הסיפור המרתק על המראתו המטאורית של הצייר אמואקו בואפו בסצנת האמנות של 2020
פורסם: 17.1.21 צילום: יח"צ
אחת ההזמנות המבוקשות ביותר ביריד ארט באזל מיאמי ביץ בדצמבר 2019 הייתה לארוחת ערב עטורת כוכבים במלון פאנה האופנתי. הארוחה נערכה לכבוד האמן אמואקו בואפו. כמה שנים קודם לכן, בואפו גר באקרה, גאנה, והתאמץ למחיתו למכור עבודות שלו תמורת 100 דולר ליחידה, גם כדי לתמוך באימו ובסבתו. בדצמבר 2019 הוא היה הכוכב של השבוע העמוס ביותר בעולם האמנות בשנה, עם תערוכת ציורים ענקיים במוזיאון רובל, וביתן ביריד ארט באזל מיאמי ביץ. כל הציורים נמכרו.
אורח הכבוד, האמן אמואקו בואפו – הגיע לארוחה באיחור של שעתיים – לבוש בבגדי מעצבים וסביבו פמליית חברים, ופמליה של מעריצות נגררות אחריו. לצד משתתפים ידוענים כמו פריס הילטון, ג'ואן סמולס וקרולינה קורקובה היו מספר דמויות נוצצות פחות, שארגנו את האירוע – והיה להם מעט במשותף למעט מטרה משותפת: להפוך את אמואקו בואפו לאמן הכוכב.
בנוסף היה הסוחר שלו, בנט רוברטס, שיש לו גלריה בלוס אנג'לס ומייצג את האמן יחד עם מריאן איברהים בשיקגו. היה המנהל שלו מווינה, אמיר שריאט. היה שם האספן ג'רמי לרנר, מפיק טלוויזיה שהפך לסוחר פרטי שהסכים לקנות אוסף יצירות ישירות מהאמן. והיה ג'וש באר, הסופר והיועץ שעזר בהיכרות בין בואפו לכמה מהחברים החזקים ביותר בסצנת האמנות העכשווית.
בחודשים הבאים, צוות העוזרים של בואפו יצר סנסציות עולמיות שהקפיצו את מחירי עבודותיו לסכומים אסטרונומיים. בפברואר 2020 נמכר ציור של בואפו בבית המכירות הפומביות "פיליפס" בלונדון תמורת 881,432$ – יותר מפי 13 מההערכה הגבוהה ביותר. ההערכה המוקדמת של היצירה היתה בין 40,000 ל 65,000$, ההערכה היתה מבוססת על מכירות קודמות ביריד ארט באזל מיאמי ביץ׳, שם עבודותיו נמכרו בטווח מחירים שבין 15,000-45,000$. בואפו הפך מאמן כמעט לא ידוע לכוכב הלוהט של שוק האמנות העולמי בתוך קצת יותר משנה, וכיום שוק האמנות מוצף בעבודתיו הישנות הנמכרות במחירים גבוהים.
עלייתו של בואפו מגיעה ברגע המתאים: קונים רבים הבינו שהאוספים שלהם כוללים אמנים לבנים בלבד. יש אספנים המעוניינים לגוון את האוסף שיכלול סיפור אמנותי מלא יותר. אחרים רואים הזדמנות כלכלית. קונים מסוימים חשים כי על רקע תנועת Black Lives Matter, עבודותיו של אמן גנאי שמצוירות בהן דיוקנאות של דמויות שחורות, שהן גם ידידותיות לעין, עשויים לעלות בערכם – אולי אפילו במהרה. ויש כאלה שפשוט עושים עסקים בדרך הישנה של עולם האמנות, קניית אמנות לשם השגת רווח.
גורם נוסף שגרם לעליית יוקרתו של בואפו היה שיתוף פעולה עם המעצב קים ג'ונס מבית האופנה היוקרתי דיור, במסגרתו -קולקציית החורף לגברים עוצבה בהשראת הציורים של בואפו. שיתוף פעולה זה מגיע בתזמון מושלם עם מאבק הקהילה השחורה בגזענות. דיוקנים של משפחה וחברים שהאמן האפריקאי צייר מופיעים על סוודרים וחולצות של דיור, וכל הדוגמנים שנבחרו לתצוגה היו שחורים.
לסיכום – באמריקה הרחוקה לפעמים מתרחשים ניסים גם לאמנים לא ידועים, ויש הפתעות גדולות בחיים. התהילה יכולה לבוא במפתיע.
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:
Tags: אמנות גלובלי מכירות שיווק