
בזק אמנם לא מפירה את החוק, אולם ההתנהגות שלה אינה הולמת
אלוסטרציה: Stock.xchng
תקראו לי מתחסד. תגידו שאני תמים, ושהביקורת שלי כבר לא רלוונטית בעולם מקוון עם שיתוף קבצים. אז תגידו. אולי כולם מורידים סדרות וסרטי קולנוע, אבל לדעתי, גם ב-2007 אסור לחברה כמו בזק לבסס את קמפיין האינטרנט ואת המודל העסקי שלה על הורדות פירטיות. אתם יודעים מה? שתעשה מה שהיא רוצה, אבל שלא תעשה את זה מהמקפצה.
למי שלא יודע על מה לכל הרוחות אני מדבר – בחודש ינואר עלתה בזק עם קמפיין חדש, בתקציב של 750,000 דולר, בו היא מפרסמת מבצע לאינטרנט המהיר במהירות 5 מגה. בקמפיין הטלוויזיוני רואים זוג צעיר טיפוסי יושב בסלון. לבחור אין כוח ללכת לסרט בקולנוע, וממש לא בא לו לקפוץ לאוטומט ה-DVD הסמוך כדי לשאול סרט. "אז נוריד סרט", אומרת בת זוגו (בעליצות שמהולה בנחישות). להצעה המפתה הזו לא יכול בן הזוג הסרבן לומר לא, במיוחד כשנודע לו שאם מתחברים לאינטרנט המהיר של בזק אפשר לקנות מסך מחשב במחיר מבצע.
עלה התאנה של בזק
בזק כנראה חזתה מראש שמישהו עלול להעלות בדעתו, שהיא מעודדת הורדות מפוקפקות בקמפיין החיבור המהיר, ולכן בחרה להתייחס לעניין (באופן שמזכיר קו הגנה במשפט) בדף המבצע באתר האינטרנט שלה: "שירותי התוכן המוצעים באינטרנט עוברים בתקופה האחרונה מהפך משמעותי. ביטוי לכך אפשר לראות בתופעה של ערוצי הטלוויזיה המובילים בארה"ב, שמעלים לאינטרנט את כל הסדרות החדשות בעלות הרייטינג הגבוה, לנוחות הגולשים. כמו כן, ניתן היום לצפות בסרטים ובקליפים בצורה חוקית באמצעות האינטרנט".
סדרות חדשות בעלות רייטינג גבוה? בחינם? לנוחות הגולשים? הצחקתם אותנו. יש אולי קדימונים ודוגמיות. תוכלו לצפות בלי מאמץ בהמון ג'אנק נוסח אינטרנט 2.0, ובסדרות טלוויזיה "קלאסיות" שמעלות אבק – לא בתוכן חדש ואיכותי.
בארסנל הוידאו ה"חוקי" ברשת בהחלט תמצאו את YouTube, גוגל וידאו, היפ ודומיהם – שבכלל לא צריכים חיבור בקצב 5 מגהביט כדי להזרים תוכן. מי שממש מתעקש יכול לצרוך תוכן זורם ממגוון ערוצי טלוויזיה מקוונים בחינם – שגם הם לא דורשים כזה קצב מהיר של חיבור.
בהתחשב בעובדה שמשתמשי הרשת בישראל עדיין לא מזמינים סרטים מספריות DVD מקוונות, כל מה שנותר הוא להתחבר ל"ספריית סרטי האיכות" שמציעים e-Mule ו-BitTorrent. הורדות רבותי, הורדות.
כדי שלא באמת נחשוב, שאפשר לצפות רק בסדרות טלוויזיה מצהיבות שעבר זמנן, נכתב בהמשך עמוד המבצע כך: "במסע הפרסום האגרסיבי שבזק משיקה היום [העמוד פורסם ב-21 בינואר – נ.נ.] תשדר החברה סרט טלוויזיה, שידגיש את היתרונות של צפייה בסרטים מהבית, על פני הטרחה ביציאה מהבית לקולנוע או לספריית הוידאו".
היתרונות של צפייה בסרטים מהבית… אל מול הטרחה שביציאה מהבית… במילים אחרות, בזק לא סתם מציעה לגולשיה מבצע אטרקטיבי עם מסך מחשב משתלם. היא נותנת גושפנקא לדרך בה צורכים היום תוכן – מורידים סרטי קולנוע ו-DVD, ומשלמים רק על החיבור. משתפי הקבצים ישמחו לשמוע שבזק לפחות מעלה את מהירות ה-upload. חוקי או לא – השיתוף יהיה מהיר יותר.
למה לעצור בסרטים?
אם בזק נותנת אישור מוסרי להוריד סרטים, למה לא להרחיב את תפריט ההורדות שהיא מציעה לגולשיה? שמעתי שיש יתרונות חומריים בהורדת גרסאות פרוצות של פוטושופ מהבית, אל מול הטרחה שביציאה לחנות לצורך לרכישת התוכנה בכסף מלא. לכשיפרצו את ויסטה יהיה אפשר להציע לגולשים crackים עד הבית, ללא הטרחה שכרוכה בגיהוץ כרטיס האשראי.
האיזון הראוי
בשורה התחתונה, אין ספקית אינטרנט שגולשיה נמנעים מהורדות תכנים שמוגנים בזכויות יוצרים. מאז ימי הדאבל-קאסט משכפלים המשתמשים תוכן מוזיקה ווידאו באין מפריע, והם עושים זאת היום ביתר שאת.
כל עוד לא מבטלים את הסדרי הקניין הרוחני הנוהגים (ובאותה הזדמנות – גם את הקפיטליזם, את הבנקים ואת השיטה המוניטרית), יש עקרונות מנחים לפיהם צריכים גופים כלכליים להתנהג. קידום מכירות של מוצר או שירות באמצעות קריצת עין ומתן היתר להורדות לא חוקיות – אינו עולה בקנה אחד עם התנהגות עסקית הולמת, גם אם הוא אינו מהווה הפרה ישירה של חוק ותקנות זכויות היוצרים.
חברות תקליטים ואולפני סרטים גילו בשנים האחרונות שהעולם האנלוגי מת, וכי העולם הדיגיטלי מחייב שינויים במודל העסקי. השבר בתעשייה קידם שינויים מבניים וחשיבתיים. כיום תעשיית הרינגטונים פורחת, ותעשיית פורטלי תוכן הפרמיום ממשיכה לצמוח. אי אפשר לעצור את ההורדות הלא חוקיות, אבל גם אין סיבה לעודד אותן.
מתוך: PC Magazine
09.03.07
Tags: אחריות חברתית אסטרטגיה חדשנות צרכנות תרבות ארגונית