ציפי פקר גדלה כילדה במפעל הופלים והעוגיות "מן" הישראלי שייסדו הוריה לפני 60 שנה וכיום נחשבת למנהלת חסרת פשרות בתעשיית המזון הישראלית ריאיון אישי מיוחד ליום האישה הבינלאומי
פורסם: 10.3.15 צילום: יח"צ
ציפי פקר (62), משמשת כמנכ"ל משותף (לצד אחיה אלעזר) של חברת "מן", החברה הישראלית המתמחה בייצור ושיווק מוצרי ופלים ועוגיות. בימים אלה חוגגת מן 60 שנה להיווסדה ואנו נפגשים עם ציפי ביום האישה הבינלאומי, לשיחה אודות מפעל המזון המשפחתי וניהול כאישה בתעשייה קשוחה המאופיינת בעיקר במין החזק.
כיצד באות הנשים לידי ביטוי בתעשייה היצרנית הותיקה?
אני גאה להגיד שלא רק שלנשים יש מקום מכובד בתעשייה הישראלית, אלא הן אפילו מובילות אותו. אצלנו במפעל יש רוב נשי מובהק החל מעובדי הייצור ועד להנהלה והדריקטוריון. אין ספק שבמרבית המפעלים ניתן לזהות רוב גברי שקובע את הטון ואת ההתנהלות, אולם אצלנו כאשר נשיאת החברה, המנכ"לית, מנהלת המשרד, מנהלת העבודה ורוב עובדות הייצור הן נשים, זה בהחלט בא לידי ביטוי גם בשגרת העבודה וגם בטעם של המוצר.
מתי והיכן הוקם המפעל?
בשנת 1938, בטרם מלחמת העולם השנייה, עלו לישראל אבי מנחם רוקח ז"ל והוריו מאוסטריה, כשהם משאירים מאחור מפעל למתוקים. בארץ הם הקימו את מחלקת הופלים של מפעל "ליבר" ההיסטורי (לימים חלק מעלית), שם גם הכיר אבי את אמי פנינה. בשנת 1954 עזב מנחם את ליבר והחליט לפתוח, יחד עם שלושה שותפים, את מפעל הופלים "מן" בבני ברק, אשר עבד כקואופרטיב בשנותיו הראשונות. לאחר כ-3 שנים נקלע המפעל לקשיים, השותפים פרשו ומנחם, יחד עם פנינה שהצטרפה אליו, לקח הלוואות רבות בכדי לשרוד ולהחזיק במפעל. ביחד בנו לאט ובנחישות את מערך הייצור שעבד כולו ידנית עם מוצרים ארוזים בקופסאות פח, הפצה מחנות לחנות עם סוסתיא קטנה ושיווק בסיסי ללא פרסום. המפעל הקטן בבני ברק הפך לשם דבר ברחובות העיר ובכל רחבי המדינה, ואף היה לאחד מהטעמים המזוהים עם חיילי צה"ל במשך שנים ארוכות.
מוצרי החברה הפכו למותג נצחי ומוכר בארץ וברחבי הקהילות היהודיות בעולם. במהלך השנים צמחה החברה והתרחבה, מכונות חדשות ואוטומטיות נכנסו, טעמים חדשים נוספו ומערך ההפצה התרחב משמעותית. בשנות ה- 70 הצטרף למפעל הדור השני – אני ואלעזר רוקח אחי, וכיום אנו מנהלים את המפעל ביחד עם הדור השלישי. בתחילת שנות ה- 90 עברנו למפעל חדיש ומרווח ברמלה, המשתרע על 13 דונם, ובו הוספנו קו ייצור חדיש של עוגיות.
בחברה מועסקים כ-30 עובדים, בקווי ייצור אוטומטיים כמעט ללא מגע יד אדם עם כושר ייצור גבוה מאוד. כל העובדים הינם תושבי האזור, העובדים במפעל כבר עשרות שנים. כחברה משפחתית המטפחת ומשקיעה בעובדיה, אנו גאים בעובדים מקצועיים ונאמנים, אשר הפכו לחלק מהמשפחה, ללא הבדל בצבע, מין או דת.
היכן מדורגת כיום חברת "מן" בשוק המזון הישראלי?
עפ"י נתוני נילסן, שוק הופלים המקומי בישראל עומד על 209.2 מיליון ₪ לשנת 2014, עלייה של 2.3% מתקופה מקבילה אשתקד. שוק העוגיות הבסיסיות המקומי בישראל עומד על 12.4 מיליון ₪ בשנה. עפ"י הדו"ח, ופלים ועוגיות "מן" הינו מותג הופלים והעוגיות השני בגודלו בישראל! בקרב הקהל החרדי, ופלים ועוגיות "מן" הינו המותג הראשון והמוביל! עפ"י נתוני הדו"ח, מדורגת "מן" במקום השני, עם נתח שוק של 13%, בדירוג ופלים כמותי בכלל השוק, אחרי חברת "עלית" המחזיקה בנתח שוק של 35%.
על פי דירוג ופלים כספי של מותגי הופלים בקהל חרדי, מדורגת "מן" במקום הראשון, עם נתח שוק של 22%, כש"עלית" אחריה עם נתח שוק של 19%, עדין 16%, יש 12% ומנעמים עם 10%. בשוק העוגיות הביתיות מחזיקה "מן" בנתח שוק שבין 12 ל- 14 אחוזים בדירוג הכמותי והכספי, מקום שני אחרי חברת "שקד" המחזיקה בכ- 20% בממוצע, כשמתחתן חברות אסם, אחוה, אנג'ל, ברמן ואחרים.
חברת "מן" בצמיחה מתמדת, בעשור האחרון הכפילה החברה המשפחתית את הכנסותיה ממכירות.
מהם הרגלי הצריכה של הישראלים בתחום הופלים?
אין ספק שהישראלים אוהבים ופלים – במהלך השנים חל גידול מתמיד בצריכת הופלים בישראל. עפ"י מחקר צרכנים של "הגל החדש" 92% ממשקי הבית הישראלים צורכים את המוצר. מנתוני החברה עולה כי, עונת החורף היא החזקה ביותר בקטגוריה. ההשפעה המירבית של העונות היא במצופים ובופלים, אולם נראה שלעונתיות אין הרבה השפעה על העוגיות. טעם השוקולד בופלים שולט בכל העולם, אולם בחו"ל פתוחים יותר לטעמים מגוונים- 83% מהופלים הנמכרים בישראל הם בטעם שוקולד, לעומת 70% בחו"ל. בעוד שבישראל טעם הלימון הוא במקום השני (9%), בחו"ל טעם הוניל הוא השני המוביל (13%).
היכן מפיצה מן את מוצריה?
ל"מן" פעילות שיווק והפצה רחבה בישראל. החברה מפיצה את מוצריה עצמאית לרשתות השיווק, והפצה רחבה לסיטונאים ומפיצים ברחבי הארץ. מוצריה נמכרים ברשת שופרסל, מגה, רמי לוי, חצי חינם, אושר עד, יש, ויקטורי, יוחננוף, מחסני להב, רבוע כחול, יינות ביתן, מחסני השוק ואחרים. פעילותה בשוק המאורגן והפרטי: סופרמרקטים, מכולות וחנויות פרטיות מצפון ועד דרום.
בעולם, "מן" משווקת ומפיצה את מוצריה בקרב הקהילות היהודיות בעולם. כ- 20% מנתח המכירות של החברה הם מפעילות הייצוא, כשבין הארצות אליהן משווקת סחורה נמנות ארה"ב, קנדה, אנגליה, צרפת, רוסיה, דרום אפריקה, אוסטרליה, אוסטריה, בלגיה, מקסיקו, שוויץ, ארגנטינה, צ'ילה, אוקראינה ובתי חב"ד ברחבי העולם.
מהם מוצרי החברה המובילים?
חברת "מן" מייצרת למעלה מ- 30 מוצרים של ופלים ועוגיות במגוון טעמים וגדלים. כל המוצרים מיוצרים מחומרי גלם איכותיים, פרווה, ללא צבעי מאכל, ללא שומן טרנס, ללא חומרים משמרים וטבעוניים – ללא רכיבים מן החי (פרט לעוגיות גרנולה). אנו מציעים מגוון מוצרי ופלים בגדלים וטעמים שונים כגון: שוקולד, חלווה, לימון, וניל וקפה לצד מוצרי ופלים מצופים באריזות בודדות או משפחתיות. מגוון מוצרי עוגיות בטעמים שונים כגון שוקולד, חמאה, לימון, וניל ועוד.
ספרי על מהלך ריענון השפה המותגית של החברה
לפני כשנה החלה "מן" בהליך מקצועי של ריענון פני החברה ומוצריה, לרגל 60 שנות קיומו של מפעל הופלים והעוגיות המשפחתי. התהליך כלל שדרוג הלוגו ושפה תדמיתית חדשה, עיצוב אריזות חדשות והוספת סימוני מזון חדשים על גבי המוצרים. בתהליך העבודה הקפידה החברה לשמור על חזות וערכי המותג הנוסטלגי עם הטעם המוכר כל כך לצרכן הישראלי מאז ימיה הראשונים של המדינה, מחד, ולהביאו למקום עיצובי חדש, מרענן, בולט ועדכני שישדר את יציבות החברה והתפתחותה לאורך השנים, מאידך. תוצאות המהלך משאירות כל צרכן ישראלי באשר הוא, עם טעם מתוק בפה למותג האהוב.
ראשית, עודכן לוגו החברה, כיאה לחברה ותיקה ויציבה ולרגל 60 שנות קיום, הוסף הכיתוב "מאז 1954" על גבי הלוגו, על מנת שיהווה חותם בכל פלטפורמה עליה יהיה מוטבע. הגל הצהוב המזוהה מאריזות הופלים השתדרג והפך לאלמנט עיצובי משמעותי אשר בא לידי ביטוי בשאר אריזות המותג.
הופלים המצויים בחזית האריזה אוירו בתנוחה חדשה, לצידם נוספו איורים משניים להמחשת הטעם בכל אריזה, דבר המבליט עוד יותר את נראות האריזה על המדף ומשרה בה אווירה חדשה ורעננה. עבור היתרונות הייחודיים לופלים "מן" משחר היווסדה של החברה, בהם ללא צבעי מאכל, ללא שומן טרנס, ללא חומרים משמרים, טבעוניים וללא רכיבים מן החי, עוצבו אייקונים חדשים המתאימים לשפת המותג החדשה ומופיעים בצורה ברורה ובולטת בחזית האריזה.
להובלת ריענון השפה המותגית נבחר MI Let’s Be Brands – סטודיו למיתוג ופרסום בבעלות מקס ליטבק ועידן חזקיה. השניים, שצברו ניסיון מקצועי עשיר במשרדי הפרסום הגדולים בארץ, התמחו בשנים האחרונות בעיצוב ומיתוג, עם אוריינטציה חזקה לדיגיטל וניו מדיה. החיבור המעניין בין "מן", מותג ותיק ומסורתי, לבין MI, סטודיו צעיר וטכנולוגי, דרש מהצדדים רגישות והליכה על חבל דק.
מהו החיבור של מן לקהילה?
כחברה ישראלית, ציונית ותיקה, גאה "מן" לסמן את מוצריה בלוגו "מיוצר בישראל", מתוך אמונה בחיזוק החברה הישראלית וסיוע לקהילה, לעסקים ולמדינה. העדפת ספקים וחומרי גלם ישראלים, העסקת עובדים ישראלים בלבד תושבי האזור, פעילות מוצלחת במבצעי צה"ל בהם מבצע "צוק איתן", ותרומה שוטפת לעמותות וארגוני צדקה ישראלים, הינם חלק מפעילותה השוטפת של החברה.
ומצאתם חיבור גם לקהילת הטבעונים
"מן" הוסיפה למוצריה את סמל הטבעונות של עמותת ויגן פרנדלי, הפועלת להפיכת אורח החיים הטבעוני זמין ונגיש בקרב חברות המזון הישראליות. כל מוצרי החברה, למעט עוגיות הגרנולה, קיבלו את תו התקן של ויגן פרנדלי ואושרו כמוצרים טבעונים. בכך הופכת "מן" ליצרנית המתוקים הגדולה בישראל אשר תשווק את מוצריה עם תו הטבעונות בשוק הכללי. הסמל החדש יוטבע על מוצרי החברה, בהם אריזות העוגיות והופלים המוכרים והאהובים, הפופולאריים מאוד בקרב צרכנים טבעונים.
בצעד זה מעמיקה חברת "מן" את שיתוף הפעולה עם עמותת עתיד טבעוני (ויגן פרנדלי) אשר עובדים יחדיו למעלה משנה וחצי. החברה אף משתתפת באירועים ההמוניים של העמותה לקהל הרחב, ולקחה חלק משמעותי באירוע הטבעונות הגדול ביותר בישראל שנערך בסוכות בפארק הלאומי בר"ג. מייסד עמותת ויגן פרנדלי עמרי פז: "אנו שמחים ונרגשים לקראת המהלך המבורך של חברת מן שהחליטה להנגיש את עשרות מוצריה לקהל הטבעוני ההולך וגדל בארץ".
לסיכום אומרת ציפי פקר, אנו שמחים שהיום, גם אחרי 60 שנה, המותג שצמח כעסק משפחתי בזיעת אפם של הורינו, הינו רלוונטי ומצליח להתמודד מול כל התאגידים הגדולים מהארץ ומחו"ל. רבות מאחורינו, פעילות ענפה עליה אנחנו גאים מאוד ופנינו לעתיד, לטיפוח דור חדש וצעיר שיאמץ אף הוא את מותג הופלים והעוגיות הוותיק. ריענון השפה העיצובית של המותג הינו צעד נוסף בגידול והתפתחות החברה להעמקת השוק והתפתחות לקהלים חדשים.
Tags: אחריות חברתית אסטרטגיה חדשנות מורשת מיתוג מכירות שיווק תרבות ארגונית