
מנהלי משאבי אנוש צריכים לבדוק שוב ושוב כיצד השתנתה האסטרטגיה התחרותית של החברה, מהם היעדים החדשים שלה, ובהתבסס על זה – מי האנשים הדרושים לנו כדי להגשים את יעדי החברה העכשוויים
פורסם: 27.11.14
חברות רבות עומדות בפני אתגרים רבים בשוק הגלובלי, כמו: שינויים במגמות התעשייה, שינויים במגמות התחרות בשוק, שינוי בסדרי העדיפויות של הלקוחות, טכנולוגיות חדשות, תקנות חוקיות חדשות וכדומה.
בנייה של אסטרטגיה תחרותית (competitive strategy) תגדיל את רווחיות החברה. לצוות עובדים רב-תרבותי יש את היכולת לבנות אסטרטגיה תחרותית שתזכה בהעדפת לקוחות מול מתחרים בשוק הבינלאומי. משאבי אנוש רב-תרבותיים וגלובליים ה ם מנוע החברה האמור לסרוק את הסביבה העסקית הגלובלית, לבנות אסטרטגיות גלובליות ולתרגם אותן למציאות. אסטרטגיות תחרותיות אלו יגדילו את רווחיות החברה.
האסטרטגיה הגלובלית (התחרותית) של החברה קשורה באופן הדוק ודינאמי לאסטרטגיית ה-HR; האסטרטגיה של גיוס כוח אדם גלובלי ורב-תרבותי צריכה להיות מבוססת על היעדים הגלובליים הנוכחיים של החברה. בו-בזמן צריך הצוות הגלובלי לפתח אסטרטגיות חדשות המבוססות על ניסיון עסקי מגוון של עובדי החברה (בהיותו שייך לתרבויות שונות) והמגיב למציאות העסקית העכשווית. עם השינוי במציאות העסקית העכשווית יש לשנות את האסטרטגיה התחרותית של החברה, וזה, מצדו, ישפיע שוב על אסטרטגיית הHR- הגלובלית.
כוח אדם שהוא כוח מניע
כוח אדם רב-תרבותי וגלובלי מגדיל את רווחיות החברה דרך שלושה מנועים עיקריים:
- תהליך פתרון בעיות – לעובדים רב-תרבותיים יש ניסיון עסקי רחב ועשיר יותר ונקודות מבט מגוונות באמצעותם הם ניגשים לפתרון בעיות. תהליך זה יוצר פתרונות טובים יותר עבור האתגרים העסקיים בשוק הגלובלי.
- חדשנות – חברות מחפשות דרכים חדשניות ליצירת ערך מוסף ללקוחות קיימים, או עבור מוצרים ושירותים חדשים, היכולים להביא ערך מוסף ללקוחות חדשים. נקודות מבט מנוגדות ומגוון דעות של עובדים רב-תרבותיים מהווים אתגר לשינוי האסטרטגיה הקיימת, ומובילים לבנייה של אסטרטגיות חדשות ודרכים חדשניות לעשיית עסקים בשוק הגלובלי.
- אסטרטגיות שיווק גלובליות – זוכות ביותר לקוחות מול מתחרים הקיימים בשוק . צוות רב-תרבותי הכרחי להבנת הצרכים וההעדפות של לקוחות החברה, מאחר שהם שייכים לתרבות הלקוח (cultural intelligence). אסטרטגיות שיווק תחרותיות ישפרו את יכולת החברה לחדור לשווקים חדשים, לרכוש לקוחות חדשים, להגדיל את נתח השוק וכן את רווחיות החברה.
תרומת עובדים בעלי רקע תרבותי מגוון באה לידי ביטוי בשתי רמות:
ברמה בסיסית: לצוות רב-תרבותי יש יכולת להבין את צרכי הלקוח והעדפותיו הודות לעובדה שהוא חולק עם לקוחות אלה את אותה אינטליגנציה תרבותית (ערכים, התנהגויות, העדפות). ידע מעמיק על צרכי הלקוח והעדפותיו ישפר את יכולת החברה לפתח מוצרים או שירותים חדשים ללקוחות קיימים, וגם יתרום ליצירת אסטרטגיה שיווקית שתהיה יעילה בחדירה לשווקים חדשים. תהליך זה יתרום להגדלת רווחיות החברה.
ברמה גבוהה יותר: מינוף ההבדלים התרבותיים בין עובדים השייכים לרקע תרבותי שונה (leveraging cross cultural differences (ובעלי ניסיון עסקי מגוון, ישפר את יכולת החברה לבנות אסטרטגיות חדשניות ( innovative strategies ( מול המתחרים הקיימים בשוק. אסטרטגיות חדשניות הן חיוניות להצלחה כלכלית של החברה בסביבה עסקית מורכבת.
אסטרטגיה שעושה הבדל
אסטרטגיית משאבי האנוש של חברות בינלאומיות צריכות לכלול:
א. ברמה האסטרטגית: בחברות בינלאומיות יש צורך חיוני בכישרונות צמרת גלובליים ורב-תרבותיים כמשאב עיקרי להתמודד עם האתגרים והמורכבות של השוק הבינלאומי. האסטרטגיה התחרותית של החברה חייבת להיות קשורה במודל דינאמי והדדי לאסטרטגיית ה-HR. דבר זה יבטיח את מימוש יעדיה הנוכחיים של החברה וישמור על יתרונה התחרותי בעתיד.
ב. ברמת הביצוע: גיוס עובדים רב-תרבותיים חיוני עבור צוות המו"פ. שלב המו"פ חשוב בכדי לייעד את המוצרים העתידיים לפלחי הלקוחות ולשווקים הספציפיים. בכדי לעשות זאת ביעילות, חשוב לדעת מהן ההעדפות והצרכים של לקוחות אלה. צוות רב-תרבותי מספק אינפורמציה על הלקוחות בהיותו שייך לתרבות הלקוח.
גיוס עובדים רב-תרבותיים לצוותי המכירות והשיווק. מנהלי מכירות נמצאים בקשר ישיר עם הלקוח. השפה והבנת הקודים התרבותיים חשובות בשלבי המכירה והתמיכה בלקוחות והן ישפיעו ישירות על תוצאות המכירות של החברה. חברות בינלאומית זקוקות למנהלים גלובליים. כחלק מאסטרטגיית משאבי האנוש, החברה צריכה להעניק למנהלים אימון והדרכה המשלבים ידע וכישורים רב-תרבותיים למגוון המשימות והאתגרים להם הם נדרשים בשוק הבינלאומי. החברות הישראליות נחשבות כחדשניות מאוד בתחום הטכנולוגי. כדי לשמור על יתרון זה בכלכלה הגלובלית, יש לאמץ כבר בשלב המו"פ חשיבה רב-תרבותית, אשר תכלול את צרכי הלקוחות באזורים השונים בעולם. תהליך זה כרוך בקליטת עובדים ממגוון תרבויות כבר בשלב הפיתוח, ובוודאי בשלבי המכירות והשיווק באזורים השונים בעולם.
Tags: אסטרטגיה ניהול משאבי אנוש תרבות ארגונית