדי […]
בעולם סוער היכולת לשרוד, לשגשג ולצמוח מותנית בהתחדשות מתמדת. מה שמצליח היום בודאי לא יספיק מחר, שכן הסביבה העסקית והטכנולוגית משתנה במהירות ומחייבת הסתגלות מהירה של ארגונים והאנשים שבהם. הידע מתיישן במהירות, היכולת, שהיוותה יתרון תחרותי בעבר, כבר אינה רלבנטית, חלון הזמן להזדמנויות קטן מאוד: מצמצת – הפסדת, וגם האיומים מגיחים בתכיפות הולכת וגדלה. כדי להצליח אנחנו חייבים לשכוח הרבה ממה שידענו, ללמוד דברים חדשים, לחדש ולהתחדש, להמציא את עצמנו מחדש כפעילות שוטפת.
היתרון התחרותי בר הקיימא היחידי הוא חדשנות זריזה. להלן ציטוט מכתב עת ידוע לאנשי עסקים:
“ Businesses and economies run on knowledge and the workers who transform highly technical ideas, designs, concepts, and engineering know-how into innovations that respond to customer needs and open up new markets.”
BusinessWeek online MAY 11, 2005
חדשנות נוצרת בקצה
היכולת לפתח יכולות חדשות מחייבת פעילות אינטנסיבית בממשקים, בקצוות, בין הצוותים, בין היחידות, בין הארגונים, בין התחומים. כדאי ליצור פורומים חוצי ארגון ולהתחבר לקהילות לומדות שמפגישות אנשים מתחומים שונים, מארגונים שונים, ממדרגים שונים. כדאי להשתתף בכינוסים שאינם בתחום המומחיות שלכם. האתגר הגדול הוא לגלות את מה שאתה לא יודע שאינך יודע. את זה לא תמצא בין ידידיך, ולא בתוך הצוות שלך, ולא באגודות המקצועיות שאתה חבר בהן. בכל אלה אתה לומד עוד על מה שאתה כבר יודע. חדשנות פורצת דרך לא תקרה שם. יכולות חדשות לא תתפתחנה שם. רק היחשפות לתחומים חדשים, לאנשים חדשים, לנושאים חדשים – תיצור בחיבור עם הידע הקיים – ידע חדש.
הזדמנויות רבות לחדשנות מוחמצות לעיתים קרובות. האם אנחנו לומדים מספיק מן הלקוחות שלנו? מן הספקים שלנו? הרי אלה מקורות ידע זמינים לכולנו והם לרוב אינם ממוצים. בספר חדש של הגל ובראון (2005) The Only Sustainable Edgeהם נותנים דוגמא יפה לנושא זה: טויוטה לעומת החברות האמריקאיות לייצור מכוניות:
• טויוטה הצליחה להפוך את רשתות הספקים למרכזי חדשנות
• בדיטרויט מצפים מן הספקים לדייק בעמידה במפרטים בלבד, במקום לראותבספקים מקור לחדשנות.
הקשבה
כדי ליצור חדשנות ולפתח יכולות חדשות יש לטפח מיומנות אחת היטב – מיומנות ההקשבה. לכאורה קל יותר להקשיב מאשר להשמיע, אולם מהניסיון שלי בעבודה עם ארגונים למדתי, שהקשבה היא מיומנות טעונה שיפור בכולם. יש לשפר את ההקשבה לעובדים, ללקוחות, לספקים, לעמיתים, למתחרים. יש לשאול שאלות טובות. זה חשוב יותר מאשר לדעת את התשובות. מפתיע אותי תמיד מחדש, כשאני מגלה, שרוב המנהלים חושבים שעיקר עיסוקם במתן תשובות, בעוד שכדי לעודד חדשנות, למידה, פיתוח יכולות חדשות, הם צריכים להציג שאלות טובות, שהחיפוש אחר המענה להן ייצור את מה שהם חושבים שהם צריכים לדעת בעצמם.
כשנקשיב היטב בעיקר לנעשה בקצה, בשוליים, בממשקים, נהיה ראשונים לפתח תובנות חדשות ונוכל להשתמש בהן לפיתוח יכולת חדשה. הזדמנויות להאצת בניית יכולות חדשות נמצא בהקשבה פעילה לנעשה
• בשולי הארגון
• בממשקים בתוך הארגון
• בממשקים בין דורות
חריגים כהזדמנויות ללמידה
הזדמנויות רבות ליצירת יכולות חדשות נמצאות בטיפול בחריגים. תקלה היא תמיד הזדמנות ליצירת ידע חדש. כאן אנחנו יכולים להסתייע בטכנולגית מידע. "תוכנה חברתית לטיפול בחריגים" –
• תמצא את האנשים הדרושים לטיפול בתקלה
• תפגיש אותם יחד מהר
• תיתן להם את הכלים הדרושים לטיפול בחריג
• תתעד את הטיפול בחריג
• תפיץ את התיעוד לכל בעלי העניין
תפקיד הטכנולוגיה השתנה: מאוטומציה של תהליכים לצורך התייעלות יש להתמקד היום ברתימתה לפיתוח יכולות חדשות. האתגר הטכנולוגי – סביבות עבודה פתוחות:
• שניתן יהיה להוסיף להן כלים חדשים
• שניתן יהיה לסייע בהן למשתמשים לטפל בחריגים
• שניתן יהיה לתעד בהן, מי האנשים, שנחלצו לטפל במה, באיזה קונטקסט ומה היה הפיתרון
• שניתן יהיה בעזרתן להטמיע את הלמידה בכל הארגון
מאחר שרב החריגים מתהווים בתהליכים בין- ארגוניים, הארכיטקטורה צריכה להתחיל בחוץ ולנוע פנימה לתוך הארגון ולתמוך בעיקר
• בפעילויות שרשרת האספקה
• בניהול קשרי לקוחות
• בתאום ערוצי ההפצה
מערכות המידע צריכות לעבור מתמיכה בהתייעלות לתמיכה בפיתוח יכולות חדשות בארגון, צריך לעזור למשתמשים ללמוד מהר על ידי טיפול נכון בחריגים.
Tags: חדשנות