
לפני כמה שבועות קיבלו גולשי גוגל את מדיניות הפרטיות החדשה של החברה. מהי משמעותה החוקית של אותה מדיניות, שתחייב את כל משתמשי גוגל?
צילום: ויקיפדיה
לכל החלטה של גוגל, העצומה בהיקפיה ובמספר המשתמשים בשירותיה, יש השפעה על מספר אדיר של אנשים ועסקים ולכל שינוי במתן השירותים יש השלכות רבות. כאמור, גוגל החליטה לשנות את מדיניות החברה ביחס לפרטיות; שינוי שנכנס לתוקף ב-1 במרץ השנה.
את נוסח ההחלטה אפשר לקרוא בכתובת זו, וזהו חלק מנוסח ההודעה: "אנו נפטרים מיותר מ-60 נוסחים שונים של מדיניות פרטיות בגוגל ומחליפים אותם במדיניות קצרה יותר וקלה יותר לקריאה. המדיניות החדשה שלנו מכסה מוצרים ותכונות מרובים, וכך היא משקפת את הרצון שלנו ליצור חוויה פשוטה ואינטואיטיבית אחת בכל רחבי גוגל. הדברים האלה חשובים, לכן הקדש מספר דקות כדי לקרוא את הנוסחים המעודכנים של מדיניות הפרטיות והתנאים וההגבלות של גוגל כעת".
האם מדובר בשינויים מהותיים או שמא זו אותה גברת בשינוי אדרת? ואילו עניינים אמורים לגרום לנו להיות "על המשמר" או לפחות ערניים, כשמדובר בפרטים אישיים הנוגעים לנו ובהגעתם לרשת?
מדיניות של פרטיות – בכלל ובפרט
מדיניות פרטיות איננה אלא הסכם בין האתר אליו מבקש הגולש להיכנס לבין הגולשים, והוא מתבצע באמצעות לחיצה על הכפתור ליד המילים – "אני מסכים". יש אתרים שאינם דורשים זאת ומאפשרים גלישה חופשית.
בבסיס המדיניות החדשה של גוגל חמישה עקרונות:
"קבענו חמישה עקרונות פרטיות שמתארים את הגישה שלנו לנושאי פרטיות ומידע על משתמשים בכל המוצרים שלנו:
1. שימוש במידע כדי לספק למשתמשים שלנו מוצרים ושירותים חשובים.
2. פיתוח מוצרים המשקפים סטנדרטים ונהלים קפדניים של פרטיות.
3. הפיכת התהליך של איסוף מידע אישי לשקוף.
4. הצעת אפשרויות ממשיות למשתמשים להגנה על פרטיותם.
5. הגנה נאותה על המידע שאנו מחזיקים".
כמשתמשים, מעניין אותנו לדעת מה נעשה במידע האישי שלנו, איזה חלק ממנו נאסף ואיזה נזק עלול לקרות לנו אם הוא יגיע למחוזות שאינם רצויים לנו, או יפורסם ויהפוך לנחלת הכלל.
האם מידע אישי של הגולש יגיע לנחלת הכלל? אילוסטרציה: ingimage
סוגי המידע הפרטי – הגדרות גוגל
וזו הגדרת גוגל: "מידע אישי" הוא מידע שאתה מספק לנו, המזהה אותך באופן אישי, כגון שם, כתובת הדוא"ל שלך, או פרטי החיוב שלך וכן כל נתון אחר שגוגל יכולה לקשר אותו באופן סביר למידע מסוג זה".
מידע זה שונה לפי הצהרת גוגל, ממידע רגיש וממידע לא אישי: "מידע אישי רגיש כולל מידע שידוע לנו כי הוא מתייחס למידע רפואי חסוי, מוצא גזעי או אתני, אמונות פוליטיות, או דתיות, או העדפה מינית, והוא קשור לפרטי זיהוי אישיים""מידע לא אישי הוא מידע מתועד על משתמשים, כך שאינו משקף או מתייחס עוד באופן אישי למשתמש בר זיהוי".
לכאורה אם יש חלוקה כה ברורה בין סוגי המידע, החשיפה שלנו לפגיעה בפרטיות קטנה יותר; אולם , גם מידע זה הוא אישי. רובנו לא מעוניין שכל העולם יוכל לדעת היכן אנחנו גרים, מהם פרטי החיוב שלנו, הדוא"ל שלנו וכו'. למרות היותו לכאורה מידע יבש, השיוך שלו אלינו ולמסלולי הגלישה שלנו ברשת, הופכים אותו למידע רגיש.
לא צריך להתאמץ על מנת לדעת על הרגלי הגלישה של המשתמש. אילוסטרציה: ingimage
איסוף מידע על ידי גוגל
הדרך שבה נאסף המידע, היא בעלת חשיבות רבה. כך לדברי גוגל בדף המדיניות החדשה, נאסף המידע:
"אנו אוספים מידע בשתי דרכים:
מידע שאתה מספק לנו. לדוגמה, רבים מהשירותים שלנו דורשים ממך להירשם וליצור חשבון. כשתעשה כן, אנו מבקשים פרטים אישיים, כגון שמך, כתובת דוא"ל, מספר טלפון, או כרטיס אשראי. אם ברצונך לנצל את מלוא תכונות השיתוף שאנו מציעים, ייתכן שגם נבקש ממך ליצור פרופיל גלוי לציבור, שעשוי לכלול את שמך ותמונה שלך.
מידע שאנו מקבלים על סמך השימוש שאתה עושה בשירותים. אנו עשויים לאסוף מידע על השירותים שאתה משתמש בהם ועל אופן השימוש שאתה עושה בהם. למשל, כשאתה מבקר באתר שמשתמש בשירותי הפרסום שלנו, או כשאתה מציג מודעות ותוכן שלנו, או מקיים איתם אינטראקציה".
אם המידע לגבינו נאסף באמצעות מיפוי האתרים שבהם ביקרנו, או באמצעות איסוף מילות מפתח בהן השתמשנו, או לפי תדירות הביקורים באתרים השונים וכדומנ – ככל שהחומר מצטבר נבנה פרופיל שלנו כמשתמשים. פרופיל זה הוא מידע אישי שלנו.
ועל כך כותבת גוגל: איננו משתפים מידע אישי עם חברות, ארגונים ואנשים מחוץ לגוגל, למעט במקרים הבאים:
קיבלנו את הסכמתך
מנהלי מערכת של דומיינים
לצורך עיבוד חיצוני
מטעמים משפטיים
הטוב והרע שבאיסוף, בשימור ובשיתוף בידע
שימור המידע בשרתי גוגל ולשיתופו יש לא רק השלכות לא נעימות ומלחיצות ביחס לאובדן הפרטיות שלנו. יש להם גם צד אחר: למשל, אפשרות לשחזר מידע במקרה שאבד למשתמש, או עזרה באכיפת החוק. לא כולם יסכימו כי החברה אמורה לסייע בכך, שכן יש מי שיטען כי חשיבות הפרטיות והפתיחות שבגישה חופשית ברשת הם בבחינת אינטרסים הגוברים על הסיוע לאכיפת החוק, אך עמדת גוגל בעניין היא:
"אנו נשתף פרטים אישיים עם חברות, ארגונים או אנשים מחוץ לגוגל, אם אנו סבורים באמת ובתמים כי יש צורך סביר לאפשר את הגישה לפרטים, את השימוש בהם, את שמירתם, או חשיפתם על מנת:
לציית לדין החל, לתקנה, להליך משפטי או לבקשה ממשלתית הניתנת לאכיפה.
לאכוף תנאי שימוש חלים, לרבות חקירת האפשרות שבוצעו הפרות.
לזהות, למנוע או לטפל בכל צורה אחרת בנושאי תרמית, בסוגיות אבטחה או בבעיות טכניות.
להגן בפני פגיעה בזכויות, בקניין או בבטיחות המשתמשים שלנו או של הציבור, ככל שהחוק דורש או מתיר זאת".
אם מדיניות הפרטיות היא הסכם, איזה מין הסכם זה?
בוודאי שאין זה הסכם רגיל שבו כל צד מבקש להשיג תנאים מסוימים. כאן מדובר בהסכם חד צדדי; מי שאינו מוכן להסכים לתנאים המוצעים, לא יוכל לקבל, או לרכוש, את השירותים או המוצרים המוצעים בהסכם. הסכם כזה הוא בדרך כלל חוזה אחיד. על חוזה אחיד חל חוק החוזים האחידים, התשמ"ג 1982: "נוסח של חוזה שתנאיו, כולם או מקצתם, נקבעו מראש בידי צד אחד, כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים בלתי מסוימים במספרם או בזהותם".
כפי שציינו למעלה, קצרה היריעה במדור זה מלנתח את כל ההיבטים ואת כל ההשלכות של מדיניות הפרטיות של גוגל, או אף של אתרים אחרים. אמנם, נראה כי מדובר בחוזים אחידים, אולם למרות זאת, יש לעשות כל שביכולתנו כדי להגן בעצמנו על הפרטיות שלנו, במהלך השימוש בשירותי החברה; ובכלל זה במהלך הגלישה וכן משלוח הדוא"ל.
גוגל בעצמה מעודד שימוש מושכל וזהיר בכלים שלה במסגרת מדיניות הפרטיות: "לאנשים יש חששות שונים בנושא פרטיות. מטרתנו היא להבהיר מהו סוג המידע שאנו אוספים, כדי שתוכל לקבל החלטות מושכלות על אופן השימוש במידע זה".
כדאי לזכור שגלישה במחוזות שיש המבקשים לשמור על הפרטיות בהם, עלולה בכל זאת להיחשף, וכדאי אף לזכור שכתיבת דברים רגישים מאוד במסגרת דוא"ל, היא בבחינת נטילת סיכון שמא יקרא אותו מישהו אחר שאינו הנמען. כל גולש יעשה את החשבון בעצמו; אילו סיכונים הוא מבקש לקחת כיחס לפרטיותו.
מרבית לקוחות גוגל הם אף לקוחות בבנק כלשהו ובחברת ביטוח ובעוד גופים גדולים, שבהם אנו מוסרים פרטים ויש חשש לדליפתם החוצה. בדיוק כפי שמרבית האנשים לא מפסיקים את קשריהם עם הגורמים הללו, כנראה שלא יפסיקו גם את קשריהם עם גוגל. למרות זאת, טוב לדעת איך ומה קורה, על מנת לאפשר ללקוחות, הגולשים, את ההזדמנות לקבל החלטות מושכלות בנוגע למידע האישי והרגיש שאינם ששים לשתפו.
יש לציין כי אין האמור בכתבה זו כדי להוות יעוץ משפטי. הנדרש לייעוץ משפטי יפנה לעורך דין.
*הכותבת היא משפטנית, מומחית בדיני ידע וקניין רוחני ובניהול מו"מ והליכים משפטיים בערכאות
Tags: טיפים מיישמים את החוק