ניגשים לראיון עבודה? כדאי שתדעו שיש כמה שאלות שיכולות להתקיל אתכם. לפניכם 10 שאלות קשות והדרך לענות עליהן ללא מאמץ
ניגשים לראיון עבודה? כדאי שתדעו שיש כמה שאלות שיכולות להתקיל אתכם. לפניכם 10 שאלות קשות והדרך לענות עליהן ללא מאמץ
תרגום: עינת שור צילום: shutterstock
פורסם 23/07/13
1. "ספר לנו קצת על עצמך"
("איך הקולגות שלך מתארים אותך?" או "מה היה מסלול הקריירה שלך עד לשלב זה?")
עשו: ענו תשובה קצרה והתייחסו לתפקיד המוצע לכם על ידי התמקדות במה שהופך אתכם לייחודיים ומתאימים לתפקיד."זאת ההזדמנות שלכם לתת למראיינים להכיר אתכם ולהבין מדוע אתם מתאימה לארגון", אומרת מנדי קרלסון, מומחית לפיתוח ארגוני. "תארו את סולם הערכים שלכם, את מוסר העבודה ואת הדברים שמניעים אתכם".
אל תעשו: אל תדברו על עניינים שרירותיים שאינם רלוונטיים לתפקיד ואל תספקו יותר מדי מידע על חייכם האישיים.
מה הם באמת רוצים לדעת: באופן כללי מראיינים רוצים לדעת היכן ואיך התחלתם את הקריירה שלכם, מהו הניסיון שלכם, אם אתם לומדים במהירות ואם יש לכם את הגישה הנכונה לתפקיד.
2. "מהם היתרונות שלך?"
("לאיזו תכונה המעסיק הקודם שלך הכי יתגעגע?" או "איך תוכל לתרום לחברה?")
עשו: התמקדו בתכונות החזקות שלכם שיכולות לתרום לתפקיד הנוכחי, ותנו דוגמא טובה לדרך שבה יישמתם את היתרונות האלו באופן שתרם למעסיק הקודם שלכם. "הדגישו את היכולות שלכם ואת הביטחון העצמי, אבל אל תגזימו – אתם לא רוצה להצטייר כמתנשאים או מתרברבים", אומר קולין בלום, מאמן בחברת אימון לחיים ולעסקים.
אל תעשו: אל תהיו צנועים או מעורפלים מדי ואל תדברו על יתרונות שאינם רלוונטיים לתפקיד. "הצהרות כגון 'אני מאוד אוהב אנשים' או 'אני חרוץ" הן כלליות מדי, בייחוד אם אתם לא מציינים דוגמאות ספציפיות", אומרת קרלסון. פרינגל ממליצה שתשימו לב לכך שאתם לא מהללים את עצמכם על חשבון אחרים. הימנעו מהערות כמו "הערכות הביצוע על עבודתי בתפקיד האחרון היו תמיד טובות יותר מאלו של עמיתיי".
מה הם באמת רוצים לדעת: הם מנסים לברר אם אתם בעלי ביטחון עצמי ועונים על הקריטריונים המרכזיים של התפקיד, ואם היתרונות שלכם יכולים לתרום לחברה או לשפר את ביצועיה.
3. "מהם החסרונות שלך?"
("ספר לנו על אירוע שבו לא תפקדת כמו שציפו ממך", או "מה הציעו לך לשפר בהערכת הביצוע האחרונה שקיבלת?")
עשו: היו כנים לגבי תחומים שבהם אתם זקוקים לשיפור, אבל הוסיפו תמיד ממד חיובי."דרך טובה להתמודד עם שאלה כזאת היא להגיד משהו כמו 'אני מעדיף לא לקרוא לזה חסרונות אלא תחומים טעוני שיפור', ואז לתת דוגמאות מה עשיתם או עושים כדי לשפר את התחומים האלו", מציעה קרלסון.
אל תעשו: אל תייללו על כמה קשה לכם לסרב לכוס קוקטייל משובח או איך אתם תמיד בוחרים בני זוג לא מתאימים. היצמדו לתחומים שבהם אתם חלשים בעבודה. "היו כנים ואנושיים בלי להכריז על עצמכם כלא מתאימים לתפקיד", אומר בלום. "והכי חשוב – אל תתייחסו למראיינים כאל פסיכולוגים – הם לא באמת רוצים לדעת ה-כ-ל עליכם".
מה הם באמת רוצים לדעת: הם בודקים אם אתם מסוגלים להכיר בנקודות החולשה שלכם בצורה כנה, ואם אתם יודעים כיצד להתגבר עליהן.
4. "למה אתה מעוניין בתפקיד?"
("מהו התפקיד המושלם מבחינתך?" או "מה משך אותך לתפקיד הספציפי הזה?")
עשו: ערכו תחקיר על החברה וחשבו מה מושך אתכם בתפקיד. זה יכול להיות האתגר החדש, ההזדמנות לפתח את כישוריכם בחברה דינמית, האנשים שתעבדו איתם ותלמדו מהם, מוסר העבודה של הארגון או סביבת העבודה.
אל תעשו: אל תגיעו לא מוכנים ואל תגידו "ראיתי את המודעה", "המשכורת גבוהה", או "אני צריך עבודה". "תשובות פשטניות לא יעידו על הערך שלכם", אומר בלום. "אנשים לא רוצים להעסיק מישהו שרק 'צריך עבודה'", מסכימה פרינגל. "הם מחפשים אנשים בעלי מוטיבציה שרוצים לעבוד אצלם ויכולים להוסיף לערך החברה".
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים לראות אם ערכתם תחקיר על החברה, אם התפקיד יענה על ציפיותיכם ואם יש לכם מוטיבציה לבצע אותו (או שאתם רק מנסים את מזלכם).
5. "למה שנעסיק דווקא אותך?"
("מה אתה יכול לעשות למעננו שמישהו אחר לא יכול?" או "למה אתה חושב שתתאים לארגון?")
עשו: ספרו להם כיצד כישוריכם, יכולותיכם, ניסיונכם והידע שצברתם יתרמו לחברה. ספקו כמה דוגמאות ספציפיות המתארות כיצד תיישמו את יתרונותיכם אם יעסיקו אתכם. "התמקדו במה שאתם יכולים להציע להם יותר מאשר במה הם יכולים להציע לכם", ממליץ בלום.
אל תעשו: אל תאמרו משפט כמו "אני לא יודע", או קלישאה כמו "כי אני לא אאכזב אתכם". פרינגל אומרת שסוג זה של תשובות מעורפלות ולא מבוססות יציג אתכם כלא מעוניינים. "זכרו – זו ההזדמנות שלכם להתבלט מעל שאר המועמדים", היא אומרת.
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים להעריך אם אתם בעלי גישה חיובית, ביטחון עצמי, יכולת תרומה לארגון ומתאימים לו.
6. "מדוע לא נשארת בתפקידך הקודם זמן ממושך יותר?"
("האם לא היית מרוצה במשרה הקודמת שלך?" או "האם המעסיק הקודם שלך ענה על הציפיות שלך?")
עשו: היו כנים, אבל אל תפרטו יותר מדי. אם פוטרתם, הסבירו מה למדתם מהחוויה הזו ואיך היא הפכה אתכם לעובדים טובים יותר. אם התפטרתם, הסבירו בצורה ברורה והגיונית למה עזבתם, בלי להיות נבזית, להאשים אחרים או להתנהג כמו קורבן. "הכל תלוי בצורה שבה אתם מנסחים את הדברים", אומרת פרינגל. "במקום להגיד שהייתם משועממים או שלא אהבתם את האנשים שעבדתם איתם או את העבודה, הסבירו שרציתם לחפש אתגרים חדשים, הרגשתם שכישרונותייך יתממשו טוב יותר במקום אחר או שאפשרויות הצמיחה האישית והמקצועית שלכם היו מוגבלות".
אל תעשו: אל תלכלכו על המעסיק הקודם שלכם, אל תספקו תירוצים ואל תתלוננו. "אם תספרו ששנאתם את הבוס שלכם או שהרגשתם שמנצלים אתכם, תצטיירו כלא בוגרים מבחינה רגשית ולא מקצועית", מזהירה קרלסון.
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים לגלות אם אתם אמינים, נאמנים ומקצועיים, והכי חשוב – אם למדתם משהו מחוויות שליליות או שאתם רק מחפשים את מי להאשים.
7. "קפצת בין הרבה עבודות – למה?"
("האם אתה מרגיש שקשה לך להתחייב?" או "מה הופך את התפקיד הזה לשונה ממשרות אחרות שהיו לך?")
עשו: תארו את הניסיון שרכשתם בתפקידים קודמים ואיך הוא עזר לכם לפתח כישורים מגוונים שתוכלו להשתמש בהם בתפקיד הנוכחי. "באופן אידיאלי, אתם צריכים להראות בצורה ברורה שיש לכם תכנית-על ושרכשתם כישורים שונים וניסיון רלוונטי שיעזרו לכם להשיג את המטרה הסופית שלכם", אומרת פרינגל.
אל תעשו: אל תספקו רשימה ארוכה של תירוצים למה כל משרה שבה עבדתם פשוט לא היתה טובה מספיק, ואל תאשימו את המעסיקים והעמיתים הקודמים שלכם. "זה רק יראה שאינכם מסוגלים לקחת אחריות ושלא למדתם מהניסיון שלכם", אומר בלום.
מה הם באמת רוצים לדעת: הם מנסים לגלות אם אתם מסוגלים להתחייב לעבודה או שתהיו מועסקים לטווח קצר ותשתמשו בחברה כעוד שלב בסולם ותמשיכו הלאה כשמשהו טוב יותר יצוץ בדרככם".
8. "איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים?"
("מהן המטרות המקצועיות שלך?" או "מהי ההגדרה שלך להצלחה?")
עשו: היו מציאותיים ובססו את התשובה שלכם על אפשרויות הקידום שמוצעות בחברה או על מטרות הקשורות במקצוע. "הראו שיש לכם שאיפות ורצון להתקדם בחברה, אבל אל תכוונו גבוה מדי, למשל: אל תאמרו שאתם רוצים להיות סמנכ"ל בעוד שנתיים כשאתם מועמדת לתפקיד מזכירותי!", אומר בלום.
אל תעשו: אל תציינו מטרות שאינן מציאותיות או שאינן קשורות לתפקיד, לחברה או לתחום המקצועי. למשל, אל תגידו שאתם רוצים להיות בעל מספרה כשאתם מועמדת לתפקיד של קופירייטר. "ואל תניחו שהתשובה הטובה ביותר היא תמיד להגיע לשלב העליון בסולם התפקידים בחברה", אומרת קרלסון. "התמחות במקצוע שלכם זו גם מטרה ראויה לשמה".
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים לבחון אם את מראה התלהבות ומסירות בעבודתך ובשאיפותייך ולדעת אם יש לך תכנית להשגת מטרותייך. הם מנסים לברר אם הזדמנויות הגדילה וההתפתחות בחברה תואמים לשאיפותייך וציפיותייך.
9. "איך אתה מסתדר בעבודת צוות?"
("האם אתה מעדיף לעבוד באופן עצמאי?" או "איך היית מתאר את מערכות היחסים שלך עם עמיתיך לעבודה במשרה הקודמת?")
עשו: פרטו את נקודות החוזק שלכם בעבודה צוותית, בהנחה שהתפקיד דורש מכם לעבוד עם אנשים אחרים: האם אתם טיפוס של מנהיגים, מארגנים, מסייעים או בעלי חזון? "הדגימו כיצד התאמת למבנה הצוות בתפקידכם הקודם וכיצד תפקודכם בצוות תרם להשגת המטרות", אומרת קרלסון.
חרדה אחרי הראיון
אם נזכרתם ששכחתם להגיד משהו למראיינים: "חשבו אם מה ששכחתם לציין באמת עתיד להשפיע על ההחלטה אם להעסיק אתכם", אומרת פרינגל. "אם זה באמת חשוב, שלחו מייל או ערכו שיחת טלפון קצרה כדי להודות להם על כך שהם שוקלים את מועמדותכם ולשאול אם אתם יכולים להוסיף משהו שיעזור להם בביצוע ההחלטה. אל תפרטו רשימה ארוכה של דברים שאתם רוצה שהם יידעו. אם הם מספיק מעוניינים הם ישאלו אתכם".
אם עדיין לא קיבלתם תשובה: הימנעו משיחת המשך (פולו-אפ) על ידי שאילת כמה שאלות קצרות בסוף הראיון, כמו "מה השלב הבא? האם תזמנו אותי לראיון נוסף? מתי אקבל תשובה?". אם שכחתם לשאול את השאלות האלו בראיון, שאלו אותן במייל או בשיחת טלפון קצרה, אך עשו זאת בקצרה ובצורה מקצועית.
אל תעשו: אל תתלהבו יותר מדי מזה שאתם "אוהבים אנשים" – זה יכול לספק את הרושם שכל היום התעסקתם ברכילויות והתחברויות. אם אתם לא כל כך טובים בעבודה בצוות – אל תשקרו. "התמקדו בכך שאתם עובדים טוב יותר באופן עצמאי, אבל ציינו כי אתם מסוגלים גם לתקשר ולעבוד עם אנשים כשצריך", מייעצת פרינגל.
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים להעריך אם האישיות שלכם מתאימה לתפקיד המוצע לכם, איך תשתלבו בצוות בסביבת העבודה הקיימת ואם אתם יכולים לקבל מרות.
10. "מה היה האתגר הקשה ביותר שהתמודדתם איתו בעבר?"
("תאר מקרה שבו התמודדת עם מצב קשה ומאתגר ובאילו כישורים השתמשת" או "מה היה ההישג המשמעותי ביותר שלך?")
עשו: התייחסו למקרה שקרה לכם בעבודה שבו השתמשתם בכישורים המתאימים למצב כדי להתגבר על מכשול. "תארו מה למדתם מהמקרה ואיך זה עזר לכם לצמוח ולהתפתח", אומרת קרלסון.
אל תעשו: אל תפרטו יותר מדי ותתפארו בהצלחותיכם ואל תספרו סיפורים שמתארים כמה הייתם מסכנים. "בדרך כלל עדיף להימנע מלציין חוויות אישיות שקשורות בנושא – הם לא רוצים לשמוע על חייכם הפרטיים", אומר בלום.
מה הם באמת רוצים לדעת: הם רוצים להעריך איך התמודדתם עם מצבי לחץ, לדעת אם אתם מסוגלים לגלות יוזמה והתמדה ולאבחן את כישוריכם בפתרון בעיות.
לפני שאתם פותחים את הפה
במקום לפלוט משהו טיפשי מכיוון שאינכם מבינים את השאלה, או שיש לכם בלק אאוט ואינכם יכולים לחשוב על תשובה טובה, קחו נשימה עמוקה, הירגעו ו…
- בקשו מהמראיין להבהיר את כוונתו או להסביר לכם את השאלה על ידי מתן דוגמא. "עדיף שתגידו שהשאלה אינה ברורה לכם מספיק מאשר שתגששו באפלה ותחפרו לעצמכם בור", אומר בלום.
- "השיגו 'הארכת זמן' – אמרו 'אני לא מצליח לחשוב על דוגמא כרגע, נוכל לחזור לשאלה הזו מאוחר יותר? מייעצת פרינגל. "אין תשובה נכונה או לא נכונה. לעיתים קרובות מראיינים רק רוצים להבין איך אתם חושבים ומתמודדים עם מצבים שונים, אז הישארו רגועים ובטוחים בעצמכם במקום להיכנס לפאניקה ולומר משהו טיפשי".
מתוך: מגזין COSMOPOLITAN
Tags: קבלה לעבודה