אם אתם חושבים על פיתוח "אינטרנט של דברים" (IoT), כדאי שתדעו שהחברות הגדולות כבר חושבות על הצעד הבא: "אינטרנט של חוויות" – The Internet of Experience
פורסם: 6.9.16 צילום: יח"צ
בדאסו סיסטמס כבר איננו מדברים על "אינטרנט של הדברים", אלא על "אינטרנט של חוויות". מדוע? מפני שאנו מאמינים כי העסקים בכל תעשייה עוברים במהירות מ"אספקה של חוויות מרשימות" אל "אספקת חוויות מקושרות ומרשימות", המסוגלות לשפר חיי אנשים.
למרות שהאובייקטים או "הדברים" שיש לנו הם בעלי אוזניים (מכשירי הקלטה), עיניים (מצלמות), קולות (רמקולים), או אפילו חוש מגע. מערכת עצבים זה העשויה מסיליקון שולחת את המידע שלה אל מוחות רבים מדי: פלטפורמות ארגוניות, פלטפורמות עירוניות, פלטפורמות ממשלתיות ו פלטפורמות אישיות, אשר בסופו של דבר הופכות את החוויה למעיקה במקום שתהיה מהנה.
ליצור אקוסיסטם
האתגר האמיתי יהיה "לרשת" מוחות אלה. זו הסיבה שאנחנו מפתחים פתרונות רבי עוצמה עבור האינטרנט של חוויות, שיאפשרו ליצרנים, ספקי תקשורת ומשתמשים, לראות, לנתח, לרכז, להציג בצורה גרפית ברורה, לתכנת ולבצע אופטימיזציה של "הדברים" שלהם בתוך סביבה ויזואלית אחת פשוטה.
סביבה ויזואלית וקלה לשימוש. הפתרונות שלנו מאפשרים לחברות לעקוב ולהבין התנהגות צרכנים ספציפית כדי להציע חוויות אישיות ומשמעותיות יותר.
האינטרנט של הדברים, כפי שהוא נבנה כיום, הוא אינטרנט של דברים חכמים שלא תמיד מצדיקים את שמם. כאשר חברות אשר בונות "דברים" לא עומדות בדרישת הצרכנים לחוויה; האינטרנט של הדברים נועד להיכשל. לעומת זאת, עסקים אשר נוקטים בגישה של "חשיבת חווייתית", באמת משפרים חיי אנשים, והם אלה שקוטפים את פירות האינטרנט של חוויות.
שלושה המרכיבים של חוויה אינטרנטית
לקוחותינו בתעשיית ההיי-טק עובדים איתנו ליצירת מה שאנו קוראים חוויות 3C: Connected, Contextual ו- Continuous.
Connected – מרושת: הופך לתפיסה הרווחת בחברות המשבצות חיישנים, מפעילים וקישוריות רשת במוצרים שלהן, ובכך מממשות את הפוטנציאל של קישור בין מוצרים, טבע, והחיים.
Contextual – הקשרי: כתוצאה מהקישוריות הרציפה, המוצר יכול להתאים באופן דינאמי את התנהגותו, את התוכן שהוא חושף, את השירותים שהוא מציע, ומממש את ההבטחה לחוויה מותאמת אישית.
Continuous – המשכי: חברות רוצות לשמור על קשר קבוע עם הלקוחות שלהן כדי להגדיל נאמנות ורכישות חוזרות, במטרה להגשים את ההבטחה של חוויות מהנות ארוכות טווח.
בסופו של דבר, מדובר כאן ברישות, הקשרים והמשכיות, לאספקת תוכנה, אפליקציות, תוכן ושירותים, שגורמים לכך שהחוויה הכוללת של משתמש הקצה תהיה מהנה ומועילה. בכך כלולים כולם, החל ממתכננים, דרך מפעילי מכונות במפעלי ייצור, ועד לצרכן במכונית או במטבח שלו.
אינטרנט החוויות מעשיר ומשפר בהתמדה חוויות ארוכות טווח, בהן מוצרים לומדים מהסביבה ומהשימוש בהם ומתאימים עצמם בהתאם לכך. הוא מאפשר קישוריות פשוטה ושקופה של אובייקטים חכמים – בין אם מדובר בציוד תעשייתי כבד או במכשירים רפואיים קטנים, מה שמאפשר ליצור מערכים של אובייקטים מרושתים, ולפתח אקוסיסטם אמיתי במסגרתו הערך של שירותים מסופקים רק הולך ומשתפר בקביעות.
יתר על כן, האינטרנט של חוויות מאפשר גם את המעבר המהיר מכלכלה בה אנשים הם בעלים של מוצרים ואובייקטים, לכלכלה בה הם משתמשים בהם, על פי הצורך שלהם ועל פי דרישה.
בעבודה עם הלקוחות והשותפים שלנו, פלטפורמת 3DEXPERIENCE בעבודה עם לקוחות ושותפים, פלטפורמת 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס מגשרת בין העולם "הווירטואלי/דיגיטלי" לבין העולם "הפיסי/ריאלי". היא מאפשרת יצירת ערך חוויתי מתמשך, מינוף העוצמה של יכולות הנדסת מערכות מבוססות על המודל. היא גם הסביבה היחידה בהיקף גדול שהינה בעלת מודעות לאינטרנט של דברים, המאפשרת מידול מערכת וסימולציה של חוויות מקושרות בו-זמנית ובשקיפות.
דוגמא מתבקשת היא זו של יצרנית מכשירי החשמל "הלבנים" Miele, אשר מתכננת לשנות את חווית הבעלות על מכשיר חשמל ביתי דרך קישוריות. כחלק מפרויקט KogniHome חוקרת Miele בשיתוף עם אוניברסיטאות וחברות אחרות, כיצד אפליקציות חכמות יכולות לשפר את חווית המטבח. המטרה היא ליצור אקוסיסטם שעוזרת לספק רמה גבוהה יותר של נוחות וספונטניות עבור הצרכנים.
הייחוד של דאסו סיסטמס הוא באספקה של חוויות מועשרות באופן וירטואלי ותכנון מועשר על ידי המציאות. מצד אחד אנחנו מספקים גישה לנתוני 3D וכתב חומרים בהקשר של שימוש במוצר; ומצד שני אנחנו אפשרים תכנון טוב יותר של מוצרים, המבוסס על תובנות המגיעות משימוש אמיתי. עם שיתוף פלטפורמה אחת, חברות יכולות להמציא (לאמת באופן וירטואלי תכנון כמוכן לאינטרנט של חוויות"), להריץ (פעילות מתוגברות באופן דיגיטלי), ללמוד (אופטימיזציה של חוויות בזמן אמת), ולשפר (סימולציה מועשרת במדויק על ידי נתונים).
האנליסט דיק סלנסקי מחברת הייעוץ ARC Advisory Group, אומר כי מנקודת מבט זו דאסו סיסטמס רוצה לגשר על ווירטואלי ופיזי פלטפורמת תכנון מוצר ופלטפורמת חוויה, שתהיינה כרוכות בחוויות מקושרות בהיקף גדול, שהנן מבוססות סימולציה ומידול מערכת, ובעלות מודעות לאינטרנט של הדברים. ההיבט הפיזי מתחיל ברמת השבב/מעבד, ומתקדם כלפי מעלה לחיישנים ובקרים חכמים, ציוד, קווי ייצור, מפעלים, ומגיע עד לערים שלמות.
האנליסט סלנסקי מציג את נקודת המבט של דאסו סיסטמס על מערך IoT/IIoT (אינטרנט ואינטרנט תעשייתי של דברים):
בבסיס יש דברים מקושרים ומערכות של דברים אשר כרוכות בכל האובייקטים המקושרים, כמו חיישנים חכמים, התקנים מפעילים, חומרה משובצת, מצלמות וכו'. כמו כן, שכבה זו מייצגת את התכנון בפועל של המוצר/האובייקט החכם המחובר.
הרמה הבאה הגבוהה יותר, היא שכבת תקשורת M2M (מכונה למכונה) עבור קישורי מסופים ושערים (gateways) כמו
Bluetooth, Wi-Fi, RFID, וצורות אחרות של קוראים מקודדים.
בהמשך מגיעה שכבת הרשת של רשתות מקומיות (LANs), אינטרנט, שידורי טלוויזיה, רשתות תקשורת סלולריות.
לאחר מכן מגיעה שכבת הנתונים/פלטפורמה של IoT/IIoT. שכבה זו מייצגת את פלטפורמות ה- IoT המאפשרות לעסק ולייצור לתכנן ולבנות ארכיטקטורה של סביבות (אקוסיסטם) ה- IoT. כאן מתבצעות על הנתונים והמידע של IoT פעולות של קישוריות, מחשוב, אחסון, ניתוח וניהול. בכך יכולים להיות מעורבים שחקנים כמו יבמ, מיקרוסופט, סיסקו, Bosch, ואחרים.
דאסו סיסטמס רואה את מיקומה מעל מערכים אלה, וכאן היא רוצה למלא תפקיד מרכזי: שכבת החוויות או היישומים. זו תהיה שכבת היישומים העסקיים עבור בניינים חכמים, מפעלים, אנרגיה, בריאות, תחבורה, בתים, וערים.
* הכותב אוליבייה ריבט, הוא סגן נשיא תעשיית היי-טק, דאסו סיסטמס
Tags: IoT חדשנות טכנולוגיה מעבר לדיגיטל סטרטאפים תשואה