הדו"ח מצביע על הכרח גובר שחברות יאזנו בין חדשנות פנימית וחיצונית, ויזנקו מעבר לגישת ה- "לא הומצא כאן" (NIH-Not Invented Here)
פורסם: 16.1.17 צילום: shutterstock
החברות Apple, Google, Tesla ו- Microsoft, שמרו על ארבעת המקומות הראשונים בסקר השנתי של Boston Consulting Group (BCG) על החברות החדשניות ביותר. Amazon עלתה בארבעה מקומות והשלימה את החמישייה הפותחת. Netflix ו-Facebook נכנסו לעשירייה הפותחת בפעם הראשונה, עם קפיצה של 15 ו-19 מקומות בהתאמה.
השנה הרשימה הינה גלובלית למדי: 34 מהחברות שברשימה הן מארה"ב, 10 מאירופה, ו-6 מאסיה. תמהיל האזורים הזה מייצג תזוזה משמעותית של חברות מצפון אמריקה, שבסקר 2016 מהוות 68% מ- 50 החברות הראשונות, בהשוואה ל-44% ב- 2013.
מאז 2004 – מזה 11 פעמים, BCG סקרה מעל 1,500 מנהלי חדשנות בכירים, במנעד רחב של מדינות ותעשיות, כדי לחשוף את מצב החדשנות בעסקים. בדו"ח החדש שלה, "החברות החדשניות ביותר לשנת 2016 – כיצד להתגבר על גישת ה- 'לא הומצא כאן' (NIH)", חושפת BCG את 50 החברות שבכירי החדשנות בעולם דירגו כחדשניות ביותר, ובוחנת את הצורך הגובר בכך שחברות יכניסו חידושים מבחוץ.
"בהתחשב בשווקים הנמצאים בשינוי אינטנסיבי – והעובדה שטכנולוגיה הופכת לגורם מבדל באופן משמעותי – אפילו במגזרים ישנים יותר, גישת ה-'לא הומצא כאן' – Not Invented Here – עלולה להיות קטלנית", כך אומר אנדרו טיילור, שותף ב-BCG ואחד מכותבי הדו"ח. "כיום, החדשנים המצליחים ביותר הם אלו שמגיעים לאיזון אסטרטגי בין חדשנות פנימית וחיצונית. הם נבונים בסריקה אחר רעיונות מבחוץ, וזריזים להביא אותם לארגון.".
על פי המחקר קיים פער בין החדשנים החזקים לעמיתיהם החלשים יותר, המתבטא במרדף אחרי רעיונות מבחוץ. חדשנים חזקים נוקטים בגישה אנליטית יותר, כאשר 65% מהם מעידים שהם מוצאים רעיונות דרך כריית מידע ברשתות החברתיות וב-Big data, בהשוואה ל-14% בלבד מהחדשנים החלשים. חדשנים חזקים הם גם גמישים באופן בו הם מכניסים חדשנות מבחוץ. לדוגמה, 66% מעידים שהם מוצאים על פי רוב רעיונות חדשים דרך שותפויות חיצוניות (בהשוואה ל-22% בלבד מהחדשנים החלשים יותר).
על פי מייקל רינגל, שותף ב-BCG וכותב משותף של הדו"ח, "אנחנו עדים לכך שחדשנים משתמשים באופן גובר בכלי ניתוח מתקדמים כדי לזהות טכנולוגיות מובילות לקבל רישיון שימוש, ולייעדן לרכישה ושותפויות – דבר שמאפשר להם לקצר תהליכי פיתוח ובכך לעקוף את המתחרים".
חברות ששואפות ליהנות מיתרונות חדשנות מבחוץ, משתמשות במגוון טכניקות – מבניות ותרבותיות – כדי לייבא רעיונות חיצוניים לתוך הארגון. "חדשנים מובילים נלחמים בגישת ה'לא הומצא כאן' באמצעות מבנה ותרבות ארגוניים", טען האדי זאבליט, שותף ב-BCG ואחד מכותבי הדו"ח. "לשימוש בדרכים מסורתיות כגון שיתופי פעולה, הם מצרפים גישות חדשות יותר, כגון חממות פיתוח והון תאגידי – ודרך מנהיגות ומתן תמריצים הם מקדמים תרבות ארגונית אשר פונה החוצה".
הנתונים תומכים בהשקפה זו. לדוגמה, בקרב החדשנים החזקים יותר, 62% משתמשים בחממות הפיתוח (ביחס ל-13% מהחדשנים החלשים). כמו כן, 80% מהחדשנים החזקים מדווחים שהארגון שלהם פתוח ומשתף פעולה (ביחס ל-22% מהחלשים).
בנוסף, הדו"ח כולל סיפורים מפורטים על חברות ששמו פניהן לאתגר הטמון בחדשנות מבחוץ:
- כיצד Under Armor, חברה חדשה במקום ה- 22 בדו"ח, מינפה תמהיל של חדשנות פנימית וחדשנות חיצונית כדי לייצר למשקיעים תשואה של 42.5% משנת 2011 עד 2015.
- כיצד Johnson & Johnson, במקום ה-29 בדו"ח, התאימה את המבנה שלה כדי להכיר בחדשנות ולתגמל עליה ללא תלות במקורה.
- כיצד Brooks Automation השתמשה בניתוח נתוני-חדשנות כדי לזהות הזדמנות רצינית בשוק משיק, והיום הוא מהווה 20% מהכנסות החברה ומאפשר מרחב צמיחה מהותי ניתן להוריד עותק של הדו"ח באתר bcgperpsectives.com.
בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG) היא חברה גלובלית לייעוץ ניהולי, והמובילה העולמית בייעוץ אסטרטגי לעסקים. אנו משתפים פעולה עם לקוחות מהמגזר הפרטי, הציבורי, ועם עמותות בכל העולם, כדי לזהות את ההזדמנויות הטובות ביותר שלהם, להתמודד עם האתגרים המשמעותיים ביותר עבורם, ולבצע תמורות במיזמים שלהם. הגישה המותאמת שלנו משלבת בין תובנה מעמיקה של הדינמיקה המניעה את החברה ואת השוק, תוך שיתוף פעולה צמוד בכל רמות הארגון של הלקוח. כך אנו מוודאים שהלקוחות שלנו משיגים יתרון תחרותי בר-קיימא, בונים ארגונים בעלי יכולות גבוהות, ומבטיחים תוצאות מתמשכות. BCG היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1963 ולה 85 סניפים ב-48 מדינות ברחבי העולם. לקבלת מידע נוסף, בקרו באתר www.bcg.com.
אתר bcgperspectives.com מציע את התובנות העדכניות ביותר של מומחי ,BCG כמו גם של מנכ"לים, אקדמאים, ומנהיגים אחרים. האתר סוקר נושאים שנמצאים בראש סדר העדיפויות של הנהלות בכירות, יחד עם גישה חסרת תקדים לארכיון המקיף של BCG על מנהיגות עסקית, המכיל חומרים שהצטברו זה 50 שנה, מימיו של ברוס הנדרסון, מייסד החברה ואחד החוזים של ייעוץ ניהולי מודרני. כל התוכן שלנו – כולל סרטונים, פודקאסטים, ניתוחים ודוחות – זמין באמצעות גישה דרך מחשב אישי, נייד, iPad, Facebook, Twitter, ו-LinkedIn.
Tags: אסטרטגיה חדשנות טכנולוגיה ניהול פרויקטים סטרטאפים תרבות ארגונית