הצעירים בימינו רואים חשיבות רבה יותר מאשר בעבר לרכישה בעסקים קטנים מקומיים
פורסם: 15.3.20 צילום: shutterstock
מגפת הקורונה הביאה למשבר כלכלי, אשר גרם לפגיעה בפעילות העסקית ובמיוחד היקשה על פעילותם של העסקים הקטנים. האתגרים הכלכליים שיצר המשבר לא פסחו על העובדים ובעיקר השפיעו על עובדים זוטרים, זמניים ובמשרות חלקיות, רבים מהם צעירים.
במקביל, הסגרים והצורך בריחוק החברתי שהתלוו למשבר הקורונה, הביאו צרכנים רבים להעדיף לבצע קניות מקוונות, אשר לא דורשות הגעה פיזית לחנות. בנוסף לכך, הזמינות הגבוהה של אפשרויות רכישה ותשלום בטוח באינטרנט מאפשרת לצרכנים לרכוש במחיר אטרקטיבי יותר ובמשלוח מהיר, מה שמחזק עוד יותר את כדאיות הרכישה מרחוק.
ניתן היה לצפות כי בקרב הצרכנים הצעירים, עד גיל 35, אשר חוו פגיעה כלכלית משמעותית במהלך משבר הקורונה, נמצא נטייה גבוהה יותר למצוא ולנצל הזדמנויות לביצוע רכישות זולות יותר באינטרנט. בעיקר לאור כך שצעירים מראים בלאו הכי פתיחות גבוהה לשימוש באינטרנט, לרבות לצורך רכישות מקוונות.
באופן מפתיע, ממצאי סקר צרכנים שנערך לאחרונה, אשר שיחזר סקר דומה שנערך לפני חמש שנים, הציגו תמונה שונה. לא רק שהצעירים אינם מראים העדפה לחיסכון שמאפשרת הרכישה המקוונות, אלא שהם נוטים לרכוש דווקא בעסקים קטנים ומקומיים, למרות שהם מודעים לכך שהמחיר שהם משלמים בעסקים אלו גבוה יותר לעומת החלופות האפשריות ברכישה מקוונת.
לפי ממצאי המחקר, הצעירים בימינו רואים חשיבות רבה יותר מאשר בעבר לרכישה בעסקים קטנים מקומיים. 72% מהצעירים דיווחו על העדפה שכזו כיום, לעומת 29% לפני חמש שנים. הפער בולט במיוחד כשמשווים אותו לקבוצת הצרכנים מעל גיל 35, אשר רק 34% מהם מעדיפים לרכוש מעסקים קטנים ומקומיים. חשוב לציין שגם בקרב קבוצת גיל זו קיים שיפור בהעדפת העסקים הקטנים והמקומיים לעומת המצב לפני חמש שנים, אך השינוי הוא ברמה של 10% בלבד.
ממצאים אלו מעידים על שינוי במגמה של העדפת רכישות זולות יותר מעסקים גדולים ומרוחקים, באמצעות קנייה מקוונת או בחנויות של רשתות. נראה כי הלקוחות הצעירים רואים חשיבות רבה יותר בשימור הקהילתיות ובביצוע בפועל של ערבות הדדית, מאשר בהשגת המחיר הטוב ביותר.
התמקדות בנכונות לשלם מחיר גבוה יותר בעסק קטן ומקומי, מעלה כי 52% מהצרכנים הצעירים, יותר מכפול מאשר לפני חמש שנים, מסכימים לכך מתוך מודעות לחלופה הזולה יותר ברכישה מקוונת, לעומת 15% בלבד בקרב הצרכנים מעל גיל 35. ההסברים שנתנו הלקוחות הצעירים להחלטת הקנייה הזו עסקו בשלושה מניעים מרכזיים:
- הרצון לשמר את אופי השכונה שלהם ולמנוע סגירת עסקים מקומיים.
- הרצון לתמוך בעובדים ובבעלי העסקים המקומיים, על רקע היכרות אישית עמם.
- הרצון לסייע בשימור הפעילות הכלכלית באזור, כאמצעי לשפר את מצבם הכלכלי האישי כעובדים.
ניכר כי הצרכנים הצעירים מעריכים כי סיוע לשימור העסקים הקטנים והמקומיים כעת יאפשר לאותם העסקים להישאר פעילים גם לאחר המשבר הכלכלי ובכך יישמר המרקם השכונתי שלהם.
אין חדש בכך שהצרכנים הצעירים מציגים מודעות חברתית וקהילתית גבוהה, אולם נראה כי משבר הקורונה האיץ את המגמה והגביר בצורה משמעותית את הנכונות שלהם ליישם את התפיסות האלו גם בהתנהגות הצרכנית שלהם בפועל. הצרכנים הצעירים מוכנים כיום להירתם לטובת העסקים הקטנים והמקומיים הרבה יותר מאשר בעבר והרבה יותר מאשר הצרכנים מעל גיל 35. זאת ועוד, כיום הנכונות הזו גוברת על הרצון להשיג את המחיר האטרקטיבי ביותר ומהווה שיקול מרכזי בהחלטת הקנייה של הצרכנים הצעירים.
חשוב שעסקים קטנים ומקומיים יכירו בהירתמות של הלקוחות הצעירים ויבינו כי אין מדובר בחוסר מודעות לחלופות, אלא בבחירה מכוונת לתמוך באופן פעיל בעסקים אלו ובעובדיהם. הערכת הנכונות של הלקוחות הצעירים על ידי העסקים, תאפשר לחזק עוד את הקשר הקהילתי בין העסקים, העובדים והלקוחות, מה שיכול להביא להעצמת נאמנות הלקוחות לטווח הארוך וביסוס קשרים עתידיים. כך ישלימו העסקים הקטנים והמקומיים את החלק שלהם בשימור המרקם הקהילתי.
*ד"ר אורי שטרנברג הוא מרצה בפקולטה לניהול במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטה הפתוחה ומנהל את 'מישר הדרכה ויעוץ'.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: אסטרטגיה מכירות צרכנות שיווק