בהנחה שאתם מצליחים לשמור על משרתכם, הרי שאתם מעניקים איזושהי תועלת למעסיקכם. אולם אין די בכך. מה שחשוב הוא להמשיך ולתת תועלת, אפילו מעבר למה שהמעסיק חשב והגדיר
צילום: shutterstock
בעבר, הלא כל כך רחוק, קריירה מצליחה הייתה נחלת מי שביצע את תפקידו ואת משימותיו ללא רבב וללא דופי, מי שלמד והשקיע והשלים את משימותיו. המוטו המרכזי היה- "תעמדו בהשגת המטרה ותתקדמו בקריירה שלכם…". אבל, כמו בכל תחום בחיים, הדברים הפכו קצת שונים עם השנים, וכך גם היכולת שלנו לשלוט, בצורה אפקטיבית, בעתידנו המקצועי וביכולת שלנו לקבוע, במידה רבה, את שלבי התקדמותנו והתפתחותנו המקצועית. גם היציבות התעסוקתית כבר אינה מובטחת לשנים ארוכות קדימה, כך שצריך להקדים ולתכנן, כבר היום, את המחר ובמאמר קצר זה אנסה להסביר, על קצה המזלג, את מה שכל אחד מאיתנו צריך לעשות על מנת לנהל קריירה מצליחה בעידן הדיגיטלי, המלחיץ, ההישגי והלא וודאי.
להצליח בעבודה – חשוב, אך לא המרכיב היחידי להצלחה בשלב הבא
עמידה ביעדים ובמשימות, כיום, היא MUST, בלעדיה האופק המקצועי בחברה, בעסק, בארגון או בפירמה, יהיה, ככל הנראה, קצר ביותר. האם אפשר לשער כי אלמנט מעין זה יוביל לקידום בקריירה? התשובה היא, ככל הנראה, שלילית. גם הכרת המקצוע על בוריו וידע רב בתחום כבר אינם משמעותיים בשל אוטוסטראדת המידע, זמינותה והמהירות שבה הידע מתחלף, משתנה ומתעדכן. אנשים, לרוב ותיקים ומבוגרים יותר, משקיעים המון זמן, אנרגיה ומרץ על מנת לחזק את ידיעותיהם, להתמחות ברזי המקצוע ולצבור פרטי מידע שיכולים להיות רלוונטיים לתחום פעילותם. אך, מתוך הבנת שוק העבודה והמציאות בשטח, כיועצת ניהול וקריירה, צר לי לומר כי מדובר על טקטיקה שגויה ולא נכונה, שלא תוביל לתוצאות המצופות ולא תגרום לקידום הקריירה של אותו משקיען ידע. פעמים לא מעטות, כפי שיודעים רבים בשוק העבודה, דווקא אלו שכביכול אינם משקיעים, אינם עובדים שעות נוספות, אינם בולטים יתר על המידה, הם אלו שמקבלים קידום מהיר ומתפתחים בתוך התפקיד, החברה וכמובן, התנאים והשכר. מדוע?
התשובה היא יחסי עלות אל מול תועלת בבחינת מה התועלת שהמעסיק מניב מאותו עובד אל מול עלות שכרו, תנאיו ויכולותיו. עובד שהישגיו גבוהים ובולטים, גם אם הוא לא משקיע שעות נוספות או את סופי השבוע שלו לעבודה, יהיה בעל יתרון משמעותי מבחינת יעילות על פני זה שעובד לילות כימים ומגיע, אפילו, לאותם ההישגים. המעביד אמנם יקבל את אותן תשואות ואת אותם היעדים, אך הוא יראה באחד כבעל פוטנציאל להרחבת היעדים והמשימות ואילו את האחר כבעל פוטנציאל להתמוטטות עצבים, קריסה או מיצוי היכולות הנפשיות להמשיך ולעמוד תחת העומס הנדרש.
היסודות לקריירה מצליחה
לקריירה מצליחה דרושים שלושה יסודות, עליהם יושתת כל תהליך הבנייה וההעצמה האישית, החיוניים כל כך והמשמעותיים כל כך להתקדמות ולהתפתחות הקריירה:
א. תועלת וערך מוסף למעסיק
ב. מיתוג אישי נכון
ג. יצירת נטוורקינג איכותי ויעיל
בהנחה שאתם מצליחים לשמור על משרתכם, הרי שאתם מעניקים איזושהי תועלת למעסיקכם. אולם אין די בכך. מה שחשוב הוא להמשיך ולתת תועלת, אפילו מעבר למה שהמעסיק חשב והגדיר. כן, נדרשת יוזמה וחשיבה מנקודת ראות המעסיק, כדי שניתן יהיה לספק לו ערך מוסף. כמו כן, חשוב שהמעסיק יידע כי התועלת מגיעה מכם ומפעילותכם בארגון שלו. ההכרה הזו שלו בפעילותכם היא, למעשה, המיתוג האישי שלכם. מכיוון שהידע כבר אינו מהווה יתרון, צריך אלמנט אחר שיבדל אתכם מהאחרים, יבליט אתכם, ורצוי מאוד שלחיוב. ברגע שהאלמנט ברור לכם, הוא צריך להיות ברור גם למעסיק, ואפילו למעסיקים פוטנציאליים בשוק הספציפי שלכם, בהנחה שתרצו למצות כל אופציה אפשרית בתחומכם ולשמור על "גזרה חמה" ועל שמכם הטוב לכל מקרה שלא יקרה, ובשוק התעסוקה של ימינו, אי אפשר לדעת מה יילד יום.
היום, בעידן של תקשורת פתוחה, נגישה וזמינה לכל, בירור מידע אינפורמטיבי ודליית פרטים מקצועיים הם פשוטים וקלים ביותר. מעסיקים יכולים לקבל תמונה אמיתית, אמינה ואובייקטיבית עליכם דרך רשתות חברתיות, פורומים וכל דבר שאתם, או מכריכם, העליתם אי פעם לרשת. חשיבות המיתוג הנכון ברשת הינה חשיבות מהותית ומשמעותית לצורך התפתחות וקידום קריירה, כמעט בכל תחום עסקי מודרני. מה שעוד עולה מתוך העולם הדיגיטלי המודרני הוא ההכרח באמינות ובכנות, ומכך שהמיתוג יהיה מושלם, הן בתוך הרשת והן מחוצה לו. קל מאוד למצוא בקיעים בנתונים שאינם אמיתיים או נכונים ואיך אומרים? אין אפשרות שנייה ליצור רושם ראשוני…
אז אתם מועילים לארגון שלכם (אפילו מעבר למה שהמעסיק תכנן) וגם המעסיק שלכם יודע זאת. איך נטוורקינג (רשת קשרים) איכותי יועיל למשימתכם החשובה- השגת קידום בקריירה ובמקום העבודה?
ראשית, בואו נבין למה הכוונה בנטוורקינג. קל מאוד לצרף חברים ולהתהדר ברשימות של מאות ואלפי חברים רשומים, כאשר את רובם לא פגשנו ולא נפגוש לעולם. אולם כדי שרשת הקשרים שלנו תהיה באמת אפקטיבית, עלינו לתת מעצמנו ולייחד להם זמן אישי. הדבר החשוב ביותר ברשת הקשרים הוא שתהווה עבורנו לא רק רשת ביטחון אלא גם מקפצה ומנוף. וכדי שנוכל לבסס רשת קשרים כזו עלינו לחתור למערכת יחסים המבוססת על הכרות, הכרת הערכים ומעל לכל, אמון. בניית רשת קשרים איתנה ואמיתית היא דבר שלוקח זמן רב לעשות, ולכן כל המקדים הרי זה משובח. אנשי הקשר צריכים להיות קשורים קשר ליניארי וישיר לקריירה שלכם, לתמוך בצרכים מקצועיים שלכם ואפילו להיות חלק מאלטרנטיבה עתידית במקרה של רצון להחליף קריירה או להחליף תחום. בנוסף, בהקשר זה של קשרים ברשתות חברתיות וירטואליות, לא כל שכן אמיתיות ומציאותיות, חשוב גם לשלב יחסי ידידות ופתיחות, מעבר לקורקטיות המקצועית, ולנסות להפוך את המפגשים, ולו הקצרים והתמציתיים ביותר, לחווייתיים דיים על מנת שלא ישכחו אתכם וירצו להמשיך ולסייע בידכם גם בעתיד.
השאלה הגדולה היא מה אתם הולכים לעשות עם המידע הזה?
רוב הקוראים ימשיכו לנוע לאן שהרוח לוקחת אותם, יעבירו יום ועוד יום במשרד, ויתרצו את חוסר היכולת לפעול בקוצר זמן ובסדרי העדיפות המקצועיים. והם ימשיכו לעשות זאת עד שיגיע השלב של המיתון, הקיצוץ, ההתייעלות וכל שאר המינוחים הסטריליים וחלק גדול ימצא עצמו במצב של אבטלה או של קיצוץ משמעותי בשכר ובתנאים ללא אפשרות לערער, למחות, להתפטר או לפרוש, פשוט כי לא דאג לרשת ביטחון ולאלטרנטיבות ראויות.
אל תטמנו את הראש בחול. הכנה ראויה להמשך הקריירה, זיהוי המגמות בשוק ובניית הסולם להתפתחות עתידית הם הסוד הגלוי להצלחה ארוכת טווח ולקריירה מתגמלת, הישגית, ברוכת הצלחות ומתפתחת כלפי מעלה ולא דורכת במקום או סובלת מעליות ומירידות בהתאם לרוח התקופה ולמצבים שאינם תלויים בנו.
דורית שר – אסטרטגיות לניהול ולקריירה – קצר וקולע!
Tags: אסטרטגיה דורית שר פיתוח אישי שיווק