סיקור כנס האיכות – אוקטובר 2013
פרופ' יוסף אגסי, בכנס האיכות בתל אביב
בשבוע שעבר התקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל הכינוס הלאומי ה-12 של האיגוד הישראלי לאיכות. נושא הכינוס היה "איכות מחוץ לקופסה", ומה שעמד מאחוריו הוא הצורך ההולך וגובר בשנים האחרונות ממנהלי האיכות לטפל בנושא האיכות בצורה הוליסטית, תוך התייחסות לכלל ההיבטים בארגון, והיבטים נוספים כגון איכות הסביבה, אחריות חברתית ועוד. לכנס, שהתפרס על פני יומיים, הגיעו כ-1,500 מומחי איכות מארגונים מובילים במגזר הפרטי והציבורי.
הכינוס נפתח בברכות והענקת אותות כבוד והערכות של האיגוד הישראלי לאיכות. אותות הכבוד נינתו לדני גולדשטיין – מנכ"ל מכון התקנים; מירית זימן שומר – עמיתת האיגוד; ופרופ' עמוס נוטע קיבל פרס מפעל חיים.
פרופ' יוסף אגסי מאוניברסיטת תל אביב, מבכירי הפילוסופים בארץ, נתן הרצאת אורח בנושא "רגולציה ודה-רגולציה". אגסי התייחס בהרצאתו לדיון בחברה לגבי השאלה האם בכלל צריך רגולציה, ואם כן אז באיזו מידה. יש כאלו שיגידו שהתערבות המדינה מיותרת, אך ע"פ אגסי, אנשים אלו שוגים. רוב הכלכלנים בעולם, ואגסי איתם, מסכימים על כך שהמדינה צריכה להתערב בכלכלה, שכן ההבדל בין מינימום התערבות לבין אי-התערבות הוא גדול מאוד, אך באיזו מידה – זוהי שאלה לא פשוטה. אגסי טוען כי דווקא בגלל חוסר היכולת לענות על שאלה מורכבת זו, אנו מתווכחים ועושים ניסויים בנושא, ובגלל שהחברה משתנה כל הזמן, עלינו להמשיך ולעשות את הניסויים הללו.
בשלב הבה, התפזרה המליאה לשמונה מושבים מקבילים: כריית נתונים, התקן החדש לניהול ידע, תעופה וחלל, מבדקים במחשבה תחילה, ניהול אנרגיה והתייעלות אנרגטית, איכות כחלק משיטות ניהול מתקדמות, תשתית מעבדתית למצוינות ארגונית ומושב בו הוצגו היוזמות של זוכי אות ההוקרה ליחידות מצטיינות בהתייעלות ובצמצום הבירוקרטיה בשירות המדינה.
בפאנל בנושא התקן החדש לניהול ידע, בהנחייתה של ד"ר מוריה לוי מ-ROM Knowledgeware, שלושה ארגונים שונים בגודלם ובאופיים סקרו את סיפורם – כיצד "קפצו למים" והיו הראשונים שאימצו את תקן ניהול הידע בישראל.
למעשה, לפני כ-5 שנים מכון התקנים ערך סקר בקרב ארגונים, ושאל אילו תקני ניהול הם היו רוצים. מהסקר עלו שלושה תקנים: תקן לניהול סיכונים, שהותאם לישראל ע"פ תקן בין לאומי; תקן לניהול חדשנות שעדיין נמצא בתהליכי כתיבה, והתקן לניהול ידע. זו הוכחה לכך שניהול ידע הינו צורך מהותי בארגונים, וכעת עליהם לאמץ גם את השיטה.
הדוברים דיברו על האתגרים שנתקלו בהם, החל ברתימת ההנהלה וכלה בעבודה הקשה של הכנת הארגון לתקן. אך בנוסף כולם דיברו על תחושת הסיפוק ששררה לאחר קבלת התקן, לא רק בגלל קבלת ההסמכה עצמה, אלא בגלל התהליך שעבר כל הארגון בדרך לקבלה. כלל הדוברים ציינו כי התקן מהווה כיום עבורם מעין "מגדלור", לפיו הם יכולים למדוד ולהעריך את עצמם.
בהמשך היום התקיימו מושבים מקבילים נוספים, בנושאים כגון שרשרת האספקה, תחקירים והפקת לקחים, תוכן ופיתוח, חדשנות ועוד, כמו כן סדנאות בנושאים האתגרים של איש האיכות בארגון ואיכות במצוינות.
למחרת, ביום השני לכנס, ניתנה הרצאת אורח על ידי אלברטו (דטו) חסון, מנכ"ל ובעלים של חברה לפתרונות אבטחה וניהול, בנושא התמודדות התעשיה עם איומי הסייבר – איום וכיווני מענה.
בהמשך היום הנחה חסון מושב באותו נושא: היערכות אל מול איומי הסייבר בארגונים תעשייתיים. המושב עסק באיום הנשקף לארגונים כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית ומהשענות גוברת על מערכת מחשוב בכלל פעילויות הארגונים, עם מיקוד למערכות מחשוב השולטות על תהליכי ייצור ובקרה בתעשיה, ובמענה ארגוני לאיום זה.
הנושא המרתק אמנם מעלה חששות, אך באותה נשימה מחדד עד כמה העולם האינטרנטי הפך להיות חלק אינטגרלי מהחיים של כולנו. להתנהגות העובד יכולה להיות השפעה גדולה על הארגון בעצם העברת מידע, בכוונה תחילה או שלא, בהשמדת מידע וכו', ומכך שהארגון נשען לא מעט על מהימנות העובד בתחום הסייבר. מכך עלתה המסקנה שעל חברות לשפר את רמות ההגנה שלהן באופן מתמיד, על ידי זיהוי יריבים פוטנציאלים, הגדרה של מה קריטי לארגון ועוד. מסקנה חשובה נוספת שעלתה היא שיש להעלות את רמת המודעות של העובדים בארגון על מנת לשנות התנהגות אישית וארגונית, ואפשרויות לכך הן קמפיינים כלל ארגוניים, אכיפה מוגברת ושיתוף ועדי עובדים.
מושב נוסף שהתקיים ביום השני לכינוס היה איכות הסביבה, בהנחיית ד"ר ניצן אייל ממכון התקנים הישראלי. המושב עסק בתובנות של קופת חולים כללית, אשר מגדירה את עצמה כארגון ירוק ופועלת מזה זמן להקטנת טביעת הרגל הסביבתית שלה.
ילנה ולד, יועצת ומנהלת פרויקטים ב"יעד ירוק", חברה להפעלה והקמה של מערכות ניהול סביבה, בטיחות ואיכות בענפי תעשיה, דיברה על הסכנות הטמונות באי שמירה על היגיינה, אי עמידה בתקני פינוי של פסולת רעילה, הפרדת פסולת והתקנה של ציוד ומכשור התומך בכל אלה. ולד ציינה כי בתי חולים, בניגוד למפעלים, משרתים אוכלוסיות מאוד רחבות, הכוללות גם את המטופלים, אבל גם את הצוות הרפואי, המבקרים, אנשי התחזוקה ועוד. האוכלוסיות הן לא קבועות, ועל כן קשה מאוד לעמוד בתקנים ובסטנדרטים, אך בתי החולים מבינים את החשיבות ומקפידים על כך.
מושבים נוספים שהתקיימו ביום השני לכינוס עסקו בנושאים כמו הנדסת אמינות, רשתות חברתיות, איכות במערך הבריאות, ניהול שינויים, מכשור רפואי, תהליכי קבלת החלטות, ניהול סיכונים, ידע סמוי על רצפת הייצור ועוד.
לסיכום, הכינוס סיפק הזדמנויות רבות ללמידה, בין אם במושבים עצמם ובין אם במפגש בין עמיתים מארגונים שונים, שיוכלו בעזרת הכנס לשתף פעולה ולהמשיך ולקדם את נושא האיכות בארץ.
להתראות בשנה הבאה!