עיקר הנושאים שנדונו בוועידה ועומדים במרכז הכלכלה והתעשייה הקיבוצית הינם חדשנות טכנולוגית בתעשייה ויצירת יתרון תחרותי בשווקים, נושא הבנייה בהתיישבות ככלי לצמיחה חדשה, התייעלות אנרגטית בתעשייה ומעבר לגז טבעי, גיוסי הון, ונושאים נוספים
צילום: יח"צ פורסם: 18.9.14
הועידה הכלכלית השנתית של התעשייה והמגזר הקיבוצי התקיימה השבוע – 16 בספטמבר במלון לאונרדו סיטי טאואר ברמת גן, בהשתתפות מאות מנהלים ויו"רים מפעלים בתעשייה הקיבוצית, מנהלים בקיבוצים, מרכזי משקים וראשי ארגונים והנהלות כלכליות ביוזמת משרדי רואי החשבון ברית פיקוח, מבט יועצים ודי.סי. פייננס בשיתוף עם איגוד התעשייה הקיבוצית
ברור לכולם כי זוהי תקופה מאתגרת במיוחד לאור תהליך הגלובליזציה המתעצם ומגמת ירידת מחירי הסחורות והשירותים במרבית השווקים.הועידה הייתה הזדמנות לשמוע בעלי תפקידים, מומחים מקצועיים ומנהלים עמיתים שדיברו על דרכי ההתמודדות וההזדמנויות.
בחרתי לסקור כאן דווקא את הפן היותר אנושי-אישי שקלטו עייני והיה הרבה יותר עוצמתי לדעתי. היה מרתק לראות ולשמוע את המפגשים האותנטיים של יענקלה' …משה.. שרוליק (שאולי פעם עבדו בפלחה תחת שמש קופחת) יחד עם ניר ..גיא ..ועופר שנולדו כמה עשרות שנים אח"כ, למדו ניהול / כלכלה וצמחו לתפקידי יו"ר ומנכ"ל.
הרכב מעורב של דור המייסדים שעדיין פעיל תורם וסקרן יחד עם הצעירים שנולדו לתוך ההוויה או היגרו מהעיר לקיבוץ או פשוט סוללים את הגשמתם בתוך התעשייה הקיבוצית .
אולם מלא מפה לפה , חיוכים חיבוקים , התנועה הקיבוצית בתנועה מתמדת עם הפנים קדימה.
החלק האותנטי יותר של הכנס היה הפאנל שהנחתה דר' עדנה פשר, יו"ר ומנכ"ל קבוצת עדנה פשר יועצים לניהול, של מנהלי תעשייה בנושא חדשנות טכנולוגית מנקודת מבטם. הפוקוס בסיפורי ההצלחה שלהם היה על הדרייב האמיתי והלב שידע לדחוף קדימה גם כשההצלחה לא מובטחת מראש,
להעיז, לראות הרבה קדימה ולא לפחד מכישלונות – מה שמוביל בסופו של דבר לחדשנות .
מר יוס שירן , מנכ"ל אבן קיסר – סיפר על קבוצת המוצרים החדשה – SUPER NATURAL אשר נולדו כתוצאה משיתוף פעולה הדוק בין אנשי השיווק אשר הבינו את רצון הצרכנים ולאן פונה הטעם שלהם בתחום השייש ,יחד עם אנשי הפיתוח R&D ומחלקת הייצור שידעה לייצר את המוצר הסופי הנחשק.
התרומה לחברה הייתה ברמת המיתוג והרווחיות .
כדבריו: לאפשר לאנשים לחלום …להיות EXCEPTIONAL , לחפש דברים מזוויות שונות בלתי רגילות .
גלעד אגמון מנכ"ל פלסאון – (מעגן מיכאל) מפעל פלסטיק שבימים אלה חוגג יובל . חמישים שנה של חדשנות בפלסטיק. התחילו בניאגרה שכולנו מכירים אבל תמיד חושבים קדימה על הדבר הבא גם כאשר המוצר מצליח .עובדים על מוצרים חדשים בבחינת חדשנות רבולוציונית –מהפכה .
פועלים לפי תפיסת עולם של לחפש את האנשים הטובים ביותר בכל תחום .לא בהכרח לעשות הכול לבד. שיתופי פעולה בתחום השיווק והשירות אשר מביאים את הטוב ביותר ללקוח והזדמנויות חדשות לחברה.
להצמיח כל הזמן רעיונות חדשים , להנביט ולא לשקוע בשאננות של הצלחה קיימת .
להסתכל כל הזמן קדימה , לחלום, גם כשמצליחים – לחפש את הדבר הבא .
יונתן בשיא- יו"ר מיטרוניקס ויו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית – מייצרים רובוטים בהיקפים גדולים חובקי עולם. לאחר תחרות קשה הצליחו לייצר רובוט שמנקה בריכות שחיה עם טכנולוגיה מתקדמת ותחרותית ברמת המוצר וברמת המחיר מה שהציל את החברה .שוב….חדשנות שהצילה את הארגון .
כדבריו: חדשנות היא כמו רכיבה על אופניים – מי שלא נוסע מהר ,נופל …
מה שלא צומח , נובל …
מר אודי פלד, יו"ר קרן קמע ופלרם – שמח לבשר על "משתלת הקיבוצים" קרן כספית שתעמיד הלוואות ותמיכה פיננסית. המשתלה הקיבוצית משדכת בין הקיבוץ לבין פרויקטים בוגרי חממות שזקוקים לתמיכה בהובלת הפרויקט עד עמידתו על הרגליים.
לדבריו, התעשייה הקיבוצית עוברת שינויים , הרבה תעשיות נסגרות ולא מוקמות חדשות . יש הרבה רעיונות טובים אבל הם גוועים, נשארים בעמק המוות בעיקר בגלל היעדר כסף, ליווי ,עידוד עד הסוף.
"הקטר מלא בזהב והקרונות בתפוחי אדמה …"
המסר העיקרי – חובה על כולנו להוביל חדשנות יעילה / חטובה באמצעות שיתופי פעולה וכו.
דר' עדנה פשר השכילה להוציא את המוץ מן התבן ללא פשרה.
אין ספק שמעל כל היוזמות, ההצלחות, הרעיונות והחידושים עומדים א נ ש י ם .
אנשים שמעיזים , שהרצון לחדשנות גורם להם לקום בבקר ולהניע את הגלגלים, להוביל אנשים ולתת להם תמיכה, חופש פעולה, חיבוק חם ומעודד.
לדבריה, הכסף קיים וניתן לממן פיתוחים חדשים בעזרת האיחוד האירופי שרוצה ויכול להשקיע ואנחנו נשמח ללוות ולסייע בכל הנדרש.
שנה טובה לכולם
שפע בריאות, עשייה וחדשנות פורה ומפרה.
* חיה גולדמן מנהלת את פרוייקטי קהילות הידע בקבוצת היועצים לניהול ד"ר עדנה פשר ושות' www.pasher.co.il
Tags:
אסטרטגיה
חדשנות
מורשת
עסקים
תרבות ארגונית