ככל שיקבל היזם החלטות נכונות לקידום רעיונו יחסכו ממנו צעדים תהליכים והוצאות בכיוונים שאינם נכונים על מנת לממש את רעיונו ולהביאו לשוק
פורסם: 2.8.20 צילום: יח"צ
לכולנו עולה פה ושם איזה רעיון. אולי הוא מגיע באמצע הלילה בחלום, אולי באמצע העבודה ואולי זו בעיה שמציקה לכם כבר הרבה זמן ואף פעם לא הבנתם איך זה שאין לה פתרון?
אז בשעה טובה הרעיון הגיע ואיתו הגיע גם הצורך החזק לממש אותו, להוציא אותו מהכוח אל הפועל, ובדרך כלל, על הדרך, לעשות גם כמה מיליונים שלא יזיקו לחשבון הבנק ולתחושת ההגשמה האישית.
אבל מה המשמעות של מימוש רעיון? לבנות אותו במו ידינו? אולי קודם כל לרשום פטנט על עליו? להקים חברת סטארט-אפ? לחפש משקיעים? לקחת הלוואה? לצאת בקמפיין מימון המונים? ממה מתחילים?
התשובה, כמו תמיד בחיים, היא שאין תשובה אחת.
מימוש רעיון, בוודאי במובן המסחרי, כרוך באינספור משתנים שצריכים להסתדר בשורה יפה ומסודרת על מנת שהרעיון יצליח ויספק לבעליו הכנסה קבועה לאורך השנים.
יש אינספור שאלות שצריך לענות עליהן. כך, למשל, מהן יכולותיו הכלכליות של בעל הרעיון? מהן יכולותיו האישיות? באיזה שוק יפעל הרעיון כאשר יגיע לעולם המסחרי? האם הרעיון מהווה חידוש אמיתי בתחומו או שהרעיון הינו סוג של הצעת ייעול למצב הקיים כיום? האם ניתן באמת ובתמים להשיג הגנה רוחנית ברת קיימא לרעיון? האם לאחר כל התהליכים שיעברו היזם והרעיון, הוא עדיין יהיה רלוונטי לשוק כפי שיתפתח בעתיד (זוהי שאלה קשה במיוחד), האם ניתן להוכיח היתכנות לרעיון במחיר וזמן סבירים על מנת לגייס הון חיצוני להמשך קידום הפרוייקט במידת הצורך, האם היזם ובעל הרעיון יכול בעצמו להקים ולנהל את הפרוייקט של מימוש הרעיון והבאתו לשוק או שאולי נדרשים לשם כך עובדים או פרוייקטורים על מנת שהרעיון יקרום עור וגידים בדרך למימושו? כמה יעלה לייצר את המוצר המבוסס על רעיונו של היזם בייצור המוני ומה זה אומר לגבי מחירו כאשר יגיע לצרכן הסופי?
כל אלה ועוד הינם משתנים משמעותיים שלעיתים אינם תלויים ביזם עצמו אלא בגורמים חיצוניים כמו כוחות השוק, מצב הכלכלה או מוכנותו של העולם הצרכני או התעשייתי לקבל ולהכיל את השימוש ברעיון החדש.
אבל ישנן גם חדשות טובות: בעולם הטכנולוגי, המהיר והתקשורתי שבו אנו חיים כיום ישנם כלים ואפשרויות שווות לכל כיס שהתפתחו בד בבד עם התפתחות הטכנולוגיה, העוזרים ליזמים בתחילת דרכם לבחון את מימוש רעיונותיהם ולהתקדם בתהליכים בעצמם או עם מינימום של עזרה או מימון מגופים חיצוניים, תהליכים אלו זולים ומהירים מבעבר ומאפשרים גם לאנשים פרטיים ,שהפרוטה אינה מצויה בכיסם ללא הגבלה, לממש את רעיונותיהם ולהביאם לשוק במהירות ובקלות יחסית.
כך או כך ישנו כלל אצבע אחד הנכון תמיד בתחום היזמות הפרטית:
ככל שהיזם ישקיע יותר, ואין מדובר כאן על השקעה כלכלית, אלא על לימוד התחום אליו הוא שואף להיכנס, ככל שילמד על מבנה השוק, ככל שיבין יותר בתחום הקניין הרוחני, בתהליכי ייצור ושיווק, בניהול פרויקטים ובעולם היזמות על כל נדבכיו ובאופן כללי ישקיע ככל האפשר בלהיות מומחה בתחום בו הוא פועל במהלך יזמותו, יעשה היזם שירות מועיל מאין כמוהו לרעיון שלו ומימושו בארבעה אופנים או תחומים עיקריים:
הראשון הינו בתחום החיסכון הכספי – ככל שהיזם עצמו יבין יותר לאיזה תחום הוא נכנס ומהם התהליכים הסבירים שעליו לעבור, מה אותם תהליכים תורמים בפועל ליכולתו לממש את רעיונו לעומת המכשולים האמיתיים עליהם יצטרך להתגבר בתהליך – גוברים סיכוייו של היזם לבחור בחירות כלכליות נכונות בצמתים אליהם יגיע במהלך מימוש רעיונו, ההחלטות שמקבל היזם בצמתים אלו מהוות פעמים רבות את ההבדל בין הצלחה לכישלון במימוש הרעיון, ככל שיקבל היזם החלטות נכונות לקידום רעיונו יחסכו ממנו צעדים תהליכים והוצאות בכיוונים שאינם נכונים על מנת לממש את רעיונו ולהביאו לשוק.
התחום השני בו הבנה מעמיקה של התחום יכולה לעזור רבות לקידום הרעיון הוא בתחום לוחות הזמנים, ככל שיתקבלו על ידי היזם החלטות המבוססות על מידע אמיתי וקונקרטי יתקדם הפרויקט בקצב מהיר יותר ולא יבוזבז זמן יקר על התקדמות באפיקים שיזנחו לבסוף כי אינם האפיקים הנכונים ביותר לרעיון ולפרויקט הספציפי בו מדובר וכידוע לכולם- זמן הוא מרכיב קריטי מאין כמוהו בהבאת רעיון אל השוק המסחרי.
התחום השלישי בו ידע מבוסס ומומחיות יכולים להשפיע רבות על סיכויי ההצלחה של כל פרויקט או רעיון בדרכו למימוש מסחרי הוא תחום שעליו כמעט ולא מדברים עם יזמים בתחילת דרכם והוא השקעת אנרגיה: אין יזם שיש לו אנרגיה בלתי מוגבלת להשקיע במימוש רעיונותיו (יזמים בנשמתם בדרך כלל לא עוצרים ברעיון אחד), חיי היום יום של כולנו הינם תובעניים ודורשים מאיתנו אינספור של אפיקים אשר בהם אנו נדרשים להשקיע אנרגיה. רעיונות רבים אינם זוכים להגיע למימוש מסחרי מהסיבה הפשוטה שליזם נגמרה האנרגיה להשקיע ברעיון, החיים סחפו אותו למקומות אחרים והציבו בפניו מכשולים ואתגרים חדשים שצרכו ממנו את האנרגיה שלפני כן נותבה למימוש הרעיון שלו, מכיוון שהיזם הוא המנוע וה"פנים" של הרעיון ופרויקט מימושו, כאשר ליזם אין אנרגיה להשקיע אזי הפרויקט בדרך כלל ידעך ויתמוסס עם הזמן. ידע ופעולה נכונה לאורך תהליך מימוש הרעיון יחסכו מהיזם בזבוז אנרגיה רב ויאפשרו לו להתמיד לאורך זמן בפרויקט מימוש הרעיון.
התחום הרביעי בו יכול הידע של היזם לעזור לסיכויי מימוש רעיונו בצורה משמעותית הוא בחירת אנשי המקצוע והיועצים שיבחנו את רעיונו או רעיונותיו של היזם , יגנו עליו בתחום הקניין הרוחני ככל הניתן ויעניקו בלעדיות לממציא על הרעיון בדרך להצלחה מסחרית, פרויקט בסדר גודל כזה בדרך כלל אינו אפשרי למימוש ליזם לבדו, בעיקר אם זהו הפרויקט הראשון שלו. אנשי המקצוע שייבחרו על ידי היזם ללוות, להדריך, לייעץ ולדאוג לביצועם של התהליכים הרבים ההכרחיים בפרויקט מעין זה חייבים להיות מומחים בתחומם, אמינים, ממוקדים בפרויקט ובעלי חזון ומבט רחב. ככל שידע היזם יותר על התחום בו הוא פועל כך יוכל לבחור את אנשי המקצוע לליווי הפרויקט בשום שכל ותוך הקפדה על הצרכים הספציפיים של הפרויקט המדובר.
לפיכך ידע ומומחיות של היזם עצמו יחסכו הוצאות מיותרות, בזבוז זמן והוצאת אנרגיה מיותרת, כמו גם יאפשרו ליזם לבחור בחכמה את אנשי המקצוע שילוו אותו בתהליך. כל אחד מסעיפים אלו וכולם יחדיו, אם הם מנוהלים בשכל ובמיקוד, הם הם אבני היסוד ההכרחיות בדרך למימוש רעיונות ויוזמות להצלחה מסחרית.
להיות יזם זה לנהל סיכונים ופעמים רבות ההבדל בין הצלחה לכישלון נעוץ בדיוק בתחומים אלו.
אז בהצלחה לכל היזמים החדשים .
ועוד משפט אחרון לסיכום:
בלי יזמות ובלי יזמים היינו כנראה עדיין חיים במערות, יזמות ולקיחת סיכונים הן התכונות שמקדמות את האנושות לאורך ההיסטוריה, בלי יזמות למשל, לא יכולתי לכתוב לכם את הטקסט הזה!
- הכותבים הם מנכ"לים משותפים בחברת bigdeas
מגזין "סטטוס" מופק ע"י: