
שוב אנחנו במיתון. בפירמת היעוץ למנהלים הותיקה שלנו צברנו ניסיון מתפקוד נכון בתקופה של מיתון ולמדנו שמכל עז יוצא מתוק – הכול תלוי בגישה!
צילום: shutterstock
אנחנו מזמן למדנו לא לבזבז זמן על מיקוד בבעיה אלא על הפיכת כל בעייה להזדמנות.
ההזדמנות הגדולה בתקופות מיתון היא פתיחות לחדשנות – גם בהגדלת הכנסות וגם בהורדת הוצאות. כשקל למכור – לא מחפשים פתרונות חכמים וכשאין לחץ על קיצוץ בהוצאות – לא מחפשים פתרונות חכמים להתייעלות. אנחנו מסייעים לארגונים בשני כיווני המאמץ ההכרחיים האלה.
התייעלות היא צורך השעה. מניעת בזבוז – הזדמנות לפיתוח תרבות של ״ניהול רזה״.
כל פרוייקט שעשינו בהטמעת תרבות של ״ניהול רזה״ איתר מקורות בזבוז רבים בארגון. אפשר לעשות יותר עם פחות – אם עובדים נכון – מוותרים על כל פעילות שאינה מוסיפה ערך ללקוח – החיצוני או הפנימי.
כל המחקרים בתחום זה מצביעים על כך שרק 10% מן הזמן אנחנו עוסקים בפעילות שמוסיפה ערך (!), כזו שהלקוח מוכן לשלם עליה, או שהוא מעריך אותה והיא תחזק את נאמנותו לספק.
יש חשיבות גדולה בפרוייקט כזה להיזהר מ״אנורקסיה ארגונית״ שפוגעת בחוסן של הארגון. התייעלות יתר מסוכנת. כדאי תמיד להשאיר מידה מסויימת של יתרות כמו בגוף החי, ששומרת על כושר התאוששות, שגם הוא דרוש בעולם מסוכן.
חדשנות בהגדלת ההכנסות:
בעידן של מיתון כדאי להתמקד גם בהתייעלות ״שמחה״ להגדיל הכנסות מבלי להגדיל הוצאות! איתור הזדמנויות חדשות לצמיחה כדי להימנע משחייה ״באוקיינוס אדום״ שבו כלם מדממים.
איתור בעיות בלתי פתורות אצל הלקוחות הקיימים, שמאפשרות פיתוח של פתרונות חדשים שיגדילו את נתח הלקוח. איתור הזדמנויות בשינויים דרמטיים בסביבה הטכנולוגית, גיבוש מודלים כלכליים חדשים להתקשרות עם לקוחות, ספקים ושותפים אחרים. מינוף היכולות של הארגון – גם הון אנושי וגם הון תהליכי וגם מוניטין וגם פורטפוליו של מוצרים ושירותים חדשים כדי להגדיל הכנסות ריווחיות.
בתקופת מיתון נצליח אם נתייחס לאתגרים כאל הזדמנות להתעורר ולצאת מאזורי נוחות בכל מעשינו ולנוע מהר, בלי התלבטויות רבות אלא בזריזות ובגמישות (זמישות) תוך נטילת סיכונים, שלא כל מה שננסה יצליח, אבל אם לא ננסה – ודאי לא נצליח. כי כפי שכתבתי כבר במאמר שזכה לעניין רב – בסביבה מסוכנת הכי מסוכן לא להסתכן!
מגזין "סטטוס" מופק ע"י:

Tags: אסטרטגיה ייעוץ מיתון ניהול