על מקומה וחשיבותה של התקשורת הבינאישית בחיינו
צילום: shutterstock פורסם: 4.8.14
כמה פעמים ביום אנו אמורים לברך זה את זו בברכת שלום? זו אינה שאלה שאלתית של הגששים ,מי מקדים שלום למי בחזקת"צפרא טבא לך גברת זלבנסקי", אלא שאלה של הכרה בקיומו של הזולת ומימלא הכרה בקיומך.
אחד הצרכים הבסיסיים שלנו הוא הצורך בהכרה וראה זה פלא, עד כמה אנו ממעיטים לספק צורך זה כאילו הוא מצרך נדיר הנמצא אצלנו בחסר.
השיגרה, טרדות היום, הלחצים ובעיקר המיקוד בעצמנו יוצרים לא אחת מצבים של אי הבנה, ריחוק, ניתוק ולפעמים גם רחמנא ליצלן שנאת חינם.
המילים הפשוטות שלום ומה נשמע הן בעלות עוצמה אדירה,המאפשרות פתיחות ושיפור תהליכים בכל תחומי החיים לא כל שכן בחיינו במפעל.
לפתיחות הזו קוראים בלשון פשוטה תקשורת בינאישית, המהווה למעשה את הדבק והקשר האנושי שבין אדם לחברו.
לתקשורת בינאישית כמה עקרונות יסוד שכדאי להפנימם:
- אי אפשר להמלט ממנה
אי אפשר לא לתקשר. כל נסיון להמנע מתקשורת מלמד באופן פרדוכסאלי על הרצון לשדר משהו, היינו לתקשר. שהרי התקשורת אינה מתבטאת באמצעות מילים בלבד, אלא באמצעות עוצמת הקול, תנועות,עמידה, הבעות פנים ועוד. אנו מתקשרים ללא הפסקה באמצעות ערוצים מגוונים מקבלים ומוסרים תשדורות. אנו נמדדים ונשפטים על ידי הזולת לא על כוונותינו אלא על התנהגותינו.
- תקשורת בינאישית היא בלתי הפיכה
דברים שנאמרו אי אפשר לבטלם, הם נקלטו ויוצרים תגובה כזו או אחרת.
כל זמן שהמילה בפינו אנו שולטים בה, ברגע שעזבה ויצאה לאוויר העולם, היא הופכת לישות עצמאית ואין לנו יותר שליטה עליה. לכן אמרו חז"ל: "מילה בסלע שתיקה בתריי ". "יפה שתיקה לחכמים קל וחומר…"וגו'.
- תקשורת בינאישית היא מסובכת
שום צורת תקשורת אינה פשוטה משום המשתנים המעורבים בה.
אפילו בקשה פשוטה היא מורכבת ומסובכת.
בכל צורת תקשורת מעורבים לפחות שישה "אנשים":
1) מי שאתה חושב שאתה
2) מי שאתה חושב מיהו הזולת מולך
3) מי שאתה חושב שהזולת חושב מי שאתה
4) מי שהזולת חושב שהוא
5) מי שהזולת חושב מי שאתה
6) מי שהזולת חושב מה שאתה חושב שהוא חושב
מסובך מה?… בהחלט !
לסבך עוד יותר את העניין, אנו משתמשים במילים על מנת לתקשר. מילים הן למעשה סמלים שאנו משתמשים בהם בדרכים שונות וכל אחד מאתנו משתמש בהן ומפרש אותן בדרך שונה . כך שמה שברור לך, ברור לך בלבד עד שוודאת שאכן הזולת הבין את כוונתך.
כמו בחוקי מרפי קיים גם בתחום התקשורת "מחוקק" פיני בשם אוסמו ויאו הקובע:
- אם תקשורת עשויה להכשל היא אכן תכשל
- אם מסר יכול להיות מובן בדרכים שונות,הוא יובן בדרך שבה יגרום את הנזק הרב ביותר
- תמיד יהיה מישהו שיודע יותר טוב ממך מה התכוונת לומר
- ככל שיש יותר תקשורת כן קשה לה יותר להצליח
תקשורת בינאישית היא גם עניין של בחירה. בכל תהליך התקשורת אנו נתקלים בצמתים המחייבים אותנו לקבל החלטות מתי לדבר ומתי לשתוק, מתי לומר דבר אחד ומתי לומר דבר אחר, לבחור בניסוח כזה או אחר,לבחור בין תיקון מערכת יחסים או סיומה במהירות האפשרית, בחירה בין אהבה לשנאה ובין חברות ועזרה, לבין ניתוק ועויינות. לעולם הבחירה בידנו!
תקשורת בינאישית היא תהליך שלעולם אינו נח ואינו מסתיים. זהו תהליך אנושי שכאמור אי אפשר להימנע ממנו בחברת בני אדם.
נזכור שמאחורי כל התנהגות קיימת כוונה חיובית לפחות לגבי עצמנו.לפעמים כוונותינו אינן ברורות לנו ברמת המודעות ומכאן שהתנהגותינו עלולה להיות מורכבת ומלאת סתירות.
בתקשורת אין טעויות יש רק תוצאות. חשוב ליצור כמה שיותר אפשרויות ואלה נוצרות רק עם קיום קשרים אישיים, באמצעות שלום, בוקר טוב, אהלן מה נשמע וערב טוב גברת זליבנסקי.אז בל נתעלם האחד מהשני בעוברנו זה מול זה , גם אם נפגשנו כבר וברכנו איש את רעהו קודם לכן.
אכן חומר למחשבה!
* יוסי פשר ידוע בארץ ובחו"ל כמומחה ומוביל בתחום של פיתוח ארגוני והדרכה
www.yossipasher.com www.pasher.co.il
Tags: פיתוח אישי קריירה תרבות ארגונית