
כשמזכירים את המילה "אנרגיות" בארגונים, ניתן עדין לפגוש במנהלים ובעובדים, שהמילה מעלה חיוך ציני על שפתיהם. בתסריט פחות חיובי, התגובות עלולות לנוע בין כעס, פחד וזלזול בוטה
אילוסטרציה: PHOTOS ASAP
בעשור האחרון אנו עדים למחקרים ולפרסומים רבים, המייחסים חשיבות מרובה לחזון ארגוני, למנהיגות, לשביעות רצון העובדים, לאינטליגנציה רגשית במקום העבודה ולהשלכות של כל אלה על ביצועיהם של ארגונים ועל יכולתם לשרוד ולהצליח.
מחקרים בתחומי ידע אלה נתפסים כלגיטימיים, משום שנעשה בהם שימוש בשפה ובכלים הנחשבים ללגיטימיים בעולם הניהולי והמחקרי. שפה זו מכילה קודים ברורים ומקובלים בעולם העסקי והארגוני.
מונחים כגון: אנרגיות, מדיטציה, שקט פנימי וכו', נתפסים עדיין כ"רוחניים", כמרוחקים מעולם המושגים המדעי-מחקרי וכתלושים מהמציאות העסקית. אנשים רבים, ובכללם מנהלים, רואים את העולם כנחלק לשני סוגי טיפוסים: או שאתה "זאב עסקים" קשוח או שאתה טיפוס תמהוני ותלוש, המתרגל מדיטציות במשך כל היום, "זרוק", מחוץ למעגל החיים "האמיתיים".
מאמר זה בא לשנות ולו במעט את הדעה הרווחת, המתבוננת בעין "עקומה" במושגים "רוחניים", להראות כי יתכן חיבור יעיל ופורה בין התכל'ס למיסטיקה, להציג מודל הוליסטי, המקשר בין הרציונליות העסקית למושגים "אלטרנטיביים" ולהציג את תרומת המודל הזה לשיפור תהליכים פנים וחוץ ארגוניים בכלל, ולשיפור איכויות הניהול, השירות והמכירה בפרט.
אנרגיה – איך לשדר רגשות אותנטיים
כשמזכירים את המילה "אנרגיות" בארגונים, ניתן עדין לפגוש במנהלים ובעובדים, שהמילה מעלה חיוך ציני על שפתיהם. בתסריט פחות חיובי, התגובות עלולות לנוע בין כעס, פחד וזלזול בוטה.
למרות תגובות אלו, כל אחד מאתנו יודע לתאר מקרים, בהם בחר מיד עם היכנסו לחנות לגשת לאיש מכירות אחד ונמנע במכוון מלגשת לאחר, למרות שאינו מכיר את שניהם. רוב האנשים יסכימו בדרך כלל על העובדה, שכל אדם "משדר" משהו. חלק מהדברים הללו ניתנים לכימות: חיוך, הקשבה פעילה ושפת גוף פתוחה וידידותית. אך בכל זאת, ישנה איכות נוספת, שעוטפת את הדברים. איכות זו מאפשרת לנו להרגיש בנוח, כשאנחנו חשים שאדם משדר סימפתיה ואמפתיה אמיתיות ולעומת זאת, לחוש אי נוחות ומלאכותיות, בקרבת אדם שעושה, לכאורה, "שימוש נכון" בחיוך, בשפת גוף ובפרמטרים נוספים המרכיבים תקשורת בין אישית אפקטיבית. איכות זו היא צורת ביטוי של אנרגיה.
שמחה, התלהבות ואהבה הן ביטויים נוספים של אנרגיה, שגורמים לנו לרצות להישאר במקום או במחיצת אנשים הגורמים לתחושות אלו, בדיוק כשם שכעס, מניפולציות, אינטריגות וקנאה גורמים לרצון להתרחק מכל אלה. הרצון להתרחק מוביל במקרים רבים לפעולות, כגון: לקוחות נוטשים את, עובדים או מנהלים מאוכזבים.
אנרגיה קיימת ואנו יכולים לחוש בה. כדאי תמיד לבחור להשרות ולשדר אנרגיות חיוביות – ביחסים בין חברי צוות במקום העבודה, ביחסים בין מנהל לכפיף, עם לקוחות חיצוניים ובכל סיטואציה אחרת.
חשיבה חיובית – איך לייצר יחסים טובים
למרות שחלק גדול מהאנשים אינו מודע לכך, אנחנו בוחרים תמיד באילו אנרגיות לדבוק – חיוביות או שליליות. חוסר מודעות והעדר אימון מתאים גורמים לנו לעתים קרובות לבחור לראות את השלילי ולשדר בחזרה שליליות. תרגול באמצעות סדנה או אימון אישי, מאפשרים למשתתפים לגלות את דפוסי הפרשנות שלהם למציאות בכלל ולמציאות במקום העבודה בפרט, ולהטמיע שימוש בכלים אפקטיביים יותר ובתפישת עולם חיובית ביחסים עם חברים לעבודה, עם מנהל או עם לקוחות בסיטואציות מאתגרות.
מודעות לאופי הפרשנות שאנחנו מעניקים למציאות, מאפשרת לשבור דפוסי תגובה אוטומטיים ובלתי אפקטיביים, המובילים לכעס, לירידה במוטיבציה, לתחלופה ארגונית, לפגיעה בשירות ללקוחות ולירידה ברמת המכירות ובביצועי הארגון.
אימוץ והטמעת חשיבה חיובית, מאפשרים לחברי הארגון לזהות הזדמנויות לשיפור מצבו של הארגון גם מתוך סיטואציות שנראות לכאורה כבעייתיות עבור הארגון.
מיקוד ושליטה – איך לקחת אחריות על התוצאה הסופית
היבט נוסף לחשיבותן של חשיבה חיובית ופרשנות חיובית של המציאות, הוא תרומתן למידת החוסן האישי. חוסן אישי הנו מרכיב אישיותי, המציין את מידת עמידותו של אדם במצבים מאתגרים, כמו: איש מכירות הנתקל בסירובים או איש שירות המטפל בלקוח כועס ובוטה. מחקרים מעידים, כי אנשי מכירות מוצלחים, הם אלה האופטימיים, המתאוששים במהירות לאחר שלקוח סירב לקנות מהם ומסתערים על הלקוח הבא במחשבה ובאמונה שיצליחו למכור לו.
כמובן, שבנוסף לאופטימיות ולמידת העמידות בפני "לא", יש להטמיע טכניקות להסקת מסקנות ולמידה מכל ניסיון מכירה או מתן שירות שנכשל. עם זאת, הסקת מסקנות זו תיתכן, רק אם איש המכירות, איש השירות או המנהל הם בעלי מיקוד שליטה פנימי, כלומר, מבינים כי הם המשפיעים והאחראים על התוצאה הסופית של כל אינטראקציה עם עמית או לקוח.
הסתכלות פנימית – איך לצאת מהמרוץ המטורף
החיים המודרניים והעולם העסקי, מאופיינים בלחצים ובמתחים רבים. מחקרים מעידים על נזקים מצטברים של לחצים ועומסי יתר, לדוגמא: מחלות לב וכלי דם, כאבי שרירים ומפרקים, חרדה וקשיי תפקוד, תוקפנות, אפטיה, נטייה לתאונות ועוד. כמו כן, עומסי יתר לאורך זמן, עלולים לגרום לשחיקה, לירידה ברמת המוטיבציה של עובדים ומנהלים, להיעדרויות תכופות ולעזיבת הארגון. כל אלה מתבטאים בעלויות גבוהות בארגונים. פן נוסף של נזקי לחצים ועומסי יתר בראיה ארגונית הוא הפרעתם לתהליכי יצירתיות וחדשנות ארגונית. ארגונים מצליחים הם ארגונים המכונים "ארגונים לומדים". הם מעניקים לעובדים בהם תנאים ללמידה, התנסות, מחקר ופיתוח, המשפרים את כושר התחרות של הארגון. תהליכי יצירתיות אלה מחייבים לעתים שקט ויכולת מיקוד והתבוננות פנימית. משום כך, חיוני ללמד עובדים ומנהלים טכניקות שונות, המאפשרות להשקיט את המירוץ החיצוני, להפיג מתחים ולחצים ולהתבונן פנימה. טכניקות אלו מגוונות וכוללות מדיטציה ודמיון מודרך, תרגילי נשימה ותנועה.
לסיכום, ניתן לראות, כי מונחים "אלטרנטיביים" אינם מנותקים מן העולם העסקי. דווקא שימוש במודל הוליסטי מאפשר לארגונים לטפל טוב יותר בנכס היקר להם ביותר – האנשים: העובדים, המנהלים, הספקים והלקוחות. אימון והכשרת חברי הארגון באימוץ גישה חיובית, בהגברת החוסן האישי, במיקוד השליטה ובהשגת שקט פנימי, עשויים להועיל במידה רבה לשיפור רמת השירות, המכירות והרווחיות בארגונים.
Tags: אימון אסטרטגיה טיפים פיתוח אישי