תעשיית הקמעונאות בארץ אינה מנצלת את הפוטנציאל העצום הטמון בניהול המלאי
פורסם: 3.1.17 צילום, יח"צ;
ארגון 'לקט ישראל' בשיתוף BDO פרסם בתחילת השנה את הדו"ח הלאומי הראשון לאובדן והצלת מזון, ממנו עולה כי בכל שנה מושלכות בישראל 2.5 מיליון טונות של מזון לאשפה. מוצרי מזון בשווי 18 מיליארד שקלים מושלכים לפח בכל שנה, כאשר כמחציתם – מזון ראוי למאכל. זוהי אינה רק פגיעה כלכלית גדולה מאוד במשק, אלא גם פגיעה בקמעונאים אשר קונים מוצרים בסכומי כסף גדולים ונאלצים לזרוק אותם לאחר שלא נמכרו. על פי הדו"ח, בשלב צריכת מוצרי המזון בחנות מאבד המשק הישראלי בכל שנה כ-454 אלף טון פירות וירקות (16% מכלל הסחורה), 193 אלף טון דגנים וקטניות (15%), 68 אלף טון בשר, דגים וביצים (9%) ו-70 אלף טון חלב ומוצרי (5%). בסך הכל אובדן של 784 אלף טון מוצרי מזון בשנה.
עם זאת, רכש מוצרים באופן שמרני יותר אינו התשובה עבור הקמעונאי, משום שמדפים ריקים מייצגים אובדן מכירות שנתי בסך 30.4 מיליארד דולר. בשני המקרים, תחזית שגויה ותכנון לא נכון של המלאי הם האשמים העיקריים בהנחות לא רצויות, מוצרים חסרים ומלאי עודף במגזר קמעונאות המזון ומוצרי המכולת. מבחר המוצרים בעסקי קמעונאות המזון כולל סחורות צרכניות שנמכרות במהירות ואחרות שנמכרות לאט, כמו גם מוצרים מתכלים. אחד האתגרים הגדולים ביותר שעמם מתמודדת תעשיית קמעונאות המזון היא הצורך בשיקוף מדויק של מחזור החיים המשתנה של כל הסחורות במערכת ניהול מלאי.
אין הזדמנות שניה
מכון American Food Market בשיתוף עם התאחדות יצרני מוצרי המכולת, בוחן את הרגלי הקניה של לקוחות בסופרמרקטים מאז שנת 2015. הממצאים מראים, כי בפעם הראשונה שבה ייתקלו במוצר שאזל מן המלאי, 70% מהקונים יבחרו בפריט אחר. כבר בפעם השנייה שבה ייתקלו הקונים במוצר שאזל מן המלאי ישנו סיכוי שווה שהלקוחות יבחרו במוצר אחר, יוותרו על הרכישה, או ילכו לחנות אחרת. בפעם השלישית שייתקלו בנסיבות כאלה, 70% מהקונים ילכו לחנות אחרת. בכל הנוגע לנאמנותו של הלקוח – בתעשיית קמעונאות המזון לא תמיד מקבלים הזדמנות שניה.
פרקטיקות מלאי נפוצות
בגרמניה, למשל, (על פי סקר של BITKOM) כ-31% מהקמעונאים מנהלים את המלאי שלהם בעזרת פתרונות ERP משלהם, שפיתחו בעצמם. כל השאר מנהלים את המלאי וההזמנות באופן ידני, או משתמשים בכלים בסיסיים, שמשולבים בפתרונות ה-ERP שלהם. במקרה של ניהול מלאי ידני, המנהלים צועדים ברחבי החנות עם טופס נייר ריק או מכשיר סריקה, ומבצעים הזמנות על בסיס רמות המלאי הזמינות על המדפים, וכן על סמך ההערכה שלהם לגבי מכירות המוצרים הצפויות. מנהלים מנוסים יכולים בדרך כלל לתכנן זאת בצורה אחראית מאוד, אבל הידע והניסיון הללו מוגבלים לעובדים ספורים (דבר היוצר תלות לא רצויה בהם) ותמיד קיים הסיכון של הזמנה רק ״כדי למלא את המדף״, במקום על פי מה שצפוי להימכר היטב בימים או בשבוע הקרובים.
לפתרונות תוכנה המפותחים על ידי הקמעונאי יש יתרון, כיוון שהם מותאמים לדרישות המסוימות שלו מחד אך מאידך התחזוקה והשדרוג של תוכנה כזו מהווה גורם משמעותי בתחשיב העלות הכוללת. בנוסף לכך, קשה להטמיע ערוצי מכירה חדשים או פיתוחים טכנולוגיים עתידיים, דוגמת ביג דאטה או האינטרנט של הדברים, במערכות מותאמות שפותחו ע"י הקמעונאי שכן אילו אינם מוצרי תכנה סטנדרטיים..
פתרונות ERP סטנדרטיים אמנם מציעים יותר גמישות, אבל לעיתים רחוקות מספקים התאמה מושלמת לצרכיו של הקמעונאי. לבתי מרקחת יש דרישות אחרות מאלה של סופרמרקטים או בתי כלבו. האלגוריתם שאחראי למערכת ניהול המלאי חייב לקחת בחשבון את ההבדלים הללו. פתרונות תוכנה מתמחים לניהול מלאי וחיזוי הביקוש וההזמנות מהווים חלופה מוצלחת יותר, לא רק משום שהם מתמקדים ומתמחים בפתרון הבעיות של המגזר הקמעונאי המסוים, אלא כיוון שברוב המקרים, הם גם מתוכננים באופן שמאפשר לשלב אותם עם מרבית פתרונות ה-ERP הנפוצים ותשתיות הטכנולוגיה ונקודות המכירה הקיימות.
השאלות הבאות יסייעו לכם לבחור את המערכת הנכונה:
עד כמה הפתרון מתאים לטווח הרחוק?
נתונים (DATA) – הם בין הנכסים החשובים ביותר בעולם הדיגיטלי שבו אנחנו חיים. לכן, מערכת חדשה צריכה לשבור את המחיצות ולהשתמש בכל הנתונים הזמינים על מנת לנהל ולחדש מלאי באופן מדויק יותר. יתרה מכך, הפתרון צריך להשתלב עם תשתיות ומערכות קיימות, אבל גם להציע אפשרות נוחה לאינטגרציה עם טכנולוגיות עתידיות.
האם המערכת מדייקת מספיק?
שטח מדף הוא דבר מוגבל, והוא מהווה משאב רב ערך עבור קמעונאים. אם מוצרים שנמכרים לאט תופסים מקום שיכול היה למנוע חוסר במוצרים פופולריים, קמעונאים מפסידים לא רק כסף, אלא גם את נאמנות הלקוחות. כדי לשקף את דפוסי הביקוש השונים של מוצרים בצורה מדויקת יש צורך באלגוריתמים שונים.
האם המערכת מסוגלת להתחשב בשיקולים של עליות עונתיות במכירות או כאלה המתרחשות בתקופת החגים?
ליקוי החמה החלקי שהתרחש בשנת 2015 אמנם היה רשום ביומנים של אסטרונומים מזה שנים רבות, אבל קמעונאים הופתעו לחלוטין מהביקוש למשקפיים מתאימות לצפייה בו. זאת ועוד, בכל שנה, לאחר החגים, שוקולדים בצורת סנטה קלאוס או ארנב חג הפסחא מוצעים בהנחות דרמטיות, כדי לפנות מקום לסחורה חדשה. פתרונות תכנה המתמחים בתחום מסוגלים להגיב בצורה פרואקטיבית לאירועים קרובים בלוח השנה ולחגים, ולהציע לבצע הזמנות בכמויות מסוימות לפני הזמן, על מנת לשפר גם את המכירות וגם את שולי הרווח.
האם מחזור החיים כולו נלקח בחשבון?
על מנת להבטיח את זמינותם של תוצרת טרייה ומוצרי מזון מתכלים טריים מהאיכות הגבוהה ביותר, הפתרונות חייבים להיות מסוגלים להתמודד עם ניואנסים של ניהול מלאי של מוצרים מתכלים; הדבר בא לידי ביטוי ביכולת לאזן בין הזמנות יעילות של כמויות גדולות לבין מודעות לאורך חיי המדף של מוצר מסוים, שדורש לעיתים ביצוע הזמנות תכופות יותר של כמויות קטנות. אם פריט כלשהו אוזל מן המלאי, המנהלים יכולים לראות האם ההזמנה החדשה תגיע בזמן או שעדיף לקבל את המוצר בכמות הדרושה מסניף אחר. עם זאת, האפשרות הזו זמינה רק כאשר כל החנויות, המחסנים ומרכזי ההפצה עובדים בתיאום מלא, וקיימת נראות מלאה של המלאי הזמין בכל רחבי הארגון.
עד כמה המערכת תומכת באוטומציה?
ניהול ובדיקת הזמנות במסגרת ניהול מלאי היא משימה שאורכת הרבה זמן. לעיתים קרובות, ההזמנות מתבצעות על בסיס מחזורים וסיכונים חוזרים, ומושפעות מעסקאות עם ספקים שאינן תואמות במלואן את תחזית המכירות הצפויות. מערכת אוטומטית של ניהול הזמנות קבועות מפחיתה את העומס המוטל על כתפי המנהלים, כיוון שכל שעליהם לעשות הוא לבדוק\לאשר את ההזמנות המוצעות אוטומטית ע"י המערכת, ולטפל במקרים יוצאי דופן שעליהם התריעה המערכת. המערכות הללו מסוגלות ללמוד לאורך זמן, כך שהתחזיות וההזמנות ממשיכות להשתפר, והמערכת מסוגלת להתריע בפני העובדים על בעיות אפשריות במלאי עוד בטרם הן מתרחשות.
יש צורך בפרקטיקות מלאי נאותות
מלאי אינו דבר שקמעונאים מגדירים אותו פעם אחת בלבד והוא נותר קבוע לנצח. נתוני הפריט והמערכת זקוקים לבקרה מתמדת, על מנת לוודא שהכל פועל כשורה. זה כולל הכשרת עובדים למעקב אחרי כל תנועה של כל פריט, לא משנה אם מדובר במכירה, העברה או החזרה לספק. יתרה מכך, עליהם לסרוק כל פריט בודד באמצעות נקודת המכירה ולחדול לעשות שימוש בהקלדת כמות כללית.
קמעונאים קטנים יותר עשויים למצוא את השינויים הללו קשים לעיכול, אבל הם קריטיים לשיפור המלאי. אפשר להחליף ספירות מלאי המלאות של החנות כולה שהיו נהוגות עד עתה בספירות מחזוריות של מוצרים מסוימים בתוספת או בספירות מלאי חכמות וכך ליהנות מהיתרונות של קיצוץ בעלויות, ובתוך כך גם לשמר מלאי אופטימלי. כך יכולים קמעונאים לסלול את הדרך לניהול מלאי המבוסס על ביקוש, במקום לבצע הזמנות במחזורים קבועים ונוקשים.
למה לטרוח?
בועז משען, מנכ"ל NCR בישראל: "NCR משווקת פתרון תוכנה ייעודי לנושא זה, בשם DAX. נכון להיום, 45 קמעונאים מובילים בעולם משתמשים בטכנולוגיית DAX – בארצות הברית, אנגליה, אוסטרליה וישראל. לקוחות נוספים במרכז אירופה נמצאים בתהליך הצטרפות. הטכנולוגיה מתמחה בתחום קמעונאות המזון, סופרמרקטים וחנויות נוחות, כמו גם ב-FMCG".
NCR ישראל בע"מ הינה חברת חומרה ותוכנה המתמחה בפיתוח מערכות לרשתות קמעונאיות (סופרים, מרכולים, חנויות נוחות, תחנות דלק, בתי קפה, חנויות אופנה, וכדומה) החל מתוכנה וחומרה לקופות אלקטרוניות ועד לשירותים רב-ערוציים הכוללים פתרונות לקניות בשירות עצמי, לרבות, פתרונות מובייל, אתרי סחר וכו'. מטה החברה נמצא ברעננה.
NCR ישראל נמצאת בבעלות מלאה של תאגיד החומרה, התוכנה, הפתרונות והשירותים האמריקני, NCR Corporation, אשר רכשה את Retalix Ltd. ובכך הפכה אותה לחלק מחטיבת הקמעונאות שלה. במטה החברה ברעננה פועל גם אחד מרכזי המחקר והפיתוח העיקריים של NCR Corporation אשר ממנו יוצאים פתרונות תוכנה חדשניים רבים ללקוחות בכל רחבי העולם.
דוגמאות מאירופה ומארה״ב מראות, כי בתוך שנה מהטמעתם, פתרונות תוכנה ייעודיים משפרים את הזמינות של מוצרים בשיעור של 60-90 אחוזים ומפחיתים את כמות הסחורות המתכלות המתקלקלות ברשת בשיעור של עד 50%. הדבר בא לידי ביטוי בעליה ממוצעת של 2% במכירות. עבור סופרמרקט ממוצע, הנתון הזה שווה ערך להכנסה שנתית נוספת בסכום של 150,000-200,000 אירו בכל חנות. בנוסף לכך, השילוב בין ניהול יעיל של מלאי עודף לבין מניעת קלקול של מוצרים מתכלים, מאפשר לקמעונאים להפחית את עלויות ההשקעה במלאי בשיעור של 10-15 אחוזים. בהתחשב בלחץ הרב על שולי הרווח בעסקי המזון, קמעונאים מבזבזים פוטנציאל עצום לחסכון ועליה בהכנסות.
*הכותב שטפן קלמנס הנו ראש מכירות אזוריות בגרמניה, אוסטריה ושוויץ ב-NCR
Tags: אסטרטגיה טכנולוגיה מכירות סטרטאפים פיננסים שיווק תשואה