כשגוף עסקי מתלבט בבחירת משרד עורכי דין, עליו להכריע בין משרד קטן לבין משרד גדול. מדובר בשתי אפשרויות שונות לחלוטין, עם השלכות שונות על עצם הטיפול. מהם ההבדלים בין המשרדים?
צילום: shutterstock פורסם: 23.10.14
המשרד הגדול
במשרד גדול עובדים בדרך כלל יותר מעשרה עורכי דין, לעתים כמה עשרות עורכי דין, ובמקרים מסוימים עשרות רבות ואף מתמחים רבים. במשרד כזה, כמה מעורכי הדין הם שותפים, והשאר שכירים. השותפים הם עורכי הדין הבכירים במשרד והם בעלי ותק של מספר רב יותר של שנים. עורכי הדין השכירים הם לרוב עורכי דין שהחלו את דרכם במשרד (לעתים לפני שנים ספורות), ולפניהם שתי אפשרויות. האחת, לעבוד מספר שנים כשכיר ואז לעזוב ולהקים משרד עצמאי; והשנייה, להמתין עד לקבלת ההצעה להצטרף כשותף במשרד.
לכל עורך דין במשרד כזה יש בדרך כלל מתמחה. תקופת ההתמחות הנוהגת כיום היא שנה אחת, ולכן במקרים רבים נדרש כל מתמחה לעבוד שנה אחת לפחות בטרם תחילת ההתמחות, כסטודנט במשרד. מרבית המתמחים עוזבים את המשרד בתום תקופת ההתמחות.
היתרון של משרד מסוג זה הוא בהיקף כוח האדם הרב העובד בו, ובאפשרות של עורכי הדין לתת מענה למגוון גדול של נושאים משפטיים. בדרך כלל המשרד מחולק למחלקות שונות, ועל כל אחת מופקד אחד השותפים, או עורכי הדין הבכירים, ותחתיו עובדים מספר עורכי דין באותו תחום ספציפי.
לקוח עסקי הזקוק למענה משפטי למגוון רחב של נושאים יכול לקבל במשרד כזה מענה למרבית, אם לא לכל, הנושאים תחת אותה קורת גג.
יש לציין כי ישנם משרדים גדולים שבהם לכל עורך דין יש תעריף שכר טרחה שונה והלקוח יכול לבחור, בהתאם לתקציב העומד לרשותו, איזה עורך דין יטפל בתיק או בעניין אחר שלגביו הוא מבקש טיפול משפטי.
המשרד הקטן יותר
במשרדים הקטנים יותר, יש מטבע הדברים מספר קטן של עורכי דין, המתמחים במספר תחומים. לעתים יש גם מתמחים במשרד כזה ולעתים לא. משרד כזה יכול להתמחות במספר קטן יותר של תחומי משפט, אך לא פעם, כפועל יוצא מכך, נוצר מצב של מומחיות נקודתית באותם תחומי משפט. מומחיות זו עשויה להיות שווה למומחיות של מחלקה משפטית באותו התחום במשרד גדול, ולעתים אף יכולה לעלות על זו שבמשרדים הגדולים.
משרדים כאלה מתמחים לעתים בתחום משפטי אחד בלבד ורק בו, ואז נצברים בו ידע וניסיון רב באותו תחום.
מי מטפל בך בפועל?
מלבד ההבדלים האמורים לעיל, הנוגעים למספר עורכי הדין והמתמחים ולהיקף תחומי הטיפול שבין משרד קטן לגדול, קיים הבדל נוסף, והוא יכולתו של עורך הדין המומחה לטפל באופן אישי בלקוח.
במשרדים גדולים, עורכי הדין הבכירים, או השותפים, עוסקים בחלק קטן של התיקים באופן אישי; תמיד ובדרך כלל מלווה אותם בטיפול בתיק לפחות עורך דין אחד נוסף, שהוא זוטר יותר במשרד. עורך הדין הזוטר הוא זה שמטפל באופן אישי בתיק, והוא מתייעץ ביחס לעניינים מסוימים עם עורך הדין הבכיר.
לעתים, בשל תחלופת עורכי הדין במשרד, קורה שעורך דין אחד מתחיל לטפל בתיק, ובשלב מסוים הוא עוזב את המשרד והתיק עובר לעורך דין אחר. במקרים כאלה, קשה ליצור יחס אישי ומתמשך בין הלקוח לעורך הדין. כך גם בעבודת המתמחים, אשר מטבע הדברים מתחלפים בכל שנה או שנתיים, לכל היותר.
במשרדים הקטנים, כפועל יוצא מהרכב עורכי הדין שבהם, עורך הדין המומחה עוסק באופן אישי בכל תיק המטופל על ידו. כתוצאה מכך, הלקוח מקבל טיפול אישי מאותו מומחה ולא עובד מול עורכי דין זוטרים יותר. נוצרת מערכת יחסים ארוכת טווח, היוצרת קשר אישי בין הלקוח לעורך הדין המטפל בענייניו.
מותג יוקרתי מול טיפול אישי
ההבדל בין המשרדים הגדולים לקטנים דומה לעתים להבדל בין גוף גדול ומתועש, לבין בוטיק קטן ומקצועי. במשרד גדול יש אפשרות לקבל מענה למגוון נושאים משפטיים, אולם לעתים הלקוח אינו זוכה ליחס אישי מעורך דין מומחה. אולם, אחד מהתוצרים החיוביים של משרד כזה הוא שם מסחרי ידוע מאוד ומכובד, שלא תמיד מתבטא במטפל הספציפי באותו תיק, אלא בעורך הדין האחראי (כמפורט לעיל).
לעתים, במיוחד כשמדובר בלקוחות גדולים מאוד (שהם גופים ציבוריים, או כאלה שמתנהלים בדומה לגופים ציבוריים), ישנה חשיבות לשם ידוע, מסיבות שונות שקצרה ידו של המדור מפאת היקפו מלפרטן הפעם.
לעומת זאת, במשרד מסוג בוטיק, שבו ממילא תחומי העיסוק מצומצמים יותר, נצברת מומחיות באותם תחומים, ועורכי הדין המומחים מעניקים טיפול אישי לכל אחד מלקוחותיהם. גם עורכי דין כאלה עשויים לצבור שם ומוניטין מכובדים, ולעתים אלה משתווים למותג של משרד גדול. אולם בדרך כלל המותגים הללו מוכרים פחות בציבור הרחב מאשר אלה של המשרדים הגדולים.
שאלה של אופי
לסיכום, בדרך כלל נעשית בחירת המשרד לפי אופיו של הלקוח; דהיינו, גודלו, היקפו וצרכיו, וכן על פי הכימיה האישית הנוצרת בין הלקוח לבין המשרד שאותו הוא בוחר.
לא כל לקוח עסקי זקוק למענה רחב של חומים משפטיים, שהמשרד הגדול יכול להציע, ולעתים קיימת עדיפות וייחודיות דווקא למשרד בוטיק, קטן וספציפי, בו הלקוח מקבל מענה למגוון מצומצם של תחומי משפט, אך זוכה ליחס אישי ומקצועי.
לעומתו, הלקוח הגדול דווקא זקוק לשירותי המטרייה הניתנים במשרד עורכי דין גדול. בנוסף, יש לזכור כי ככל שהלקוח גדול יותר, יש סיכוי גדול יותר שמספר האנשים המטפלים בענייניו המשפטיים יהיה גדול יותר, וגם בו עלולה להיות תחלופה של כוח אדם.
המיעוט בתחלופת אנשים עשוי להוות יתרון בטיפול האישי וארוך הטווח של המשרד הקטן; יתרון שיכול להיות חשוב ביותר מבחינת ההיכרות עם הסוגיה (שכן אם אצל הלקוח עצמו מתחלפים האנשים, טוב שלפחות אצל עורך הדין המטפל נצבר ידע לגבי התיק הספציפי והעובדות בו – מעבר לידע שנרשם כמובן במסמכי הלקוח). במשרד קטן העובד עם לקוח בעל היקף קטן יותר, עשויה להיווצר מערכת יחסים אישית וארוכת טווח בין עורך הדין ללקוח – העשויה לא פעם להועיל לטיפול בסוגיה ספציפית.
בסופו של דבר, לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות, ועל כל לקוח לשקול את כולם לפני קבלת החלטה.
יש לציין כי האמור לעיל הוא בבחינת מידע כללי אשר אינו מחליף התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.
* הכותב הינו עו"ד ומגשר, מומחה בתחום המקרקעין והמעמד האישי ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף.
Tags: טיפים משפט עורך דין עסקים קטנים ובינוניים שירות